شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روانشناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روانشناس نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا در نوروز به شهر‌های کم‌خطر می‌توانیم سفر کنیم؟

  • کد خبر: ۶۰۸۳۴
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
آیا در نوروز به شهر‌های کم‌خطر می‌توانیم سفر کنیم؟
بلاتکلیفی وضعیت ممنوعیت های کرونایی، صدای مردم و کاسب‌ها را در آورده است.
مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ «چرا باید برای مسافران قشم تست کرونا بگیرند، اما برای مشهد که یک شهر زیارتی است هیچ تستی گرفته نمی‌شود؟»، «حضور پلاک‌های شهرستانی در مشهد روز به روز دارد بیشتر می‌شود. برای عید خدا به فریاد ما برسد»، «چه کسی گفته شیوه نامه‌ها رعایت می‌شود؟ تالار‌های عروسی در طرقبه شاندیز غلغله است. برای اواخر اسفند عروسی دعوت شده ایم و بیشتر مهمان‌ها هم شهرستانی هستند.
 
به تازگی هم برای محدودیت‌های تردد شبانه، ساعات تالار عروسی را بین ساعات ۱۵ تا ۲۰ گذاشته اند. تکلیف چیست؟»، «آقا یک سری بزنید به مجموعه‌های ورزشی و کافی شاپ‌ها و باشگاه‌های بدن سازی. جمعیت فراوان است و شیوه نامه‌ها اصلا رعایت نمی‌شود...»، «سری به ورودی‌های مشهد بزنید. از هر ۱۰ پلاک غیربومی شاید یکی دو خودرو را متوقف کنند. تکلیف عید و مسافران نوروزی چه می‌شود؟»، «گیرم که جلوی خودرو‌های ورودی را گرفتید، با ورود مسافران اتوبوسی، قطاری و هواپیمایی چه می‌کنید؟ تا جایی که من می‌دانم هیچ سخت گیری وجود ندارد»، «چرا برای تعطیلی سفر به مشهد تصمیم گیری نمی‌شود؟ یعنی باید وضعیت زرد مشهد در نوروز نارنجی و قرمز شود؟»

هر روز شاهد حجم زیادی از پیام‌ها و تماس‌هایی با این مضامین هستیم که محتوای آن‌ها رعایت نشدن شیوه نامه ها، سهل گیری مسئولان برای برخورد با متخلفان و چشم پوشی آن‌ها از تخلف واحد‌های صنفی به بهانه همراهی با برخی کسبه هستیم؛ اتفاقاتی که البته به دلیل عادی انگاری مسئولان در سراسر کشور، باعث شده است آمار فوتی‌های کرونایی در کشور دوباره سه رقمی بشود.
 
به این گله ها، بلاتکلیفی مشهد برای میزبانی سفر‌های نوروزی را هم باید اضافه کرد؛ مسئله‌ای که قرار بود شنبه و پس از ۳ بار خلف وعده مسئولان، تعیین تکلیف شود، اما پرونده تعیین تکلیف در این باره به بعد از ۲۵ اسفند موکول شد تا سردرگمی بسیاری از اصناف و بیم و امید مردم مشهد برای مواجهه با موج جدید کرونا و تغییر شرایط شکننده کرونایی را به دنبال داشته باشد. با این شرایط و با اعلام خبر تصمیم جدید در ستاد کرونای استان، به میان مردم آمدیم تا نظر آن‌ها را در این باره جویا شویم.


سرگردان برای خرید گوشت

مدیر یکی از رستوران‌های مشهد با بیان اینکه سال گذشته و قبل از آغاز کرونا، با تصور حضور فراوان زائران در مشهد، نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان گوشت را به صورت چکی خریداری و در سردخانه ذخیره کردم، می‌گوید: کرونا که آمد تمام معادلات به هم ریخت و حتی یک دهم سال قبل هم فروش نداشتم.

کریمی می‌افزاید: از برگشت خوردن چک سال قبلم که بگذریم، پیگیر اخبار کرونای امسال بودم تا ببینم اگر سفر به مشهد ممنوعیت ندارد، دوباره برای خرید و ذخیره سازی گوشت اقدام کنم، اما حالا با این وضعیت نمی‌دانم تکلیف چیست؟ از یک طرف اگر گوشت خریداری کنم و ممنوعیت سفر اعلام شود، امسال دیگر باید اعلام ورشکستگی کنم و از طرفی هم اگر گوشت خریداری نکنم و ممنوعیت اعلام نشود، مطمئنم در روز‌های پایانی اسفند باید خرید گران تری داشته باشم، تازه اگر اواخر اسفند به اندازه نیاز گوشت پیدا شود.

