جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

چرا «نوروز رنگی» علی مسعودی، متفاوت‌ترین سریال نوروز ۱۴۰۰ است؟

  • کد خبر: ۵۹۵۱۳
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
چرا «نوروز رنگی» علی مسعودی، متفاوت‌ترین سریال نوروز ۱۴۰۰ است؟
تنها سریالی که می‌توان گفت در نوروز ۱۴۰۰ فضای متفاوت نسبت به دیگر سریال‌های امسال و حتی سال‌های گذاشته دارد، سریال «نوروز رنگی» با نام قبلی «هشت آباد» است. این سریال در یکی از مناطق جغرافیایی مشهد، محله «پنجتن»، در حال تولید است که از نظر جغرافیا در سریال‌های طنز و کمدی بکر و تازه به حساب می‌آید.
امیری | شهرآرانیوز - ۴ سریال برای پخش از شبکه‌های سیما در نوروز ۱۴۰۰، درحال آماده‌شدن هستند. فصل سوم مجموعه تلویزیونی «نون. خ» به‌کارگردانی سعید آقاخانی، مجموعه تلویزیونی «بوتیمار» به‌کارگردانی علیرضا نجف‌زاده، «همبازی» به‌کارگردانی سروش محمدزاده و نوروز رنگی به‌کارگردانی علی مسعودی در روزهای نوروز از شبکه‌های سیما پخش خواهند شد.
 
سریال «نون خ» و «بوتیمار» با حضور بازیگران کمدی نام‌آشنا، ۲ سریال طنز هستند و «همبازی» به‌عنوان سریالی ملودرام قرار است در ایام نوروز پخش شود. دراین‌میان سریال «نوروز رنگی» یا هشت‌آباد نیز با بازیگرانی از جمله یوسف تیموری، رابعه اسکویی و جواد خواجوی قرار است خنده را بر لب مخاطبان بیاورد. حالا باید دید کدام یک از این سریال‌ها می‌تواند بیشتر توجه مخاطبان را در نوروز ۱۴۰۰ به خود جلب کند.
 
 
 
کدام‌ سریال نوروز ۱۴۰۰ جذاب‌تر است؟
 
 
در میان سریال‌هایی که برای نوروز ۱۴۰۰ درحال آماده‌شدن هستند، سریال «نون. خ» در ادامه ۲ فصل قبلی، قرار است زندگی مردمان روستایی در غرب کشور را روایت کند. این سریال که ۲ فصل آن تاکنون ساخته و پخش شده، تاکنون توانسته است رضایت نسبی مخاطبان را به دست آورد، اما نمی‌توان مطمئن بود فصل سوم آن نیز به همان اندازه جذاب باشد، زیرا مخاطب در نوروز به فضای تازه‌ای در سریال نیاز دارد که باید دید این سریال تا چه اندازه می‌تواند به این نیاز مخاطب پاسخ دهد.
 
سریال بوتیمار نیز که قرار است زندگی خانواده‌ای شاد را روایت کند، در جغرافیایی به‌تکرارافتاده در سریال‌های طنز، یعنی شمال ایران، ساخته می‌شود. از این دید، سریال بوتیمار هم سریالی بکر و تازه برای مخاطب نوروزی نخواهد بود، مگر اینکه حرفی جدید و فضایی تازه داشته باشد که پس از پخش آن در نوزوز ۱۴۰۰ می‌توان درباره آن نظر داد.
 
سریال همبازی به‌عنوان یک ملودرام اجتماعی شاید اصلا مناسب پخش در روزهای نوروز نباشد. این نقدی است که به شکل‌های مختلف به این سریال با فضای اجتماعی شده است، زیرا مردم در نوروز، آن‌‌هم در اوضاع خاص نوروز ۱۴۰۰ که احتمالا موضوع قرنطینه هم مطرح است، تمایل دارند با دیدن سریال‌های طنز و شنیدن دیالوگ‌های خنده‌دار کمی شاد شوند.
 
تنها سریالی که می‌توان گفت در نوروز ۱۴۰۰ فضای متفاوت نسبت به دیگر سریال‌های امسال و حتی سال‌های گذاشته دارد، سریال  نوروز رنگی است. این سریال در یکی از مناطق جغرافیایی مشهد، محله «پنجتن»، فیلم‌برداری شده است که از نظر جغرافیا در سریال‌های طنز و کمدی بکر و تازه به حساب می‌آید، به‌ویژه در مقایسه با سریال‌های سال‌های گذشته که بیشتر در جغرافیای شمال و غرب کشور ساخته شده‌اند.
 
