آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید
سرخط خبرها

مسافران نوروزی مشهد با چمدان‌های بلاتکلیف

  • کد خبر: ۵۹۹۸۸
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
مسافران نوروزی مشهد با چمدان‌های بلاتکلیف
درحالی که نوروز کرونایی در پیش است، بررسی‌های شهرآرانیوز بیانگر استقبال گسترده هم‌وطنان برای سفر به مشهد است
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ «عید ۱۴۰۰ مانند عید ۹۹ است.» سخنان دیروز رئیس جمهور را در ستاد کرونای کشور، شاید بتوان به نوعی فصل الخطاب سفر‌های نوروزی دانست؛ اینکه با توجه به ادامه شیوع کرونا و پیدا شدن سر و کله کرونای جهش یافته و خطرناک انگلیسی، باید سودای نوروزگردی و سفر را از سر به در کنیم و با رعایت شیوه نامه‌ها در خانه بمانیم. با این حال، هنوز خیلی چیز‌ها با هم جور نیست و بسیاری از صنف‌ها و پیشه‌ها انگار قرار نیست از این رویه پیروی کنند و گویا بنا دارند چراغ خاموش به فعالیت خود ادامه دهند.
 
هرچند تا امروز و برای ایجاد هماهنگی در میان این ناهماهنگی‌ها همه چیز به تصمیم گیری در ستاد کرونای کشور موکول شده است، ازاین رو چندان معلوم نیست سیاست و تصمیم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور که تا دیروز به انجام سفر‌ها با رعایت شیوه نامه‌ها تأکید می‌کرد، از حالا به بعد چگونه است؛ هرچند که روز گذشته ستاد کرونای استان تصمیم گیری درباره شیوه نامه‌های سفر‌های نوروزی را به هفته آینده موکول کرد تا نگرانی از پیامد تصمیمات دیرهنگام دراین باره همچنان ادامه داشته باشد.


سفر به مشهد با تور، طبیعت گردی و خرید!

همین چندروز پیش بود که ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، اعلام کرد که «نوروز امسال طبیعتا برنامه زیادی برای تبلیغ سفر نداریم... در واقع امسال هیچ یک از مقاصد گردشگری کشور مجوز سفر نخواهند داشت.» با وجود این سخنان، با گشت و گذاری ساده در تبلیغات تور‌های مسافرتی به مشهد می‌توان خلاف این اظهار نظر را یافت.
 
برای نمونه می‌توان با جست وجو در اینترنت، به تور‌های پرشمار و همچنان پرطرف دار سفر به مشهد رسید که بنا دارند کسادی سال ۹۹ را با انواع گزینه‌های فریبنده و جذاب جبران کنند؛ «سفر به مشهد، دیدار از آثار تاریخی و طبیعت گردی در طرقبه و شاندیز»، «تور فوق العاده مشهد با طبیعت بکر روستا‌های اطراف و خرید از مراکز بزرگ خرید» و....


گله مشهدی‌ها

مشهدی‌ها هم از این وضعیت گله دارند؛ اینکه «سخت گیری برای وارد نشدن پلاک‌های غیربومی به شهر خوب است، اما آیا مسئولان نمی‌دانند کرونا از طریق مسافران قطار، هواپیما و اتوبوس هم جابه جا می‌شود؟!»، «در سفر‌های نوروزی ستاد کرونا چگونه می‌تواند تست «پی سی آ» منفی این همه مسافر را کنترل کند؟ اگر کسی ناقل بود و هزاران نفر را مبتلا کرد تکلیف چیست؟»، «قرار است در نوروز، رستوران‌های طرقبه و شاندیز دوباره شلوغ شود؟ دوباره زیارت‌های ما شلوغ باشد؟ کرونا با کسی تعارف ندارد ها»، «خواهش می‌کنم مسئولان کمی جدی‌تر باشند.»، «برای ورود خودرو‌های غیربومی در ورودی‌های مشهد، خیلی سخت گیری نمی‌شود.»


