ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد کریمدادی: چشم انداز ۲۵ ساله در مدیریت آب مشهدمقدس ترسیم شده است فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه‌های سطحی فاصله بگیریم
سرخط خبرها

آسان‌کردن فرایند مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی در مشهد

  • کد خبر: ۵۸۹۵۷
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
آسان‌کردن فرایند مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی در مشهد
برخی خانه‌های شهر مشهد که تعداد آن‌ها کم هم نیست، قدمت ۲۰ یا ۳۰ ساله دارند که شاید در آن سال‌ها این خانه‌ها در برابر زلزله یا دیگر موارد به‌خوبی مقاوم‌سازی نشده باشند.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ برخی خانه‌های شهر مشهد که تعداد آن‌ها کم هم نیست، قدمت ۲۰ یا ۳۰ ساله دارند که شاید در آن سال‌ها این خانه‌ها در برابر زلزله یا دیگر موارد به‌خوبی مقاوم‌سازی نشده باشند. از همین رو بسیاری از مالکان این خانه‌ها قصد دارند املاک خود را بازسازی کنند، اما با توجه به اینکه در مناطق مختلف شهرداری به‌واسطه خلأ قانونی تفسیر‌های مختلفی از عملیات بازسازی این خانه‌ها وجود داشت، صدور مجوز برای مالکان با سختی انجام می‌شد. در راستای تسهیل کار مردم، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد، طرحی را در دستورکار خود قرار داده است که در صورت تصویب این طرح در جلسه علنی شورا، صدور مجوز برای بازسازی خانه‌های قدیمی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

در همین باره رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با خبرنگار ما درباره مصوبات جلسه دویست‌وسوم این کمیسیون، گفت: در این جلسه موضوع بررسی طرح مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی شهر مشهد مطرح شد و خوشبختانه این طرح که بنا به‌ضرورت شهر ازسوی برخی اعضای شورا تهیه شده بود، در این کمیسیون به‌تصویب اولیه رسید.

محمدهادی مهدی‌نیا در تشریح این مصوبه کمیسیون شهرسازی افزود: ما اینک در شهرداری دو نوع مجوز داریم؛ اول اینکه مالک تقاضای صدور مجوز برای تعمیرات جزئی مانند برداشتن و جابه‌جایی یک دیوار یا نقاشی ساختمان یا حتی جابه‌جایی یک پنجره را دارد که به‌صورت معمول چنین مجوزی صادر نمی‌شود و مالک خود اقدام به چنین تعمیرات جزئی در خانه‌اش می‌کند.

وی افزود: در نوع دوم صدور این مجوز‌ها قرار است ساختمان تجدیدبنا شود و با توجه اینکه ساختمانی در قدیم با برخی قوانین ساخته شده و اینک پس از گذشت ۲۰ یا ۳۰ سال قوانین عوض شده است، برای مقاوم‌سازی خانه‌ها تفاسیر مختلفی در مناطق شهرداری وجود دارد؛ از همین رو مالکان یا برای تعمیرات اساسی منازل خود مانند تعمیر و جابه‌جایی سقف یا مقاوم‌سازی خانه‌ها به شهرداری مراجعه نمی‌کردند یا اینکه از خیر چنین کاری می‌گذشتند.

مهدی‌نیا تأکید کرد: با توجه به این موضوع و در راستای تسهیل کار مردم، با مصوبه‌ای که در جلسه دیروز کمیسیون شهرسازی داشتیم و در صورت تصویب این طرح در جلسه علنی شورا، علاوه بر روال معمول صدور مجوز تعمیرات جزئی یا تجدیدبنا، برای اقدامات مربوط به مقاوم‌سازی خانه‌ها نیز روشی مشخص شده است که بر اساس آن افراد می‌توانند برای این‌گونه اقدامات با پرداخت عوارض نوسازی و بدهی‌های این عوارض، اقدام به گرفتن مجوز مقاوم‌سازی کنند.

وی افزود: این اقدام در راستای تسهیل کار مردم است و شهروندان می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌های اضافی یا گیرکردن در فرایند قوانین نظام‌مهندسی، خانه‌های خود را مقاوم کنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: بیشتر ساختمان‌های با بیش از ۲۰ سال قدمت در مشهد، در مناطق ثامن، ۷ و ۸ قرار دارند و البته باید اذعان کرد که در همه مناطق شهری شاهد وجود چنین خانه‌هایی هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در بخش دوم جلسه دیروز کمیسیون، موضوع تعیین‌کردن نقشه بافت پر و خالی شهر مشهد بررسی شد که بررسی اولیه این نقشه در کمیسیون انجام شده است و به‌احتمال زیاد در ۱۰ روز آینده این نقشه برای بارگذاری در سامانه‌ها به شهرداری ارسال خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->