نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ
سرخط خبرها

ماجرای حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا چه بود؟

  • کد خبر: ۵۹۴۸
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۱
ماجرای حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا چه بود؟
از روز گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر حذف احتمالی تیم فوتبال استقلال از لیگ قهرمانان آسیا مطرح شده که باعث نگرانی هواداران این تیم شده است.

داستان از این قرار است که کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال مدارک موردنظر را از باشگاه‌های راه‌یافته به لیگ قهرمانان آسیا تحویل گرفته است و آن‌ها را برای تصمیم‌گیری به کمیته بدوی ارسال می‌کند. پس از بررسی مدارک، کمیته صدور مجوز حرفه‌ای برای صدور یا عدم صدور مجوز شرکت تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا نظر خود را اعلام می‌کند تا کنفدراسیون فوتبال آسیا، این تصمیم را تأیید یا رد کند. حالا به نظر می‌رسد مدارک باشگاه‌ها با وجود ارسال به فدراسیون، هنوز بررسی نشده‌اند. در این شرایط کمیته صدور مجوز حرفه‌ای پس از بررسی مدارک، نتیجه نهایی را به کنفدراسیون ارسال می‌کند که این اتفاق هنوز رخ نداده و قرار است در یکی‌دو روز آینده این کار انجام شود. این درحالی است که درحال‌حاضر تیم‌های پرسپولیس، سپاهان و استقلال به‌صورت مستقیم سهمیه شرکت در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2020 را کسب کرده‌اند و تیم شهرخودرو هم برای راهیابی به این مسابقات، باید در پلی‌آف شرکت کند.

 

فتحی: از داخل باشگاه شیطنت می‌کنند!
امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال، درباره احتمال حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا گفت: متأسفانه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به‌دنبال برهم‌زدن آرامش استقلال هستند و هر بار به هر بهانه‌ای به‌دنبال این کار هستند؛ یک‌بار با شایعه تغییر مدیرعامل، یک‌بار با شایعه حذف استقلال از آسیا و یک‌بار هم با شایعه محرومیت استقلال به‌خاطر بدهی به پروپیچ. وی ادامه داد: بیش از 2 ماه است که باشگاه استقلال رابطه خوبی با فدراسیون فوتبال دارد و همه مدارک را در اختیار سهیل مهدی قرار داده است. بعد از بررسی یک هفته تا ده‌روزه کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، مدارک استقلال به استیناف خواهد رفت و در آنجا بررسی خواهد شد. اخبار منتشرشده به‌هیچ‌وجه درست نیست و باعث نگرانی هواداران شده است. او درباره شایعاتی مبنی‌بر وجود افرادی در داخل و خارج از باشگاه استقلال که موارد بدهی این باشگاه را به AFC گزارش می‌دهند هم توضیح داد: من بی‌اطلاع هستم؛ اما قطعا شیطنت، واژه گسترده‌ای است و دوستان خارج و داخل، آرامش استقلال را به هم می‌ریزند. امیدوارم آخر این ماجرا برای استقلال ختم‌به‌خیر شود. فتحی اضافه کرد: استقلال و پرسپولیس بدهی‌های انباشته دارند. ما از سال۱۳۴۹ تا امروز بدهی مالیاتی انباشته داریم. پارسال ۱۴ پرونده را تسویه‌حساب کردیم و امسال هم با ۹ نفر تسویه کردیم که هیچ‌کدامشان در زمان مدیریت من و حتی در سه‌چهار سال گذشته نبودند. به‌هرحال عزم ما جدی است که یک بار برای همیشه بدهی‌ها را تسویه کنیم تا مدیران بعدی مشکلی نداشته باشند.

 

رئیس کمیته ‌وضعیت فدراسیون فوتبال: خطر حذف استقلال از آسیا جدی نیست
رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال گفت: خطر حذف استقلال از نظر من جدی نیست. جمشد نورشرق درباره شایعه حذف استقلال از آسیا گفت: از ابتدای طرح موضوع مجوز حرفه‌ای هر 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس تلاش‌های زیادی انجام دادند. وی افزود: باشگاه پرسپولیس تقریبا بدهی‌های خود را از بین برد و تعهدات خود را پاک کرد. باشگاه استقلال دیون بیشتری داشت، ولی با تلاش‌های هیئت‌مدیره و مدیران این باشگاه، آن‌ها هم تا حد زیادی دیون معوقه خود را پرداخت کردند. البته تعداد زیادی از پرونده‌های استقلال باقی مانده، دو یا سه پرونده هم برای باشگاه پرسپولیس باقی مانده، ولی چون ارقام آن زیاد نیست، امیدواریم این دیون پرداخت شود تا آن‌ها هم مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند. رئیس کمیته ‌وضعیت فدراسیون درباره اینکه این مشکلات چگونه باید حل شود، گفت: دریافت‌کننده وجوه باید خودش نسبت به مالیات بر درآمدش اقدام کند؛ ولی بعضا در برخی قراردادها شروطی گنجانده می‌شود که باشگاه‌ها مالیات بازیکنان را پرداخت کنند. مشکل این‌گونه شرط‌هاست که ازسوی باشگاه هم پرداخت نمی‌شود. از طرفی بازیکن خواستار پرداخت مالیات می‌شود و همین باعث ایجاد اختلاف مالی بین بازیکن و باشگاه می‌شود. وی تأکید کرد: در مورد بازیکنان خارجی مکررا صحبت کردیم، البته کمیته‌ای در فدراسیون تشکیل شده که قید کردیم اگر باشگاهی بدهی داشته باشد، نمی‌تواند بازیکن خارجی جذب کند. وی درباره اینکه آیا خطر حذف استقلال از آسیا جدی است یا خیر، گفت: خیر، به نظر من نمی‌تواند این موضوع جدی باشد.


