سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: می‌رویم که کویت را شکست دهیم پخش زنده بازی افغانستان و کویت در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (یک اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است
سرخط خبرها

۲۰ سال از دستور تخریب بت‌های بامیان توسط رهبر طالبان گذشت + تصاویر

  • کد خبر: ۵۹۹۴۹
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
۲۰ سال از دستور تخریب بت‌های بامیان توسط رهبر طالبان گذشت + تصاویر
۲۰ سال قبل در چنین روز‌هایی ملاعمر رهبر طالبان به زیر دستانش دستور داد تا مجسمه‌های بامیان را منفجر کنند. بت‌هایی که سرمایه معنوی افغانستان بودند و می‌توانستند سالانه هزاران گردشگر را به افغانستان بکشاند.
سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ مجسمه‌های بودا در بامیان آثاری تاریخی بودند که قدمت آن‌ها به قرن ششم میلادی باز می‌گشت. این بت‌ها با دست در کناره‌های صخره‌ای در دره بامیان کنده کاری شده بودند.
 
این دو مجسمه که ۵۳ متر و ۳۵ متر ارتفاع داشتند در کنار مجموعه‌ای از بنا‌های تاریخی دیگر بامیان از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در افغانستان به شمار می‌آمدند.
 
براساس اسناد تاریخی بت کوچکتر «شهمامه» به معنای شهبانو نام داشت که در سال ۵۰۷ میلادی کنده کاری شده بود و بت بزرگتر بزرگترین «صلصال» نام دارد که به معنای گل خشکیده است در سال ۵۵۴ میلادی ساخته شده بود.
 
 
عکس‌هایی از مجسمه‌های بودا در شهر بامیان مرکز افغانستان
 
 
 
این دو تندیس یادگاری از سبک کهن هنر یونانی و بودایی بودند که در مناطق آسیای مرکزی به ویژه در افغانستان رواج داشته است.
 
با اشغال افغانستان توسط طالبان، آن‌ها بسیاری از آثار تاریخی این کشور را تخریب کردند و مجسمه‌های بودا از این ظلم طالبان در امان نبودند.
 
لحظه منفجر کردن این مجسمه‌های عظیم بودا توسط طالبان
 
 
 
بیست سال پیش یعنی (۲۶ فوریه ۲۰۰۱)، ملا عمر با صدور فرمانی دستور حذف همه نشانه‌های اسلامی و غیر اسلامی در افغانستان را صادر کرد و نیرو‌های طالبان به فتوای ملامحمد عمر رهبر این گروه در روز نهم مارچ سال ۲۰۰۱ میلادی، به روی مجسمه‌های غول‌پیکر بامیان آتش گشودند تا در شامگاه یازده مارچ از صلصال و شهمامه تنها دو حفره باقی بماند.
 
بت‌های بامیان از نمایی دیگر
 
 
 
تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از آنکه در زمان حاکمیت طالبان تخریب شوند، بزرگ‌ترین تندیس‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های سنگی در جهان به‌شمار می‌آمدند.
 

بت‌های سه‌بعدی

یک زن و شوهر چینی سال ۲۰۱۵ مجسمه تخریب شده ۵۳ متری ولایت بامیان را با نور سه بعدی بازسازی کردند.
 
جانسین یو و لیان هو وسیله‌ای ساختند که می‌توانست مجسمه بزرگ صلصال را هنگام شب در حفره‌ی باقی مانده از انفجار ظاهر کنند.
 
عکس‌هایی از نمایش بودای سه‌بعدی
 
 
آنان این دستگاه را هدیه مردم چین برای مردم افغانستان می‌دانستند. جانسین در این باره گفته بود که این وسیله شامل یک نورافگن، یک پایه ژنراتور و چند وسیله کوچک دیگر است که می‌تواند در شب، مجسمه صلصال را مانند زمانی که تخریب نشده بود، توسط نور سه بعدی به نمایش بگذارد.
 
با آنکه ۲۰ سال از تخریب این مجسمه‌ها می‌گذرد، علی‌رغم اعلام آمادگی برخی از کشور‌ها برای بازسازی این مجسمه‌ها، دولت افغانستان، اما تاکنون اقدامی عملی برای تحقق آن انجام نداده است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->