پرواز‌های «هما» از اهواز و شیراز به مقصد دبی برقرار شد هشدار سازمان هواپیمایی: فروش بلیت برای پرواز‌های ساعات شب جعلی و غیرمجاز است بازگشایی فرودگاه شهید مدنی تبریز | نخستین پرواز استانبول انجام شد (۱۴ تیر ۱۴۰۴) + فیلم تأمین قطار‌های فوق‌العاده برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۴ فرمول مراقبت از پوست صورت در تابستان برای دادن غذا و نوشیدنی نذری از این ظرف‌ها استفاده نکنید مراقب گرمازدگی در داخل خانه باشید آیا زیاد خوردن لبنیات، کابوس شبانه می‌آورد توصیه‌های تابستانی برای مادران باردار پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی (۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۴) پروازهای شرکت‌های عربی به ایران از سر گرفته شد ۱۷ مصدوم در حادثه آتش‌سوزی مجتمع تجاری درگهان (۱۳ تیر ۱۴۰۴) هشدار رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران: آثار روانی و اجتماعی جنگ نیازمند توجه و سیاست‌گذاری فوری است ۲۵ استان با تنش آبی مواجه هستند استاد دانشگاه فردوسی مشهد: سران صهیونیستی و آمریکایی شمر و یزید زمان ما هستند تمدید مهلت ثبت اعتراض آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم ویدئو | ازسرگیری پروازها در فرودگاه‌های اصفهان و تبریز ۱۱ کشته در حادثه ریزش ساختمانی در پاکستان نخستین پرواز خارجی در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست (۱۳ تیر ۱۴۰۴) ۲۵ سال حبس در انتظار ارسال کنندگان فیلم و تصویر به شبکه‌های معاند فعالیت فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشت (پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴) تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا جمعه (۱۳ تیر ۱۴۰۴) ویدیو | آتش سوزی مهیب ترکیه به اطراف شهر توریستی آنتالیا رسید زمان برگزاری آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها مشخص شد آخرین زمان‌بندی ثبت‌نام دانش‌آموزان و آزمون‌های سمپاد و نمونه اعلام شد ویدئویی از انفجار ۲۵ خردادماه ۱۴۰۴ در اثر موشک اسرائیل به منطقه تجریش تهران پرواز‌های فوق‌العاده «هما» از مشهد به مقاصد بین‌المللی و داخلی درباره حادثه هواپیمای ایرانی که سال ۱۳۶۷ مسافرانش با حمله موشکی آمریکا شهید شدند | کودک‌کشی بر فراز آسمان وزیر آموزش و پرورش: کتاب‌های درسی در حال توزیع است
سرخط خبرها

کبوترها، پرندگان مزاحم یا متخصصان قاچاق الماس؟

  • کد خبر: ۶۰۰۲۴
  • ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
کبوترها، پرندگان مزاحم یا متخصصان قاچاق الماس؟
کتاب «پرواز کبوتر‌های قاچاقچی»؛ روایتی از گرفتاری کبوتران و حرص و آز انسان‌ها در امتداد ساحل آفریقای جنوبی
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ «کتاب پرواز کبوتر‌های قاچاقچی با ترکیب عناصر گزارش نویسی، خاطره نویسی و داستان نویسی، تصویری نادر و درخورتوجه از بهره برداری و طمع در یکی از مناطق خطرناک ساحلی آفریقای جنوبی را به تصویر می‌کشد. «متیو گاوین فرنک» با نثر سلیس و کنجکاوی سیری ناپذیرش به ما یادآوری می‌کند که اگر شروع به دیدن کنیم، جهان جای عجیبی خواهد بود.» (توبی میوز)

استخراج سنگ الماس تنها تجارتی نیست که برپایه دروغ بنا شده است؛ هرچند افسانه ساختگی این صنعت مبنی بر اینکه الماس یکی از سنگ‌های نایاب و درنتیجه بسیار قیمتی است، یکی از دروغ‌های گستاخانه صنعت استخراج است.
کارتل‌هایی (شرکت‌هایی که در یک رشته خاص فعالیت می‌کنند) که از معادن آفریقای جنوبی الماس استخراج می‌کنند و سال‌ها بزرگ‌ترین سهم تولید الماس در جهان برای آن‌ها بوده است، با محدود کردن تولید سالانه، این داستان تصورناپذیر و سودآور را تداوم بخشیده اند و دقیقا به همین دلیل، قاچاق الماس یک تهدید به نظر می‌رسد.

