بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

اعضای شورای شهر از روند داوری آثار جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی بازدید کردند

  • کد خبر: ۵۸۹۸۶
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
اعضای شورای شهر از روند داوری آثار جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی بازدید کردند
 برخی از اعضای شورای شهر مشهد دیروز از مراحل داوری آثار ارسالی به سومین جشنواره ملی شاهنامه‌خوانی و نقالی کودک و نوجوان بازدید کردند.
شهرآرانیوز - برخی از اعضای شورای شهر مشهد دیروز از مراحل داوری آثار ارسالی به سومین جشنواره ملی شاهنامه‌خوانی و نقالی کودک و نوجوان بازدید کردند. به گفته نرگس شالچیان معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری نزدیک به هزار اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این دوره جشنواره رسیده که رشدی دوبرابری نسبت به دوره‌های گذشته داشته است. در ادامه صحبت‌های رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر را در حاشیه بازدید از مراحل داوری این جشنواره می‌خوانید.



جریان بسط و توسعه شاهنامه به بطن جامعه ادامه دارد

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد از برگزاری سومین دوره جشنواره ملی شاهنامه‌خوانی و نقالی کودک و نوجوان و رشد چشمگیر میزان مشارکت عمومی در این دوره ابراز خرسندی کرد و از اهتمام جدی شورای پنجم برای احیای توس و محیط پیرامونی آرامگاه فردوسی سخن گفت.

به گفته سیدمسعود ریاضی فعالیت‌های عمرانی مختلفی در سه‌سال ونیم اخیر در این بافت تاریخی شکل گرفت؛ اقداماتی که با دشواری‌های بسیاری همراه بود، ولی دستاورد‌های بسیار ارزنده‌ای داشت.

او یادآور شد: در آغاز فعالیت مدیریت شهری در این دوره، توس و به‌ویژه جلوخان آرامگاه فردوسی دارای شرایط بسیار اسفناکی بود که به‌هیچ‌وجه درخور و در شأن حکیم توس نبود، اما خوشبختانه اقدامات صورت گرفته و همچنین ظرفیت فردوسی حکیم جریان ارزشمندی را تولید کرده و همچنان نیز تولید خواهد کرد.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس خاطرنشان کرد: شروع آموزش شاهنامه‌خوانی در مدارس ثمره همین جریانی است که در سطح جامعه شکل گرفته است.

به گفته ریاضی تا به امروز چندین مجسمه فاخر با طرح‌هایی برگرفته از مفاهیم شاهنامه در بولوار شاهنامه و همچنین جلوخان آرامگاه فردوسی نصب شده‌ا‌ند و در روز‌های آتی و تا پایان سال نیز چندین مجسمه ارزشمند دیگر نصب و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر لزوم برپایی رویداد‌های مختلف با تکیه بر ظرفیت شاهنامه، تأکید کرد و گفت: خوشخبتانه براساس تأکیدات شورای شهر و عزم جدی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تاکنون نمایشگاه‌های هنری مختلفی برگزار شده و همچنان این جریان بسط و توسعه شاهنامه به بطن جامعه در حال توسعه است.


آموزش مفاهیم شاهنامه‌خوانی یکی از کارکرد‌های شاخص فرهنگی شورای پنجم

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد نیز در حاشیه این بازدید با تقدیر از اهتمام حوزه گردشگری شهرداری مشهد برای باززنده‌سازی فرهنگ غنی ایرانی و داشته گران‌سنگی، چون شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، گفت: شاهنامه‌خوانی در زمانی که فرهنگ شفاهی، فرهنگ غالب ایران بود، روش مؤثری برای انتقال مفاهیم زندگی، تجربه‌های زیسته ایرانیان و تبادل سینه‌به‌سینه تاریخ و حماسه‌ها و تلخ‌کامی‌ها و شیرینی‌ها محسوب می‌شد.

رمضانعلی فیضی یادآور شد: امروز با فناوری می‌توانیم روش‌های مکمل دیگری را هم برای تکریم و گرامیداشت شاهنامه و مفاهیم والای آن تجربه کنیم و از موضع رسانه و فرهنگ مکتوب نیز بهره ببریم. به گفته او فرهنگ شفاهی نقالی، زیبایی و اثرگذاری و جایگاه خاص خود را دارد. فیضی همچنین ابراز خرسندی کرد که امروز می‌توانیم بیش از پیش به ترویج نقالی در سطح شهر مشهد اقدام کنیم؛ به‌ویژه در قالب آموزش مفاهیم شاهنامه‌خوانی و ایجاد حساسیت در جامعه به شاهنامه با بهره‌گیری از روش‌های مکملی، چون تبیین مکتوب مفاهیم شاهنامه و آموزش مناسب.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم دین خود را به سرزمین کهن پارسی ادا کنیم، زیرا قدم گذاشتن در این مسیر، قدم برداشتن در مسیر یک فرهنگ به شدت انسانی است.
به گفته او یکی از کارکرد‌های شاخص فرهنگی شورای پنجم، آموزش مفاهیم شاهنامه‌خوانی در مدارس بود که به واسطه امضای تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش محقق شد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->