تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

فروش بلیت برای سفر‌های ممنوع در نوروز ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۶۰۰۵۰
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
فروش بلیت برای سفر‌های ممنوع در نوروز ۱۴۰۰
پلیس از صبح دیروز شهر‌های گردشگرپذیر ایران را در آستانه نوروز ۱۴۰۰ به‌صورت نامحدود به روی گردشگران و مسافران بست. شیراز هم مرز‌های ورودی خود را به روی گردشگران نوروزی مسدود کرد و بدین ترتیب از همین حالا نشانه‌های توقف سفر همچون نوروز ۹۹ آشکار شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، سفر‌های نوروزی امسال هم تعطیل است؟ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، وضعیت سفر نوروز ۱۴۰۰ هم مانند سال ۹۹ است. رئیس‌جمهوری ویروس جهش‌یافته انگلیسی را مار غاشیه خواند که باید از ترس آن به افعی چینی یعنی ویروس ووهان پناه برد.

پلیس از صبح دیروز شهر‌های گردشگرپذیر ایران را در آستانه نوروز ۱۴۰۰ به‌صورت نامحدود به روی گردشگران و مسافران بست. شیراز هم مرز‌های ورودی خود را به روی گردشگران نوروزی مسدود کرد و بدین ترتیب از همین حالا نشانه‌های توقف سفر همچون نوروز ۹۹ آشکار شده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ۲ روز قبل اعلام کرد ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور افزایش یافته و فروردین امسال احتمال وقوع پیک چهارم کرونا در ایران وجود دارد؛ پس سفر در نوروز منتفی است. مینو محرز، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا نیز از مردم خواسته است خرید تور‌های گردشگری و رزرو هتل به قصد سفر نوروزی را متوقف کنند.

در این شرایط، اما معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور که اتفاقا نماینده آن وزارتخانه در ستاد ملی مقابله با کرونا و دبیر ستاد ملی سفر در کشور است، اعلام کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی برای انجام سفر‌های نوروزی در قالب تور و اقامت در اقامتگاه‌های رسمی و سفر خودرویی به شرط داشتن رزرو اقامتگاهی موافقت کرده است؛ اظهاراتی که نه‌تن‌ها تاکنون از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تایید نشده که حتی این ستاد اظهارنظری درخصوص صحت و سقم این ادعا نداشته است.

تا اینجای کار، تکلیف سفر‌های نوروزی هنوز مشخص نیست. وزارت میراث‌فرهنگی بوق و کرنای سفر را می‌نوازد و ستاد ملی مقابله با کرونا مردم را از سفر برحذر می‌دارد. سوی سوم این ماجرا نیز وزارت راه و شهرسازی کشور با تداوم فروش بلیت سفر‌های نوروزی در بخش ریلی، هوایی، دریایی و زمینی نشسته است با شهروندان خسته از یک‌سال انزوای کرونایی که بلیت سفر خریداری کرده‌اند.

وزارت راه و شهرسازی مدعی است براساس قانون، فروش بلیت‌های عادی یا نوروزی را ادامه می‌دهد؛ چون تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ دستوری به آن وزارتخانه برای توقف فروش بلیت‌های نوروزی نداده است. این یعنی به‌رغم تمامی هشدار‌ها برای نخریدن بلیت سفر، بازار فروش بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی در نوروز داغ است و نه‌تن‌ها رجا و سازمان هواپیمایی کشوری که حتی ترمینال‌های بین‌شهری و حمل‌ونقل دریایی می‌گویند بلیت سفر در نوروز می‌فروشند.

براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اقامت در تکایا، حسینیه‌ها، مساجد، مدارس، خانه‌مسافرها، چادرزدن در پارک‌ها، کمپینگ و... در نوروز ۱۴۰۰ ممنوع است و تنها هتل‌ها و مراکز اقامتی می‌توانند میزبان مسافران نوروزی باشند؛ البته اگر مسافران نوروزی امکان سفر بیابند.

همشهری در پیگیری سرنوشت سفر‌های نوروزی این‌بار در دوران جهش کرونای انگلیسی دریافت که از ابتدای اسفندماه سال‌جاری تا همین دیروز، حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار بسته سفر‌های داخلی و خارجی نوروزی در شرکت‌های خدمات مسافرتی به متقاضیان سفر فروخته شده است که از این تعداد ۳۰۰ هزار گردشگر خروجی بیشتر به مقصد ترکیه می‌روند.

نوروز؛ محرومیت برای صنعت گردشگری

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفته است، براساس اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری و ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص توقف دوباره سفر‌های نوروزی، پیش‌بینی می‌شود سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ نیز به در بسته بخورد.

حرمت‌الله رفیعی همچنین خبر داده است که وزارت میراث‌فرهنگی به دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرده است حتما در قرارداد فروش تور‌ها ذکر کنند، درصورت کنسل شدن سفر مبلغی به متقاضیان تور‌ها مسترد نخواهد شد. این درحالی است که سال گذشته و با لغو سفر‌های نوروزی به‌دلیل شیوع کرونا وجوه پرداخت‌شده به دفاتر خدمات مسافرتی برای خرید تور‌های مسافرتی با تصمیم وزارت میراث‌فرهنگی به متقاضیان سفر به‌طور کامل بازگردانده شد.