الماس‌های بازار سیاه -که بیشتر خود معدنچیان فقیر آن را قاچاق می‌کنند- توهم کمبود این سنگ را افزایش داده است، بنابراین نگرانی‌های استخراج از معادن الماس، از مدت‌ها قبل منجر به فعالیت‌ها و وضع قوانین کنترل کننده برای این صنعت شده است.

تا سال ۲۰۰۷، بخش بزرگی از سواحل غربی آفریقای جنوبی را یک منطقه ممنوعه (Die Sperrgebiet) لقب دادند
و تقریبا به مدت ۸۰ سال مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند. معدنچیان در خانه‌های شرکتی زندگی می‌کردند، فرزندان خود را به مدارس شرکتی می‌فرستادند و در زمین‌های شرکتی کریکت بازی می‌کردند. آن‌ها هرگز نیازی به ترک منطقه نداشتند و این کار برای آن‌ها ممنوع بود.

وجود دستگاه‌های اشعه ایکس و بازرسی‌های بدنی هنگام خروج از معدن، قاچاقچیان را از سرقت از معادن منصرف می‌کند. مالکیت الماس در شهر‌های معدنی، غیرقانونی است و لمس یک الماس با پوست برهنه حتی در داخل معادن، مجاز نیست. معدنچیانی که در حین کار جان خود را از دست می‌دهند، در محل دفن می‌شوند، مبادا هنگام خروج از شهر معدنی، بدن آن‌ها با الماس پر شود. همه چیز در معدن، شهر و منطقه معدنی به گونه‌ای طراحی شده است که خارج کردن سنگ‌های صیقل نخورده را تا حد ممکن، دشوار می‌کند.
اینجاست که پرندگان وارد داستان می‌شوند.
 
از کبوتر‌های خانگی که در داخل ظرف‌های ناهار کارگران معدن، پنهان شده اند یا زیر لباس هایشان آرام گرفته اند، دهه‌ها برای قاچاق الماس استفاده می‌شده است. قاچاقچیان، پرندگان خود را با بسته‌های کوچک پر از الماس -که معمولا به پای آن‌ها بسته می‌شود یا زیر بالشان جا می‌گیرد- از چاله‌های درون معدن پرواز می‌دهند و امیدوارند که آن‌ها بدون اینکه شناسایی شوند، غنیمت را به خانه معدنچیان برسانند. این عمل چنان در شهر‌های معدنی رایج شده است که نگهداری از کبوتر‌ها در این مناطق، غیرقانونی اعلام شده است و اگر پرندگان در معرض دید مأموران امنیتی شرکت‌ها قرار بگیرند، به ضرب گلوله کشته می‌شوند.

متیو گاوین فرانک، در کتاب «پرواز قاچاقچیان الماس» که در اوایل سال ۲۰۲۱ منتشر شد، داستان خشونت‌ها و مقاومت‌های این قاچاقچیان و پرندگانشان را شرح می‌دهد. فرانک، صحنه‌های ناراحت کننده‌ای را از فرود ناخواسته کبوتر‌ها شرح می‌دهد؛ کبوتر‌هایی که آن قدر بارشان سنگین است که توانایی بال زدن ندارند و از فرط خستگی بر سواحل فرود می‌آیند و تنها روستاییانی که می‌دانند محموله این بیچارگان چیست، به سمت آن‌ها می‌دوند.
 
این فقط جدیدترین نمونه در فهرست طولانی بی اعتنایی‌هایی است که به کبوتران در طول همکاری‌های هزارساله شان با انسان‌ها شده است. این‌ها همان موجوداتی هستند که در سخت‌ترین شرایط انسان، با رساندن پیام‌های جنگ و صلح، جان بسیاری از آدم‌ها را نجات داده اند، با این حال مطالعات درباره این موجودات بسیار محدود بوده است. ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم که کبوتر‌ها حتی وقتی صدهامایل از خانه شان دور شده اند، چطور راه بازگشت را پیدا می‌کنند، اما می‌دانیم که آن‌ها از باهوش‌ترین حیوانات هستند.

آن‌ها می‌توانند ۲۶ حرف الفبا را تشخیص دهند و از معدود حیواناتی هستند که «آزمون آینه» را با شناخت بازتاب خود، با موفقیت پشت سر گذاشته اند. استقامت آن‌ها افسانه‌ای است. آن‌ها در روز ۸۰۰ مایل را با سرعت بیش از ۶۰ مایل در ساعت پرواز می‌کنند. اگر از این کتاب هیچ چیز دیگری دریافت نکنید، دست کم خواهید فهمید که چه موجود حیرت انگیزی را از پیاده رو‌ها فراری می‌دهید و برای کثیف کردن اتومبیلتان، به آن‌ها لعنت می‌فرستید.

منبع: نیویورک تایمز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->