بودن یا نبودن

مدیر پذیرش یکی از هتل‌های خیابان امام رضا (ع) نیز از وضعیت بلاتکلیفی فعلی گله دارد و می‌گوید: مالک هتل اگر چه از اواخر بهمن اقدام به پذیرش رزرو برای هتل کرده بود، اما باید تا زمان اعلام تصمیم ستاد ملی کرونا، در بیم و امید بمانیم.
وی می‌افزاید: سالی که گذشت سال بسیار سختی برای هتل داران بود. اما برخلاف برخی هم صنفی ها، مالک هتل ما اعلام ورشکستگی نکرد و با هرترفندی بود، به اینجا رسیدیم، اما از اضافه کار و پاداش هم خبری نبود و فقط حقوق ماهانه را دریافت می‌کردیم. البته توقعی هم جز این نداشتیم.
او ادامه می‌دهد: مالک هتل هم اعلام کرده که اگر امسال سفر‌ها لغو شود، چاره‌ای جز تعدیل گسترده کارکنان ندارد.


یک سال رنج و بیماری

به سراغ یک پرستار بخش کرونا می‌رویم. خانم فاطمی که به طور مداوم در یک سال اخیر در بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های مشهد فعالیت کرده است، می‌گوید: رنج این یک سال بسیار سنگین بود، از مشاهده هم وطنان پیر و جوانی که باید شاهد مرگشان می‌بودیم تا مشکلات جسمی که به واسطه کمبود کارکنان خودمان پیش آمد. وی ادامه می‌دهد: خدا کند مسئولان سفر به مشهد را ممنوع اعلام کنند والا با این وضعیت نامناسب رعایت شیوه نامه‌هایی که من در مشهد می‌بینم، دور از انتظار نیست که با ورود حجم زیادی از مسافران، در نوروز یا بعد از ایام عید، شاهد نارنجی و حتی قرمز شدن وضعیت مشهد باشیم. امیدوارم مسئولان اگر به فکر هیچ گروهی نیستند، لااقل رنج کادر درمان را در نظر داشته باشند.

فروش فقط در نوروز و تابستان

فروشنده یکی از فروشگا‌های مطرح پوشاک در بولوار جانباز نیز با اشاره به وضعیت بلاتکلیفی موجود می‌گوید: به دلیل قیمت‌های بالای پوشاک برند، فروش ما برای مشتری‌های خاص و همچنین در ایام نوروز و تابستان برای زائران و مسافران متمول‌تر است.
وی که از وضعیت بلاتکلیفی فعلی گله دارد، می‌افزاید: اصلا نمی‌دانیم باید سفارش جدید خرید داشته باشیم یا نه، طبعا در حرفه ما هم قیمت‌ها گزاف است و اگر خرید کنیم و مشتری نباشد، جنس‌ها روی دستمان می‌ماند. برای سال ۱۴۰۱ هم اگر همه چیز درست شود، مشتری دیگر به دنبال تولیدات سال قبل نمی‌آید و انتظار عرضه مدل‌های جدید را دارد.

کسادی بازار دربستی

در نزدیکی میدان بیت المقدس سوار یک خودرو تاکسی ون می‌شویم و سر صحبت را با وی باز می‌کنیم.
علی پوررضا با اشاره به کسادی بازار سال ۹۹ می‌گوید: چند قسط از این ماشین را به دلیل نبود بازار خوب نپرداخته ام. وی می‌افزاید: قبول دارم که اگر مسافران نوروزی بیایند، امکان افزایش کرونا در مشهد هست، اما تکلیف ما و کلی کاسب دیگر که نانمان از حضور مسافران و زائران تأمین می‌شود چیست؟ او ادامه می‌دهد: در عید ۹۸ روزی تا یک و نیم میلیون تومان مسافر دربستی داشتم، اما حالا مجبور به مسافرکشی در خیابان هستم.
 
خیلی‌ها از مسافران عادی هم برای سوار شدن در خودرو ون، تمایل نشان نمی‌دهند. زبان حال مردم مشهد تقریبا مشخص است، اینکه همواره آماده پذیرش مسافران و زوار نوروز در تمام طول سال هستند، اما با توجه به وضعیت فعلی شیوع گسترده کووید ۱۹ و وضعیت ناپایدار زرد کرونایی در مشهد، از آغاز موج سهمگین کرونا بیمناک هستند. خانم ریاضی که در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار است نیز با تأیید همین نکته می‌گوید: مشهدی‌ها همیشه میزبانان خوبی بوده اند، اما میزبانی با دلهره و استرس واقعا دلچسب نیست.
او می‌افزاید:‌ای کاش مسئولان هم هر چه زودتر تکلیف سفر‌های نوروزی را مشخص می‌کردند تا این نگرانی خیلی‌ها را جان به لب نکند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->