جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

۱۲۰ هزار نهال رایگان در هفته درختکاری برای شهروندان مشهدی

  • کد خبر: ۵۸۹۵۹
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
۱۲۰ هزار نهال رایگان در هفته درختکاری برای شهروندان مشهدی
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: برای هفته درخت کاری امسال ۱۲۰ هزار اصله نهال برای کاشت توسط مردم پیش بینی شده است
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: برای هفته درخت کاری امسال ۱۲۰ هزار اصله نهال برای کاشت توسط مردم پیش بینی شده است، اما به دلیل شرایط خاص کرونایی و با هدف پرهیز از تجمع، شهروندان می‌توانند برای دریافت نهال‌های مثمر و غیرمثمر از اول تا ۶ اسفند از سامانه Gsms.mashhad.ir برای دریافت نهال‌های مثمر و غیرمثمر اقدام کنند.
 
مهدی یعقوبی در آیین رونمایی و آغاز به کار سامانه درخواست تحویل و کاشت نهال رایگان به شهروندان، ویژه هفته درخت کاری، افزود: امسال با توجه به شیوع کرونا برنامه ریزی شد تا در مشهد، به عنوان یکی از کلان شهر‌های پیش رو در حوزه محیط زیست، همه اقدامات و زیرساخت‌ها برای درخواست نهال، به صورت الکترونیک در اختیار شهروندان قرار داده شود.
وی ادامه داد: شهروندان در قالب این سامانه می‌توانند از ۸ تا ساعت ۱۸ شب با انتخاب نوع درخت مدنظر خود، به مدت یک هفته درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند تا از ۸ اسفند فرایند تحویل نهال‌ها به افراد اجرا شود.


کاشت ۵۰۰ هزار نهال در کمربند جنوبی و شمالی شهر

وی هفته درخت کاری و اقدامات مرتبط با این حوزه را بخش کوچکی از فعالیت معاونت خدمات شهری شهرداری در قالب پویش «نفس عمیق در شهر مشهد» دانست و افزود: هم زمان با این طرح بیش از ۵۰۰ هزار اصله نهال در عرصه کمربند جنوبی و شمالی شهر کاشته خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه بیش از ۶۱ میلیارد تومان قرارداد برای اجرای درخت کاری در ۱۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه کمربندسبز منعقد شده است، ادامه داد: در کشف رود علاوه بر سامان دهی رودخانه، حدود ۳۰۰ هکتار درخت کاری در برنامه شهرداری قرار دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح باغ زندگی و باغ خاطره هم زمان با هفته درخت کاری، گفت: هدف این طرح ایجاد ارتباط بین شهروندان و درخت است. بازدید شهروندان از این درختان و حضور در محیط کوه پارک موجب فرهنگ سازی در خانواده‌ها می‌شود. یعقوبی در تشریح اقدامات شهرداری مشهد در قالب طرح باغ زندگی و باغ خاطره افزود: امکان ثبت نام در طرح باغ خاطره و باغ زندگی برای افرادی که فرزند تازه متولد شده دارند یا می‌خواهند به یاد درگذشتگانشان درخت بکارند وجود دارد.
وی ادامه داد: با پایان یافتن مراحل ثبت نام در این طرح، از ۱۵ اسفند علاوه بر تعیین محل دقیق کاشت درخت و ثبت پلاک با حضور این شهروندان، درختان در بوستان بهار و کوه پارک مشهد کاشته خواهند شد.


باغ خاطره، برای یادبود رفتگان

یعقوبی با اشاره به اینکه زوج‌هایی که تازه ازدوج کرده اند و اهدا کنندگان عضو نیز می‌توانند به صورت رایگان از این امکانات بهره‌مند شوند، گفت: فاز اول این طرح در بوستان بهار به عنوان باغ خاطره با وسعت ۵ هکتار و در بافت مرکزی برای یاد بود در گذشتگان اجرا خواهد شد. این فاز ظرفیت کاشت ۲ هزار اصله درخت را دارد.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: هم زمان از انتهای لادن به سمت قله زو ۳۰ هکتار از اراضی مرتبط با ارتفاعات جنوبی در کمربندسبز را شناسایی کرده ایم تا حدود ۱۰ هزار درخت در قالب این ۲ طرح در منطقه کاشته شود. وی گفت: طرح درخت زندگی و یاد خاطره در ۴ محور فرزندان، تازه متولدان، اهدا کنندگان عضو و متوفیان آغاز خواهد شد، اما آمادگی این را داریم که مدیریت این اقدام را به سمن‌ها واگذار کنیم.