بازار داغ سفر‌های هوایی و ریلی به مشهد

این، اما تمام ماجرای بیم و امید مشهدی‌ها درباره سفر‌های نوروزی امسال نیست. اگر سری به سایت‌های رزرو بلیت هواپیما و قطار بزنید نیز به سادگی مشاهده می‌کنید که ظرفیت پروازی و ریلی شرکت‌های مختلف برای مقصد سفر به مشهد یا پُر شده یا در آستانه تکمیل است. به عنوان یک کاربر، وارد یکی از سایت‌های مطرح خرید بلیت هواپیما شدیم. بلیت هواپیما به مقصد مشهد برای تاریخ ۲۹ اسفند را جست وجو کردیم. بلیت با قیمت ۷۷۰ هزار تومان یافت شد. ظرفیت این پرواز فقط ۲۸ جای خالی دیگر داشت. همه شرکت‌های هواپیمایی هم فهرست فروش داشتند. برای روز‌های عید نیز با مقصد مشهد جست وجو کردیم، قیمت بلیت ۷۱۰ هزار تومان است و فقط برای ۷ سرنشین دیگر بلیت باقی مانده بود و شاید حالا که این گزارش را می‌خوانید، همین ظرفیت نیز پر شده باشد!

به سراغ خرید بلیت قطار رفتیم. تاریخ ۲۹ اسفند از مبدأ تهران را به مشهد انتخاب کردیم. برای حرکت در ساعت ۱۹ با قطاری ممتاز باید ۸۳۰ هزار تومان می‌پرداختیم و با وجود قیمت بالای این قطار، فقط ۸ نفر از ظرفیت این قطار باقی مانده بود. استقبال از قطار‌های ۳۰ اسفند، اما چندان مطلوب نبود و قیمت بلیت قطاری که در این تاریخ انتخاب کردیم ۱۳۰ هزار تومان بود و ۳۶۳ جای خالی هم موجود داشت و شاید دلیلش رسیدن به مشهد بعد از ساعت تحویل سال باشد؛ تحویل سالی که از همین حالا می‌توان حدس زد در حرم و خیابان‌های اطرافش چه غلغله‌ای خواهد بود.


رزرو‌هایی انجام شده اما...

باوجوداین اگر بخواهیم چندان بدبین نباشیم و بگوییم آژانس‌ها و تور‌های مسافرتی در مواضع چراغ خاموش مسئولان قرار است فروش بلیت و برگزاری تور‌ها را ادامه بدهند، باید منتظر تعیین تکلیف سفر‌های نوروزی در ستاد ملی کرونا بمانیم. حالا اگر حکم به لغو این سفر‌ها داده شد تکلیف چیست؟ آیا باز هم با سریال پارسال و بدقولی و گروکشی پول تور و بلیت مسافران توسط آژانس‌ها مواجه خواهیم بود؟

دراین باره رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: رزرو‌هایی انجام شده است، اما ما هم تابع تصمیم ستاد کرونا هستیم.

سعید، ولی زاده ادامه داد: اگر شرایط مطلوب تشخیص داده نشود، تور‌ها لغو می‌شود و ترتیبی اتخاذ شده است که مشکلات سال گذشته برای پول مردم ایجاد نشود و مبالغ هرچه سریع‌تر به مسافران بازگشت داده شود.

مسافران نوروزی با چمدان‌های بلاتکلیف


تابع ستاد کرونا ...

در این میان، تکلیف واحد‌های اقامتی رسمی چیست؟ آن‌ها که به امید حضور مسافران نشسته اند آیا می‌توانند به کار و کاسبی خودشان رونق بدهند؟ دراین باره محمد پوررضایی رئیس اتحادیه هتل آپارتمان داران و مهمان پذیران مشهد با اعلام اینکه تا همین جا هم ۸۰ درصد ظرفیت این صنف تعطیل شده است و بقیه نیز گاهی با شبی ۵۰ هزار تومان اقدام به پذیرش می‌کنند، گفت: تابع ستاد کرونا هستیم.

