مفتی نور ولی محسود، رهبر طالبان پاکستانی در حمله هوایی کابل کشته شد (۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) حمله هوایی در کابل | منابع خبری از انفجار یک خودروی لندکروزر در نقطه استراتژیک شهر کابل خبر می‌دهند (۱۷ مهر ۱۴۰۴) نتیجه بازی تیم‌های ملی فوتبال افغانستان و پاکستان (۱۷ مهر ۱۴۰۴) اطلاعیه وزارت کشور درباره تمدید کارت‌های موقت اتباع خارجی شماره ۱ تا ۴+ جزئیات (۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) قیمت امروز پول افغانی (پنجشنبه هفدهم مهرماه ۱۴۰۴) تقویت همکاری ایران و افغانستان در حوزه بهداشت و درمان نماینده طالبان در قطر: اظهارات ترامپ درباره بگرام سوءتفاهم بود | ما خواستار به‌رسمیت‌شناخته‌شدن از سوی هند هستیم اولین سفر یک مقام ارشد طالبان به هند | دهلی‌نو میزبان متقی برای گفت‌وگوهای دوجانبه مشکل ویزا حل شد، تیم ملی فوتبال افغانستان به پاکستان می‌رود تأکید والی هرات بر استفاده از ظرفیت راه‌آهن خواف - هرات برای تسهیل در واردات محصولات نفتی قیمت امروز پول افغانی (چهارشنبه شانزدهم مهرماه ۱۴۰۴) دیدار لاوروف و متقی در مسکو بهرامی: حضور نظامی خارجی در افغانستان به تقویت گروه‌های افراطی انجامید تاکید بر حمایت از افغانستان مستقل در بیانیه پایانی مشترک فرمت مسکو مقام سازمان ملل متحد از خدمات ایران برای مهاجران قدردانی کرد وزیر خارجه طالبان: افغان‌ها حضور خارجی‌ها را در خاک خود تحمل نمی‌کنند + فیلم طالبان اینستاگرام را در افغانستان فیلتر کرد (۱۵ مهرماه ۱۴۰۴) لاوروف: استقرار زیرساخت‌های نظامی کشور‌های ثالث در افغانستان غیرقابل قبول است هفتمین نشست فرمت مسکو با دستورکار ویژه امنیت افغانستان آغاز شد تعیین تابعیت فرزندان اتباع خارجی متولد ایران برعهده وزارت امور خارجه است
سرخط خبرها

رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟

  • کد خبر: ۶۱۵۳۹
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟
نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: مسئله اصلی عدم فعالیت ریلی مسیر راه آهن خواف-هرات، نبود گمرک دو طرفه در ایران و افغانستان و مسائل امنیتی مربوط افغانستان است، برگشت کانتینرها از افغانستان به ایران بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که فعالیت تاجران در این مسیر را کاهش داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود امتی در خصوص عدم فعالیت‌های صادراتی در مسیر ریلی خواف-هرات اظهار کرد: بحث راه آهن خواف هرات هم مزایایی دارد و هم معایبی، مزایایش این است که یک مسیر ریلی است که به افغانستان متصل می‌شود و کمک بزرگی به صادرات ما می‌کند اما از مسائلی که فعالیت صادراتی از مسیر ریلی خواف هرات را با چالش مواجه می‌کند این است که مسیر اصلی این راه آهن باید از گمرک دوغارون و جاده اسلام قلعه-هرات  بگذرد و همچنین مشکلات و مسائل امنیتی افغانستان در رابطه نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

وی افزود: از طرفی، احتیاج به ایجاد گمرک در دو کشور دوطرفه نبود  و یک مسیر با ده ها کیلومتر اضافه تر برای ما ریل گذاری شده است. برای مسیر ریلی بار باید حتما به صورت رفت و برگشت برنامه‌ریزی شود که متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم مسئله برگشت واگن ها و کالاها را حل کنیم، برگشت کانتینرها از افغانستان به مرزهای داخلی کشور در حال حاضر بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که متاسفانه تاجران را نسبت به فروش و سرمایه گذاری دلسرد می کند.

وی افزود : در بحث تجهیز زیر ساختی مسیر ریلی خواف-هرات، زیر ساخت‎های آن آماده و ریل‌گذاری شده است و بنا به شنیده‌های ما یک قطار نیز در این مسیر رفت و آمد داشته است اما این به تنهایی برای رونق این مسیر کفایت نمی کند.

 

امتی خاطرنشان کرد: استقرار انبارها و گمرکات در دوطرف مرزها و رغبت تاجران و بازرگانان داخلی در فرستادن کالاها و همچنین تمایل تاجران افغان به خرید و واردات که از طریق ایجاد خط مرزی و صادراتی در هرات صورت می‌گیرد، از نکات قابل توجه در بهبود سازی این مسیر ریلی است.

 

نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی همچنین با اشاره به حاشیه های موجود در ارتباط با آتش سوزی اسلام قلعه عنوان کرد: این مسئله خسارت‌های چند صد میلیون دلاری به اقتصاد دو کشور وارد کرد و عمده خسارت‌ها به افغانستان تعلق داشت. همچنین مقصر اصلی این حادثه بنا به گفته تاجران و مسئولان افغان، خود مسئولان حاضر در اسلام قلعه هستند. ما نیز از طریق مسائل حقوقی و پیگیری های دیپلماسی در پی جبران خسارت ها هستیم.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->