وی با اشاره به سامانه ثبت الکترونیکی درخواست نهال، اظهار کرد: پس از ثبت درخواست شهروندان، پیامک برای آن‌ها ارسال خواهد شد. همچنین تعداد درخت خارج شده و محل کاشت درخت در سامانه ثبت می‌شود و این قابلیت وجود دارد که با بررسی درختان در بازه‌های شش ماهه، اگر درخت به نحو مناسبی نگهداری شود، هزینه آب بهای آن را پرداخت کنیم تا در حوزه نگهداری درخت نیز با شهروندان مشارکت داشته باشیم. وی افزود: امکان حداکثر ثبت درخواست ۳ نهال در سامانه وجود دارد.


۹۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد همچنین با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های جامع شهرداری ایجاد ۳۰ تا ۳۵ هکتار فضای سبز در شهر و ۲۶۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز است، گفت: بالغ بر ۹۰۰ هکتار طی ۳ سال گذشته در کمربند سبز توسعه فضای سبز داشته‌ایم و بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ هکتار برای فضای سبز شهری تعریف شده و این‌توسعه فضای سبز شهری بی‌سابقه است.
 
یعقوبی ادامه داد: کل مساحت فضای سبز شامل فضای سبز شهری و کمربند سبز ۵۷۰۰ هکتار است و سرانه هر شهروند ۱۷.۳ مترمربع است که سرانه خوبی است. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰۰ لانه برای پرندگان ساخته شده است، ادامه داد: همچنان با همکاری شهرداری‌های مناطق در حال افزایش این تعداد هستیم. همچنین ایجاد سایت پرنده‌نگری در باغ وکیل‌آباد نیز از دیگر اقداماتی است که عملیات اجرایی آن تا پایان سال انجام می‌شود.


۱۰۰ میلیارد برای توسعه شبکه جداسازی آب شرب

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: تصفیه‌خانه سیدی نیز در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و خط انتقال تصفیه خین‌عرب نیز اجرا شده و در سال آبی آینده با ظرفیت بالغ بر ۶ میلیون مترمکعب بر ثانیه به شبکه جداسازی آب شرب اضافه می‌شود. وی تصریح کرد: در مجموع امسال حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد ۱۰۰ میلیارد تومان در راستای توسعه شبکه جداسازی آب شرب، هزینه کرده است. همچنین با مرکز تحقیقات و دانشگاه فردوسی مشهد ارتباطات خوبی برقرار شده است تا گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم شهر مشهد کاشته و منابع آبی مدیریت شود.


آماده سازی ۲ میلیون نهال

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: فرایند ثبت نام قاب خاطره و قاب زندگی از ابتدای اسفندماه رونمایی خواهد شد و در طول سال از روز اول تا ۲۰ هرماه ثبت نام‌ها را انجام خواهیم داد و افرادی که در این سامانه ثبت نام کرده اند، آخرین جمعه هرماه دعوت می‌شوند و ثبت پلاک و کاشت درخت با حضور خود افراد انجام خواهد شد.

احمدرضا سلامی افزود: فرایند اجرایی سامانه ثبت درخت از ۸ اسفند آغاز خواهد شد و قرار است در این طرح همه مناطق سیزده گانه با حضور ۶۵ ماشین تجهیز شده و اکیپ‌های انسانی مجهز به لباس کار به در خانه‌ها مراجعه کنند، نهال را به شهروندان تحویل و در صورت تمایل شهروندان، فرایند کاشت نهال را نیز انجام دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->