 

بیشتر بخوانید:
نکته بعدی درباره این سریال پرداختن به فضاهای نوستالژی دهه ۶۰ است، فضاهایی که برای همه مردم کشور آشنا هستند و باید دید علی مسعودی، کارگردان سریال، با چه ویژگی خاصی این فضا را ایجاد کرده است. لهجه مشهدی هم از آن‌دست ویژگی‌هایی است که علاوه بر مخاطبان مشهدی، برای مخاطبان ملی نیز جذاب است و وجود این لهجه در یک سریال به‌طور کامل، باز اتفاقی جدید محسوب می‌شود، زیرا همیشه از لهجه مشهدی به‌عنوان بخشی جزئی از فیلم و درنهایت در قالب یک شخصیت مشهدی استفاده می‌شده است. موضوع سریال هم که با ورود یک تلویزیون رنگی به یک محله داستان را شکل می‌دهد، در نوع خود می‌تواند موضوع جذابی باشد.
 
چنین ویژگی‌هایی می‌تواند دلایلی باشد برای اینکه سریال «نوروز رنگی» که بیشتر عوامل آن مشهدی هستند و در مشهد تولید می‌شود، فضایی تازه‌تر و جذاب‌تر از دیگر سریال‌های نوروزی به وجود آورد. اگرچه باید منتظر ماند و دید آیا پس از پخش سریال عوامل فیلم موفق شده‌اند فضایی تازه را که از آن سخن می‌گویند، به وجود آورند که مناسب پخش در نوروز ۱۴۰۰ باشد یا نه.
 
 
 
کدام‌ سریال نوروز ۱۴۰۰ جذاب‌تر است؟
 
 

سریال «هشت‌آباد» از نظر تولید جلوتر از دیگر سریال‌های نوروزی است

 
مدیرتولید سریال هشت‌آباد درباره روند تولید این سریال می‌گوید: «سریال هشت‌آباد با نام قدیم نوروز رنگی برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ کاملا آماده است و اکنون کار تصویربرداری و صداگذاری و دیگر مراحل ساختش به پایان رسیده است.»
 
به‌گفته مرتضوی، کار ساخت سریال هشت‌آباد جلوتر از دیگر سریال‌های نوروزی است و آماده پخش است.
 
 

«هشت‌آباد» فضای خاص‌تری دارد

او درباره ویژگی‌های متفاوت سریال هشت‌آباد که می‌تواند آن را از دیگر سریال‌های نوروز ۱۴۰۰ متمایز کند، می‌گوید: «البته همه زحمت می‌کشند تا سریال‌های نوروزی جذابی تولید کنند، اما تا جایی که درباره سریال‌های نوروز ۱۴۰۰ می‌دانیم، برخی از این کارها مناسب پخش در نوروز نیستند و به صلاح‌دید سازمان صداوسیما قرار است پخش شوند. ما نمی‌گوییم سریال هشت‌آباد سریال بهتری است، اما می‌توانیم بگوییم حس‌وحال خاص‌تری نسبت به دیگر سریال‌های نورز ۱۴۰۰ دارد که می‌تواند برای مخاطب جذاب‌تر باشد.
 
ما در این سریال نوستالژی دهه ۶۰ را فضاسازی کردیم، با اتفاقات خاصی که می‌تواند برای همه مردم یادآور خاطراتشان باشد. از این‌رو شاید بشود گفت سریال هشت‌آباد فضای نزدیک‌تری نسبت به دیگر سریال‌ها برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ دارد.
 
مرتضوی در پاسخ به اینکه باتوجه‌به غلبه فضای مشهد، این سریال می‌تواند برای مخاطب ملی نیز جذاب باشد، می‌گوید: «این‌طور نیست که در این سریال همه اتفاقات مربوط به مشهد باشد. ما در این سریال آینه‌ای از اقوام را داریم، اقوامی از شهرهای کرد، تهران، شیراز و... که اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد، بنابراین از این حیث می‌توان گفت این سریال جنبه ملی دارد.»
 
به‌گفته او عامل دیگری که این سریال را برای مخاطب ملی جذاب می‌کند و خاص مشهد نیست، پرداختن به خاطرات دهه ۶۰ از جمله پدیده تلویزیون رنگی است: «یگانه موضوعی که می‌تواند برای مشهدی‌ها جذاب‌تر باشد یا بتوانیم بگوییم خاص مشهد است، لهجه مشهدی است، اما همه سریال خاص مخاطب مشهد نیست و جنبه ملی دارد.»
 
او در پاسخ به اینکه چرا هنوز مشخص نیست که این سریال از کدام شبکه پخش می‌شود، می‌گوید: «سریال هشت‌آباد تولید مرکز سیمافیلم است. برخی سریال‌ها که اکنون شبکه پخش آن‌ها مشخص است، تولید مرکز سیمافیلم با همکاری فلان شبکه هستند، اما ما مستقیم برای سیمافیلم تولید می‌کنیم که شبکه پخش را مشخص خواهند کرد. همچنان ما هم به‌دنبال این هستیم که شبکه‌ای مناسب برای پخش سریال هشت‌آباد مشخص شود.»
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->