شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد
سرخط خبرها

وزیر نیرو در مشهد: تصویب سند سازگاری با کم آبی برای ۱۹ استان

  • کد خبر: ۵۸۸۴۰
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
وزیر نیرو در مشهد: تصویب سند سازگاری با کم آبی برای ۱۹ استان
وزیر نیرو با تأکید بر تهیه برنامه سازگاری با کم آبی برای استان‌ها خاطرنشان کرد: تا امروز برنامه ۱۹ استان تهیه و در هیئت دولت تصویب شده است و تا پایان دولت دوازدهم برنامه سازگاری دیگر استان‌ها نیز تهیه و تأیید خواهد شد.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ رضا اردکانیان در مراسم آغازین چهارمین رویداد ملی آب مشهد افزود: بازنگری در قانون توزیع عادلانه آب و تهیه پیش نویس قانون جامع آب نیز درحال انجام است و از دانشگاهیان می‌خواهیم با مطالعه بر روی این قانون به ما کمک کنند تا هرچه سریع‌تر قانون جامع آب را کامل و لایحه آن را تقدیم دولت کنیم.

وی با بیان اینکه هر سال چیزی نزدیک به یک میلیون و ۱۶۰ هزار خانوار روستایی از آب شرب بهره مند می‌شوند، از رشد ۸۲.۵ درصدی آب رسانی به روستا در مدت ۴۲ سال اخیر خبر داد و گفت: تا قبل از سال ۱۳۸۵ تعداد سد‌های مخزنی ایران تنها ۱۹ عدد بود و تا پایان دولت فعلی این تعداد به ۲۰۱ سد خواهد رسید. در واقع هر ۵۱ روز یک سد را وارد مدار بهره برداری کرده ایم.


گذر از خشک‌ترین سال‌های آبی

وی با بیان اینکه ایران خشک‌ترین سال‌های آبی ۵۰ سال اخیر را پشت سر گذاشته است، گفت: سال‌های ۹۶ و ۹۷ خشک‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر ایران بود، اما رویداد آب مشهد، رویداد مبارکی است و باید آن را به فال نیک گرفت؛ چون می‌تواند باعث تبادل تجربیات، بیان مسائل و چالش‌ها و ارائه راه کار و هم اندیشی فعالان حوزه آب در سراسر کشور شود.

اردکانیان با اشاره به صدور مجوز برداشت ۳۰ میلیارد متر مکعب آب از دریای عمان گفت: برنامه مطالعاتی استفاده ۱۷ استان مرکزی و جنوبی کشور از آب دریای عمان و خلیج فارس، سال گذشته بررسی و مجوز برداشت ۲۶ میلیارد مترمکعب آب بدون نمک زدایی به استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان وبلوچستان داده شد و علاوه بر آن مجوز ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب برداشت از آب دریای عمان همراه با نمک زدایی نیز صادر شده است.

وی در ادامه و با اشاره به اهمیت ساخت تصفیه خانه‌های شهری افزود: یکی از کار‌های مهمی که انجام شده است، افزایش تعداد تصفیه خانه‌های شهری است که از تعداد ۲۷ به ۱۷۵ تصفیه خانه در سال‌های اخیر رسیده است و تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب هم اکنون ۲۶۹ عدد است، اما این تعداد قبل از انقلاب تنها ۴ تصفیه خانه بود.


۳۰ میلیارد مترمکعب آبِ از دست رفته در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز با انتقاد از مدیریت ناپایدار و ناسازگار با محیط زیست در خراسان رضوی در حوزه آب، گفت: ۸۷ درصد از آب استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود؛ بنابراین در ۴۰ سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد مترمکعب از سفره‌های آب زیرزمینی در استان از دست رفته است و متأسفانه خراسان رضوی بیشترین کسری مخزن آب را در کشور دارد.

محمد علایی با بیان اینکه مدیریت منابع آب در کشور میان بخشی است و مدیریت انحصاری دولتی چیزی جز ناپایداری به همراه ندارد، افزود: با چنین دیدگاهی در خراسان رضوی و با وارد کردن دانشگاهیان و اندیشمندان به مسائل حوزه آب، چیزی نزدیک به ۳ سال طول کشید تا سند سازگاری با کم آبی در استان تهیه شد.
 
مدیریت آب نیاز به درک مشترک و انسجام مدیریتی دارد و مسائل و مشکلات حاکم بر آب را می‌توان با مدیریت مشارکتی و درک مشترک حل کرد. وی با بیان اینکه کسری مخزن آب زیرزمینی استان از ۸۶۰ میلیون متر مکعب به ۱۸۳ متر مکعب رسیده است، ادامه داد: براساس این سند همه چاه‌های استان باید کنتور هوشمند داشته باشند و مرکز رصد در شرکت آب منطقه‌ای فعال شود تا همه ذی نفعان بر اساس حجم تعیین شده آب بردارند. ضمن اینکه تا سال ۱۴۰۵ باید کسری مخزن استان حل شود و تا سال ۱۴۲۵ باید به حجم شایان توجهی از آب تجدید پذیر برسیم.

وی همچنین از ۴۲۲ میلیون مترمکعبی برداشت کمتر آب در بخش آب کشاورزی استان خبر داد و افزود: خراسان رضوی تنها استانی است که چاه‌های آن کنتور دارد و امسال در ۱۵۰۰ حلقه چاه استان چیزی نزدیک به ۴۶ میلیون مترمکعب آب کمتر مصرف شده است. همچنین این کاهش مصرف در بخش آب منجر به کاهش ۳۰۰ کیلوواتی برق شده است.


مردم بحران کم آبی را احساس نمی‌کنند

رئیس دانشگاه فردوسی هم با بیان اینکه فناوری در به تاراج بردن منابع آبی کمک کرده است و حالا نوبت آن است که فناوری به کمک صرفه جویی و ذخیره سازی بیاید، اظهار کرد: اینکه بگوییم این میزان از آب صرفه جویی شده است و باز همان میزان را استفاده کنیم، هنر نیست، بلکه باید همان مقداری را که صرفه جویی شده است به مخازن آب برگردانیم و به هیچ وجه حق نداریم بیشتر از سهم خودمان از منابع زمین استفاده کنیم.
محمد کافی ادامه داد: مردم با دیدن این همه سرسبزی و فواره‌ها در شهر‌ها و پرداخت مبلغ اندکی به عنوان آب بها برای مصرف خانگی و کشاورزی به هیچ وجه احساس نخواهند کرد که با بحران کم آبی روبه رو هستیم و باید مصرف را رعایت کنند.

سومین جشنواره ملی فناوری‌های نوین آب، هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران، نوزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران و نخستین همایش کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی مناطق خشک به دنبال یافتن و بررسی زیست بوم آینده این منطقه و کشور در قالب چهارمین رویداد ملی آب مشهد در دانشگاه فردوسی مشهد به مدت ۲ روز در حال برگزاری است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->