زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«۱۰ دقیقه» با قرآن

  • کد خبر: ۶۰۶۰۹
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
«۱۰ دقیقه» با قرآن
جویا جهانبخش - عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی
آن شیوه برنامه ریزی برای استفاده بهتر از فرصت‌ها که با عنوان «قاعده ۱۰ دقیقه» مجال طرح یافت، در زمینه‌های گوناگون استفاده می‌شود و از جمله در بیشتر مأنوس شدن با قرآن کریم و مفاهیم قرآنی.
بسیاری هستند که در درازنای عمر خود یک بار هم محتوای قرآن را مطالعه نکرده اند. شاید برای ادراک ثواب روخوانی قرآن، بخش‌هایی از مصحف شریف یا همه آن را از رو خوانده باشند، که البته عمل ارزشمند و مأجوری نیز هست، اما بیشتر معانی و محتوای قرآن را نخوانده اند. برخی حتی متشرع و دین ورز و اهل شرکت در محافل و مجالس دینی اند، ولی، چون از دشواری فهم دقایق حقایق قرآن هراسیده اند و فهم قرآن را وابسته به مقدماتی بی شمار و دشواریاب گردانیده اند، که پندار بسیار ناصوابی است، یک بار هم ترجمه قرآن را نخوانده اند و این خسرانی است عظیم!‌

می‌توان فقط با ۱۰ دقیقه مطالعه روزانه ترجمه قرآن، در مدتی کوتاه یک دور کامل ترجمه کتاب خدا را با تأمل و تأنی مطالعه کرد و این کاری است که ارج و اجر بسیار دارد.
اگر در هر ۱۰ دقیقه ۱۰ صفحه از کتاب‌های عادی را مطالعه می‌کنیم، دست کم ۲ صفحه از ترجمه قرآن کریم را می‌توانیم با درنگ و تأمل بخوانیم. قرآن کریم، در بیشتر چاپ‌های متعارف آن، اندکی بیش از ۶۰۰ صفحه دارد. با خواندن روزانه ۲ صفحه از ترجمه قرآن، در کمتر از ۱۱ ماه متن کامل ترجمه کتاب خدا را مطالعه کرده ایم. اگر روزی ۱۰ صفحه بخوانیم، تقریبا دوماهه مطالعه ترجمه کل قرآن را به پایان می‌بریم. دریغمان نمی‌آید که دراین باره کوتاهی می‌کنیم؟!

شیخ مشایخ بزرگوار ما، رجالی و محدث عالی مقدار، علامه آیت ا... حاج شیخ محمدتقی شیخ شوشتری رضوان ا... تعالی علیه، در مصاحبه‌ای که به سال ۱۳۶۴ خورشیدی با مجله کیهان فرهنگی کرده است، یکجا درباره یک نسخه خطی قرآن کریم که در اختیار داشته و بر آن حاشیه نوشته است، می‌گوید: «.. این هم قرآن عجیبی است، چیز عجیبی است که اینجا آخرش نوشته است: هذا المصحف الرابع و السبعون من المصاحف التی کتبت ها. یعنی: این قرآن هفتادوچهارمی است که نوشته ام. خیلی از مردم اند که در عمرشان ۷۴ بار قرآن نمی‌خوانند! این کاتب ۷۴ بار قرآن را نوشته، بازهم ننوشته است که دیگر نخواهم نوشت یا دیگر وقت مرگ من است. شاید بعد از این باز هم نوشته باشد. تاریخش هم ۱۰۷۲ قمری است.»

درباب ابوالفوارس حسین بن علی بن حسین دیلمی کاتب، معروف به ابن الخازن، که خطی نیکو داشته و در کتابت در روزگار خویش یکتا بوده و از مشایخ حدیث شریف نیز در شمار است، گفته اند: وی -که ۷۰ سالی بزیست- در عمر خود ۵۰۰ مصحف کامل کتابت کرده است. به راستی توفیقی بزرگ و غبطه برانگیز است! اگر این مرد روزانه در حدود یک جزء کامل از قرآن کریم را کتابت کرده باشد، کتابت یک مصحف را بیش وکم در یک ماه به پایان برده، سالانه ۱۲ مصحف نوشته، در ۱۰ سال ۱۲۰ مصحف کتابت کرده و کتابت ۵۰۰ مصحف چندده سال به درازا کشیده است. حتی با صرف نظر از سعادتی که در نشر قرآن کریم نصیب این مرد کوشا و پویا شده، آن هم در زمانی که صنعت چاپ در میان نبوده است، صرف خواندن دقیق و حوصله مندانه پانصدباره مصحف کامل (که لازمه کتابت مصحف است)، توفیقی است بسیار بسیار بزرگ! ... هنیئًا لأرباب النعیم نعیمهم!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->