بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد ۱۰ درصد افزایش یافت / مراجعه ۱۱۸۷ مشهدی به اورژانس بر اثر آلودگی شدید هوا

  • کد خبر: ۶۰۰۸
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد ۱۰ درصد افزایش یافت / مراجعه ۱۱۸۷ مشهدی به اورژانس بر اثر آلودگی شدید هوا
اورژانس ۱۱۵مشهد در روز‌های آلودگی هوا، هفته پرکاری را پشت سر گذاشت، به طوری که تعداد ماموریت‌های اورژانس مربوط به بیماران قلبی و تنفسی ۱۰ درصد افزایش یافت.

نجمه سرباز - شهرآرانیوز، محمد علیشاهی، رئیس روابط عمومی اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در این چندروزی که شاخص آلودگی هوای مشهد وضعیت ناسالم و بسیارناسالمی را پشت سر گذاشت، افزود: با توجه به ناسالم بودن شاخص آلودگی طی چندروز گذشته در مشهد، اورژانس ۱۱۵ مشهد با استقرار در میادین، حاشیه خیابان‌ها و سرچهارراه‌هایی که تردد بیش از اندازه بود، خدمات پیش بیمارستانی را با وضعیت مناسب‌تر و سرعت بیشتری به بیماران ارائه دادند.
علیشاهی خاطرنشان کرد: پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد طی این چند روزی که آلودگی هوا در شهر مشهد تداوم داشت، در ۵ منطقه دارای هوای آلوده و با وضعیت بسیار ناسالم در این شهر مستقر شدند تا به مراجعان آسیب دیده از آلودگی هوا خدمات اورژانسی دهند.
وی با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مواجهه با آلودگی هوا و پیامد‌های ناشی از آن افزود: تمامی بیمارستان‌های مشهد نیز برای پذیرش بیماران مرتبط با آلودگی هوا آمادگی کامل دارند.
وی اظهار کرد: با اطلاعات دریافتی از سامانه پایش آلودگی هوای مشهد و هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط این اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور اجرا می‌شود.
به گفته وی، در همین خصوص نیز اتاق بحران در حال آماده باش است تا آلودگی هوا را به طور مداوم و لحظه به لحظه رصد کند تا هماهنگی‌های لازم را با دستگاه‌های مربوطه انجام دهد. مرکز ستاد هدایت بیماران بین بیمارستانی نیز در حالت آماده باش است تا اگر نیاز بود، به موقع به بیماران خدمات‌رسانی کند.
علیشاهی ادامه داد: هماهنگی با مراکز بهداشت سطح شهر شده تا آن‌ها نیز اطلاع رسانی‌های لازم و کافی را به شهروندان در خصوص آلودگی هوا و بهداشت محیط از طریق رسانه‌ها، سایت‌های مجازی و ... انجام دهند.
وی با توجه به آمار و اطلاعات به دست آمده از زمان آلودگی هوای شهر (از ساعت ۸ صبح روز ۳۱ شهریور تا ساعت ۸ صبح روز ۷ مهر) بیان کرد: طی روز‌های مداوم آلودگی هوای شهر، تعداد ۱۱۸۷ بیمار قلبی تنفسی به اورژانس ۱۱۵ مشهد مراجعه کردند.
طی بررسی‌های به عمل آمده، تعداد مراجعه بیماران قلبی و تنفسی به اورژانس ۱۰/۴۲ دهم درصد افزایش داشته است؛ و این در حالی است که درسال ۹۷ در این مدت ۱۰۷۵ تعداد مراجعان بوده و امسال در این مدت ۱۱۸۷ مورد بیمار قلبی و تنفسی به اورژانس مراجعه کردند.
وی افزود: به عبارتی تعداد کل ماموریت‌های اورژانس مشهد از ۴۵۹۳ مورد در سال ۹۷ در این بازه به ۵۴۱۵ مورد رسیده است که این نشان‌دهنده ۱۷/۹ درصد افزایش بوده است.
به گفته وی، معمولا وقتی در این بازه تعداد مراجعان به اورژانس و تعداد ماموریت‌ها افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند ناشی از الودگی هوا باشد. هر چند قطعا نمی‌توان گفت، چرا که شاخصی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان گفت مراجعه فرد به اورژانس ناشی از آلودگی هوا بوده است. اما با توجه به حجم ماموریت‌ها می‌توان تخمین زد که این ناشی از آبودگی هوا بوده است.
علیشاهی تصریح کرد: حتی الامکان افراد در معرض خطر و حساس، مثل بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند و سایر افراد نیز فعالیت‌های بدنی و ورزشی خود را را ترجیحا دو سه روزی انجام ندهند تا وضعیت آلودگی کاهش یابد.
بر این اساس، توصیه ما این است افرادی که سالمند و بیمار قلبی تنفسی هستند و حتما باید در مکان‌هایی از شهر به خصوص در مراکز شهر تردد داشته باشند، حتما از ماسک‌های مناسب و استاندارد و فیلتردار استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->