اختلال گسترده در اینترنت کشور (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) + علت ازکی‌وام جریمه بازپرداخت اقساط وام را تا ۲۷ تیرماه ۱۴۰۴ بخشید (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) پیشنهادات سازمان نصر کشور به رئیس جمهور برای حفظ تاب‌آوری دیجیتال آیا اسرائیل بانک سپه را هک کرده است؟ (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) + زمان رفع اختلال اپراتور مجازی موبایل و گوشی هوشمند سازمان ترامپ رونمایی شد موشک عمودپرتاب (VLS) چیست؟ + ساختار و ویژگی‌ها آیا اینستاگرام استوری‌های حاوی پرچم ایران را حذف می‌کند؟ وزارت علوم در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی و شهادت دانشمندان برجسته کشور بیانیه‌ای صادر کرد اطلاعیه وزارت ارتباطات درباره محدودیت‌های اینترنتی کشور بعد از حمله رژیم صهیونیستی (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) شهید فریدون عباسی، دانشمند هسته‌ای ایران که بود؟ اینترنت استارلینک روی گوشی‌های آیفون فعال شد نتیجه تحقیقات جدید: سیگارکشیدن بزرگ‌ترین عامل کاهش شناختی و زوال عقل است نیل دراکمن: تمرکز فصل سوم سریال The Last of Us بر شخصیت «ابی» خواهد بود هاوینگ بیت‌کوین چیست؟ روسیه برای مقابله با تلگرام و واتساپ پیام‌رسان بومی می‌سازد تصویری از ماه توت‌فرنگی در آسمان مشهد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) اپل از iOS 26 رونمایی کرد + ویژگی‌ها و مشخصات قطعی گسترده هوش مصنوعی ChatGPT (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | سرویس OpenAI بار دیگر از دسترس خارج شد ویدئو | تریلر بازی Call of Duty: Black Ops 7 ترسناک‌ترین و انکارناپذیرترین واقعیت مدل‌های هوش مصنوعی چیست؟ احتمالا باتری سری گلکسی S۲۶ پیشرفت چندانی نخواهد داشت
سرخط خبرها

معجون مخصوص سایپا

  • کد خبر: ۶۱۴۰
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
معجون مخصوص سایپا
ساخت یک خودرو جدید از ترکیب پراید و تیبا خبرساز شد

ایمان فروزان‌نیا - از چند وقت قبل که پلیس اعلام کرد از سال آینده به هیچ عنوان خودروی پراید را پلاک نخواهد کرد، حرف‌وحدیث‌ها درباره جایگزین پراید شروع شد. حالا در تازه‌ترین اخبار مربوط‌به این موضوع، آرش محبی‌نژاد(دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن) گفته است که فکر نمی‌کند تولید پراید در سال آینده متوقف شود؛ چون هنوز جایگزین‌های پراید به بازار معرفی نشده‌اند. وقتی از محبی‌نژاد پرسیده‌اند که چه خودرویی قرار است جایگزین پراید شود، این‌طور جواب داده است که یک خودروی جدید که مراحل ساختش تمام شده، قرار است به‌زودی به مرحله تجاری‌سازی برسد و پس از معرفی این خودروی جدید به بازار که تلفیقی از پراید و تیباست، تولید پراید متوقف خواهد شد. همین اظهارنظر کافی بود تا دوباره ماجرای پراید و جایگزینش به سوژه داغ خبرها و فضای مجازی تبدیل شود.


قانون بقای پراید
خبر جایگزینی پراید با خودرویی که قرار است از ترکیب پراید و تیبا به‌دست بیاید، موجی از انتقاد آمیخته به شوخی را در فضای مجازی به‌پا کرد و توئیت‌های زیادی را به‌دنبال داشت: «دبیر انجمن صنایع همگن گفته: جایگزین پراید، یه خودرویی هست بین پراید و ‎تیبا، بعدشم گفته اون خودرو هم یه سری قطعاتش از ‎خارج تامین می‌شه. ما هیچ، ما نگاه. بزرگوار! پراید و تیبا خودشون این همه صدمات زدن، دیگه چرا می‌خواین مخلوطشون بکنید؟» کاربر دیگری نوشته بود: «نکته اینه که خود تیبا تلفیقی از پراید و ریو هست و ریو خودش جایگزین پراید تو کره بوده. دوباره چطور می‌خوان تلفیق کنن، خدا می‌دونه.» یک کاربر هم با اشاره به تاریخچه این ترکیب‌ها در صنعت خودروسازی نوشت: «‏طنز ابدی صنعت خودروی ایران، ‎فیس‌لیفت و ترکیب خودروهاست! هنوز تبدیل پیکان و پژو رو فراموش نکردیم و حالا پراید هی میوه می‌ده! قراره خودروی تلفیقی پراید و تیبا رو بسازن تا با انحصارشون به مردم قالب کنن. پراید تمام نمی‌شود؛ از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود».


جایگزین‌هایی که لغو شدند
بد نیست تا دارید ذهنتان را برای هضم حضور دوباره پراید در یک شکل جدید آماده می‌کنید، کمی هم درباره جایگزین‌های خارجی بخوانید که قرار بود پراید را از رده خارج کنند و جایش را بگیرند ولی حضور خودشان در بازار ایران، منتفی شد. داتسون گو، رنو کویید و چانگان بنی، سه خودرویی بودند که خیلی‌ها از ورودشان به بازار خودرو صحبت می‌کردند ولی هرکدام به‌دلیلی از این گردونه حذف شدند. رنو کویید که قرار بود آرزوی ما برای سوار شدن به یک خودروی ارزان و باکیفیت را به تحقق برساند، بعد از بدقولی شرکت رنو و توقف همکاری‌اش با خودروسازهای داخلی، از گردونه تولید کنار رفت. ماجرای داتسون گو هم از دو سال قبل شروع شد. شرکت نیسان با خرید شرکت داتسون که 28سال قبل، از تولید خودرو دست کشیده بود، شروع به تولید خودروهای ارزان برای کشورهای درحال توسعه مثل هند، اندونزی و آفریقای‌جنوبی کرد. از لحاظ ظاهر و مشخصات فنی، داستون گو از همه‌نظر از پراید جلوتر بود ولی این ماشین در تست تصادف، امتیاز صفر ایمنی را گرفت و به نظر می‌رسد همین موضوع سد راهش برای حضور پررنگ در بازارهای دنیا باشد.
چانگان بنی هم اگرچه دوست‌داشتنی و توی‌دل‌بروست و به‌عنوان یک خودروی ارزان، امکاناتی پذیرفتنی دارد، در ارزان‌ترین حالت قیمت تمام‌شده‌اش در ایران، 20میلیون بیشتر از پراید خواهد بود و اگر به بازار بیاید، نمی‌تواند جایگزین پراید شود.
با این وضعیت، تیبا بیشترین شانس را برای تصاحب سهم پراید در بازار خودرو دارد. خودروی ترکیبی جدید هنوز معلوم نیست چه باشد ولی بعید است از ترکیب پراید و تیبا، محصول باکیفیتی به‌وجود بیاید. جایگزین‌های خارجی هم که گفتیم چرا حضورشان لغو شده است. از آن‌طرف تیبا جای خودش را در بازار باز کرده است و اگرچه موتور، گیربکس و شاسی‌اش مشابه پراید است، هنوز آن برچسب آزاردهنده پراید بر پیشانی‌اش نخورده است و می‌تواند برای خودش بازار بیشتری به‌دست بیاورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->