درحالی که هنوز مسئولان برای سفر‌های نوروزی تصمیم نگرفته اند پیگیر وضعیت پذیرش در سفر‌های ارزان شدیم. مدیر روابط عمومی آموزش وپرورش استان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: برای سفر‌های نوروزی پذیرش مسافر در همه مدارس استان لغو شده است.
مهدی مجیدی فر ادامه داد: درباره خانه‌های معلم نیز هنوز تکلیف مشخص نشده است، اما اگر ستاد کرونا اعلام کند، برنامه پذیرش در این مراکز نیز در استان لغو خواهد شد.

تعیین تکلیف سفر‌های نوروزی باز هم به هفته بعد موکول شد

هفته قبل بود که در ستاد استانی کرونا، مسئولان این ستاد، تعیین تکلیف سفر‌های نوروزی را به هفته اخیر موکول کردند، اما با برگزاری این جلسه در روز گذشته، باز هم خبری از رفع این بلاتکلیفی نبود و تصمیم‌گیری در این مورد به بررسی‌های بیشتر و اعلام نظر توسط ستادکشوری کرونا موکول شد.
 
دیروز و در جلسه ستاد استانی کرونا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا، کمیته‌های تخصصی با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز اصناف و دیگرمتولیان این حوزه موظف اند، شیوه نامه‌های ویژه برگزاری تعطیلات نوروز را تهیه کنند تا این شیوه نامه‌ها در هفته آینده به صورت رسمی از ستاد ملی کرونا اعلام شود.

مهدی قلیان با رد شایعه اعلام ممنوعیت سفر‌های نوروزی به شهر مشهد، گفت: با توجه به دستورالعمل فعلی در شرایط زرد کرونایی، ورود خودرو‌های پلاک غیربومی در تعطیلات به شهر‌های زیارتی ممنوع است، اما در این دستورالعمل به ورود مسافر با هواپیما و قطار اشاره نشده است و ما باید همچنان در انتظار تصمیم گیری جدید ستاد کرونا برای تعطیلات نوروز باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۵/۵ درصد از ۱۰۰ هزار دوز واکسن واردشده به کشور سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، افزود: تاکنون ۵۳۰۰ دوز واکسن به دانشگاه داده شده است و براساس شیوه نامه ستاد کرونا، کادر درمان فعال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و پس از آن کادر درمان مشغول در اورژانس، بخش‌های عفونی و بخش‌های داخلی بیمارستان‌های کرونایی در نوبت ترزیق واکسن هستند.

رعایت ۷۹ درصدی شیوه نامه‌ها در استان

وی ادامه داد: بر اساس میانگین رعایت شیوه نامه‌ها در استان ۷۹ درصد است و با توجه به شناسایی کرونای انگلیسی در استان، مقابله با این ویروس نیازمند رعایت بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰ تست کرونای انگلیسی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده و ۶ مورد کرونا انگلیسی در مشهد شناسایی شده است، افزود: با توجه به اینکه ۴ مورد از این افراد بومی مشهد بوده اند و گزارشی از سفر خارجی در هفته‌های گذشته نداشته اند، زنگ خطر جدی به صدا درآمده‌است.
قلیان اظهار کرد: از مبتلایان کرونای انگلیسی، ۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و ۴ نفر در منزل تحت مراقبت هستند.

کاهش ابتلا پس از ۵ هفته افزایش

وی اظهار کرد: پس از ۵ هفته متوالی افزایش تعداد بیماران بستری جدید کرونایی، در هفته اول اسفندماه شاهد افت تعداد بستریان و کاهش روند ابتلا به کرونا در استان هستیم.
قلیان افزود: در میزان بروز کم کرونا پس از استان‌های قم، بوشهر و سیستان و بلوچستان قرار داریم.

ورود دومین محموله واکسن کرونا به استان

به گفته زهرا نهبندانی، رئیس اداره امور بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دومین محموله واکسن کرونا به تعداد ۸۷۸۰ دوز وارد استان شد.
طبق اعلام وزارت بهداشت، ۸۱ نفر دیگر درپی ابتلا به کرونا جان باختند و ۷۹۷۵ نفر دیگر نیز به این بیماری مبتلا شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->