حالا، اما ماجرا متفاوت است. روزنامه همشهری دریافته است که وجه بلیت‌های سفر با هواپیما، کشتی، قطار و اتوبوس‌های بین‌شهری نیز درصورت کنسل شدن سفر‌ها یا بسته شدن شهر‌ها به روی مسافران نوروزی، برخلاف سال ۹۹ مشمول جریمه کنسلی خواهد شد. دفاتر خدمات مسافرتی از ۲۰ روز قبل با چراغ سبز وزارت میراث فرهنگی اقدام به فروش تور‌های مسافرتی و خرید هتل و پرواز برای مسافران نوروزی کرده‌اند، اما حالا که ۲۰ روز مانده تا آغاز سال جدید، با واکنش ستاد ملی مقابله با کرونا برای تکرار توقف سفر‌های نوروزی مواجه شده‌اند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به این سؤال همشهری که اگر سفر‌های نوروزی سال ۱۴۰۰ همچون نوروز ۹۹ متوقف شود، تکلیف مردمی که اقدام به خرید تور‌های گردشگری کرده‌اند، چیست؟ می‌گوید: ما هم نگرانیم که امسال نیز مسیر سفر‌های نوروزی مسدود شود و در این شرایط که شرکت‌های خدمات مسافرتی یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار پکیج تور برای سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ فروخته‌اند، زیان هنگفت دیگری را متحمل می‌شوند.

رفیعی گفت: اگر نوروز امسال نیز سفر ممنوع شود، دولت باید تمامی ضرر و زیان ناشی از تور‌های کنسل‌شده را که رقمی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان است به آژانس‌های گردشگری بپردازد.

به‌گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، ۲ سال است که دفاتر گردشگری کشور هیچ‌گونه فروش تور و سفر نداشته‌اند. سال ۹۸ با سیل و زلزله شعار سفر نروید، فراگیر شد. نوروز ۹۹ هم کرونا همه چیز را بست؛ درحالی‌که تنها صنعتی که موازین بهداشتی مقابله با کرونا را با دقت رعایت می‌کند، صنعت گردشگری است.

رفیعی به پیام‌های ارسال‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای منتفی شدن سفر‌های نوروزی با شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور اعتراض می‌کند. او خطاب به سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که نوروز ۱۴۰۰ را توأم با منتفی شدن سفر‌های نوروزی اعلام کرده است، گفت: دفاتر گردشگری از اسفندماه تاکنون در حال فروش بسته‌های گردشگری هستند.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران نیز گفته است که نمی‌توان سفر را به‌صورت مطلق ممنوع کرد و بهتر است سفر‌ها کاملا مدیریت شده، انجام شوند.

او نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص منتفی شدن سفر‌های نوروزی با ورود ایران به پیک چهارم کرونا گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا با این رفتار، رفع مسئولیت می‌کند و نمی‌توان با بخشنامه دولتی اقتصاد و زندگی مردم را تعطیل کرد؛ بنابراین ستاد به جای ممنوع کردن سفر‌های نوروزی بهتر است در موضوع تامین بهداشت و سلامت گردشگران نوروزی اقدام کند و مسیر درست سفر را به مردم نشان دهد. به‌جای اینکه بگوید سفر نروید بگوید که اگر می‌روید در مراکز مجوزدار که پروتکل‌های بهداشتی را با دقت اعمال می‌کنند، اقامت کنید.

رئیس جامعه هتلداران ایران از رزرو هتل‌های کشور برای سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: بیشتر هتل‌های کشور از اول اسفندماه در وضعیت رزرو سفر‌های نوروزی قرار دارند. پیش‌بینی رئیس جامعه هتلداران ایران نیز این است که نوروز ۱۴۰۰ سفر به برخی استان‌های کشور ممنوع خواهد شد؛ حمزه‌زاده می‌گوید: دولت باید مسیر درست سفر در نوروز ۱۴۰۰ را پیش پای مسافران نوروزی بگذارد تا گردشگران نوروزی حداقل به دامان خانه‌مسافر‌ها و مراکز اقامتی غیربهداشتی نیفتند.
 

نوروز بی سفر

پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از بسته شدن چندین استان و شهر کشور به‌دلیل شرایط اضطرار کرونا به‌مدت نامحدود خبر داد و اعلام کرد: سفر به خوزستان، مازندران، گیلان، گلستان، اصفهان، شیراز، مشهد، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم به‌مدت نامحدود ممنوع است.

این ابلاغ درست در شرایطی صورت گرفت که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وقوع موج چهارم کرونا در فروردین‌ماه در کشور اعلام کرده بود، سفر‌های نوروزی در این شرایط منتفی است. اعضای کمیته علمی این ستاد نیز در روز‌های گذشته از مردم خواسته بودند از خرید تور‌های گردشگری و بلیت سفر برای نوروز ۱۴۰۰ خودداری کنند. حالا رئیس‌جمهوری نیز گفته وضعیت سفر‌های نوروز ۱۴۰۰ شبیه به سال ۹۹ است. معنای این پیام آن است که ایرانی‌ها دومین نوروز بی‌سفر خود را تجربه خواهند کرد؛ مگر آنکه ستاد ملی مقابله با کرونا سفر در نوروز را آزاد کند.
 
منبع: همشهری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->