مجوز حرفه‌ای؛ کابوس هر سال آسیایی‌ها
ماجرای استقلال به نظر جدی نیست، اما واقعیت این است که هر سال داستان حذف تیم‌های ایرانی به‌ویژه 2 تیم استقلال و پرسپولیس تکرار می‌شود و انگار راهی برای عبور از این کابوس نیست. استقلال در خطر حذف از آسیا، احتمال عدم صدور مجوز حرفه‌ای برای پرسپولیس، احتمال عدم تکمیل مدارک باشگاه‌های ایرانی و... . این‌گونه خبرها و تیترهای تکراری را معمولا در فاصله ماه‌های مرداد تا اواسط مهر، هرساله در رسانه‌های ورزشی کشور می‌بینیم و تقریبا به شنیدن و تکرار آن عادت کرده‌ایم. امسال قرعه به نام باشگاه استقلال و البته هوادارانش افتاده که ثانیه‌به‌ثانیه در انتظار شنیدن خبری شوک‌آور درباره احتمال حذف از رقابت‌های آسیایی باشند، اما آن کسانی که باید تحت‌تأثیر این‌گونه اخبار قرار بگیرند، مانند سنوات گذشته دلخوش به لابی‌های احتمالی و امکان برقراری ارتباطات و اعمال نفوذ در تصمیمات کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهند بود. نکته جالب‌توجه تکرار این اتفاق برای 2 باشگاه وابسته به وزارت ورزش و جوانان است که همواره در خطر حذف از رقابت‌های آسیایی به‌دلیل بدهی‌های انباشته قرار دارند، اما هیچ‌گاه کسی به ریشه‌یابی موضوع و حل این مشکل نمی‌اندیشد. با توجه به اینکه انتخاب مدیران 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال توسط وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد، همچنین سیاست‌گذاری‌های این 2 باشگاه نیز برمبنای سیاست‌های ابلاغی وزارت ورزش شکل گرفته است، اما کسی در قبال مشکلات مستمر و همیشگی این 2 باشگاه پاسخ‌گو نیست. سؤال اینجاست که اگر هزینه‌های نامتعارف و خارج از توان این 2 باشگاه با تأیید وزارت ورزش صورت گرفته است، چرا مسئولان این وزارتخانه در مقام پاسخ‌گویی و همچنین رفع این مشکل برنمی‌آیند و در قبال تصمیمات و اقدامات مدیران منصوب خود پاسخ‌گو نیستند؟ اگر هم عبور از سقف توان مالی و بودجه مصوب که منجر به انباشته‌شدن این بدهی‌ها شده است، برخلاف خواسته و دستور مسئولان وزارت ورزش بوده، چرا با مدیران منصوب خود و متخلفان ماجرا برخورد صورت نگرفته است؟ در هردوصورت، قربانی اصلی 2 باشگاه، هواداران آن‌ها و همچنین اعتبار و آبروی فوتبال ایران هستند که به‌سادگی در چنین موقعیتی قرار می‌گیرند. بدهی انباشته 2 باشگاه، حاصل مدیریت مدیرانی است که برای حفظ کرسی خود مجبور به پذیرفتن تعهدات نامعقول بودند و حالا توان جبران چنین‌خساراتی، ظاهرا نه برای وزارت ورزش و جوانان و نه برای 2 باشگاه وجود ندارد، همان‌طور که ظاهرا قرار نیست چنین‌روندی در موقعیت فعلی یا حتی آینده نیز متوقف شود. تعهدات به‌جا‌مانده از قراردادهای برانکو ایوانکوویچ، کالدرون، استراماچونی یا بازیکنان بی‌کیفیت خارجی 2 باشگاه نیز در سال‌های آینده مشکلات مشابهی برای 2 باشگاه ایجاد خواهد کرد، زمانی که احتمالا مطابق سنت سنوات گذشته خبری از مدیران فعلی نیست، اما متولی و مالک اصلی همان وزارت ورزش است؛ با همان سیاست‌هایی که تاکنون برای حل مشکلات مالی باشگاه‌ها، به‌ویژه این 2 باشگاه راهگشا نبوده است. آیا وقت آن نرسیده است تدبیری اندیشیده شود که به‌جای خواهش و تمنا از مسئولان AFCیا درخواست لابی از مسئولان فدراسیون فوتبال، ساختار مدیریتی حرفه‌ای در باشگاه‌ها ایجاد شود و بودجه هر باشگاه متناسب با درآمد تنظیم شود، به‌گونه‌ای که در پایان چند فصل مدیریت غیرحرفه‌ای، کوهی از بدهی‌های رنگارنگ داخلی و خارجی برای 2 باشگاه باقی نماند؟ و سؤال پایانی اینکه عصر کابوس‌های تکراری برای 2 باشگاه سرخابی وابسته به وزارت ورزش و جوانان چه زمانی به پایان می‌رسد؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->