سیلاب به سنگان خواف رسید نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است
سرخط خبرها

سفر در نوروز۱۴۰۰ به شرط رزرو پرواز و هتل

  • کد خبر: ۵۹۵۲۲
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
سفر در نوروز۱۴۰۰ به شرط رزرو پرواز و هتل
درحالی‌که به تعطیلات نوروزی نزدیک می‌شویم و به‌دلیل وضعیت کرونا ممنوعیت ترددهای خودرویی دوباره اعمال شده است، فعالیت تورهای گرشگری و رزرو هتل و پروازها بدون هیچ سازوکار ویژه‌ای پابرجاست.

طنین همتی | شهرآرانیوز - درحالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و طبق معمول سال‌های گذشته شاهد آغاز سفرهای نوروزی هستیم که یک سال از همه‌گیری کرونا در کشور گذشته و همچنان این بیماری قربانی می‌گیرد، به‌طوری‌که هر سهل‌انگاری مردم و مسئولان باعث می‌شود این همه‌گیری در بخشی از ماه‌های سال بیشتر شود. در ۳ماه گذشته که با موج سوم کرونا در کشور روبه‌رو شدیم، محدودیت‌هایی برای فعالیت گروه‌های صنفی به‌ویژه محدودیت ترددها به وجود آمد که باعث شد آمارها در اقصی‌نقاط کشور رو به کاهش باشد. اما بانزدیک‌شدن به پایان سال و آغاز سفرهای نوروزی مردم طبق عادت‌ها، مسلما در آستانه موج چهارم هستیم و حتی شاید با شیوع نوع پیشرفته این بیماری، آمار جبران‌ناپذیری از خود به‌جا بگذارد.

 

همین امر باعث شد مسئولان و ستاد ملی کرونا به تجربه دوره‌های مختلف، محدودیت‌های رفت‌وآمد به شهرهای مختلف را در پایان سال جدی بگیرند، به‌طوری‌که چند شهر کشور که بیشترین ورود و خروج مسافر را دارد، بیشتر کنترل شود تا باعث شود مردم از سفرهای تفریحی خود بکاهند.

 

اما طبق اعلام جامعه هتلداران کشور، هتل‌ها در تعطیلات نوروز باز هستند و مسافران نوروزی می‌توانند درخواست رزرو ثبت کنند. گفته شده است تورهای گردشگری نیز می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت کنند و شرط مسافران نوروزی نیز تعیین مقصد سفر است و اینکه سفر با خودرو شخصی ممنوع است و سفرهای ریلی و هوایی همچنان انجام می‌شود.

 

رئیس جامعه هتلداران کشور یگانه تفاوت فعالیت هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۰ را جریمه در صورت لغو رزور برای هتل در نظر گرفته است.

 

ستاد کرونا محدودیت‌های بین‌شهری با خودرو شخصی را اعلام کرده است، اما سفرهای ریلی و هوایی همچنان انجام می‌شود. اکنون همه هتل‌ها در همه شهرهای کشور فعال‌اند مگر آنکه مدیر هتلی بخواهد فعلا فعالیت نکند، مانند برخی هتل‌های شهر مشهد که مالک تصمیم گرفته است فعلا میهمان نپذیرد، اما ستاد کرونا اعلام نکرده است تعطیل شوند. درواقع ستاد کرونا هتل‌های هیچ شهری را تعطیل نکرده است.

 

ویژه تعطیلات نوروز۱۴۰۰، تورهوایی...

اگر به کانال‌های گردشگری سری بزنیم، پیشنهاد تورهای داخلی و خارجی برای نوروز ۱۴۰۰ به قوت خود باقی است و از محدودیت فعالیت برگزاری تورها در نوروز ۱۴۰۰ خبری نیست که این زنگ خطری است برای شیوع دوباره کرونا. با وجود اینکه محدودیت تردد خودروها در نظر گرفته شده است، باید دید این ممنوعیت در کنار فعالیت هتل‌ها و برگزاری تورها، کشور را در وضعیت کرونایی به چه سمتی می‌کشد.

 

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه کرونا در یک سال گذشته بیشترین آسیب را به بخش گردشگری کشور زده و مشهد هم از این موضوع مستثنا نبوده است، ادامه داد: هتل‌های مشهد در این ایام وضعیت نامناسبی داشتند.

 

خسارت مالی هتل ها و بخش گردشگری کشور غیر قابل جبران است

امیر سزاوار درباره فعالیت هتل‌ها در آستانه نوروز ۱۴۰۰ اظهار کرد: هتل‌‌ها از زمانی که کرونا شروع شده تا الان محدودیتی برای فعالیت نداشتند، اما کمبود مسافر و ظرفیت خالی هتل‌ها در این یک‌سال همچنان ادامه دارد و مسلما در نوروز هم این ظرفیت خالی هتل‌ها پابرجاست. اما برخی هتل‌ها که فعالیتشان توجیه اقتصادی ندارد و درصد اشغالشان بسیار کم است، اعلام کردند در ایام نوروز پذیرش مسافر هم ندارند. هتل‌هایی هم که باز هستند، با ظرفت کم مسافر فعالیت می‌کنند.

 

سزاوار درباره جریمه لغو رزرو هتل‌ها در این ایام اظهار کرد: «بخش‌نامه‌ای درباره جریمه‌نشدن در صورت لغو رزرو هتل از سوی مسافر، به ما اعلام نشده است. جریمه لغو پیش از این هم در هتل‌ها بوده است، فقط چون در سال گذشته در آستانه نوروز فعالیت هتل‌ها از سوی ستاد کرونا محدود شد، آن‌دسته از مسافران که هتل رزرو کرده بودند، بدون جریمه مبلغ رزرو را بازگرداندند، اما امسال قانون جریمه درصورت لغو رزرو پابرجاست

 

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: «حضور مسافران در نوروز با فرض اینکه هتل‌ها هم پر شود، تأثیر بسزایی در وضعیت اقتصادی یک هتل یا وضعیت گردشگری کشور ندارد. باتوجه‌به تعداد رزروهایی که برای ایام نوروز می‌بینیم و تعداد مراجعانی که داریم، با همه تبلیغات و تشویق‌هایی که هتل‌ها برای سفر در این ایام انجام دهند، استقبال بسیار کم خواهد بود و مردم باتوجه‌به وضعیت کرونایی در این ایام تمایلی برای سفر ندارند

 

وی اضافه کرد: «با نگاه خوش‌بیبانه، اگر هتل‌های ما در ۱۰ روز ایام نوروز با رعایت شیوه‌نامه‌هایی بهداشتی از تمام ظرفیتشان استفاده کنند، بازهم خسارت‌های یک‌سال گذشته به گردشگری کشور به‌ویژه مراکز اقامتی جبران نمی‌شود

 

سزاوار در ادامه درخواست کرد: «دستگاه‌های دولتی و متولیان تصمیم‌گیری در بحث کرونا، باید باهم هماهنگ‌تر باشند تا وضعیت گردشگری و نحوه فعالیت مراکز گردشگری زودتر روشن شود. اگر قرار است برای نوروز برنامه‌ریزی و محدودیت گذاشته شود یا شیوه‌نامه‌های جدیدی اعلام شود، هرچه زودتر باید مشخص شود. درحالی‌که ۲ هفته به تعطیلی‌های نوروزی مانده است، هنوز هیچ بخش‌نامه و وضعیت قاطع و مشخصی برای فعالیت ما در نظر نگرفتند و این تصمیم‌گیری‌های دقیقه‌نودی به ضرر صنوف و فعالان حوزه گردشگری است.»

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->