سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی»
سرخط خبرها

توقیف اموال و پلمب معدن محدوده سنگ نگاره‌های تاریخی طرقبه شاندیز+تصاویر

  • کد خبر: ۶۱۹۳
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
توقیف اموال و پلمب معدن محدوده سنگ نگاره‌های تاریخی طرقبه شاندیز+تصاویر
در پی تخریب تعدادی از سنگ نگاره‌های تاریخی محدوده شهرستان بینالود (طرقبه شاندیز)، با دستور دادستان شهرستان بینالود، یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی، اموال موجود در معدن واقع در محدوده این سنگ نگاره‌ها را توقیف و این معدن را پلمب کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، سرهنگ محمدعلی مدیر، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، در این باره گفت: در پی گزارشی مبنی بر تخریب «مخدوش نمودن» قسمتی از سنگ نگاره‌های دیزدر که در محدوده معدنی استخراج سنگ چینی علیرضا قانع شاطر توسط فرد یا افراد ناشناس صورت گرفته که این فرماندهی در بررسی‌های اولیه و گزارش پایگاه حفاظت شهرستان بینالود مبنی بر پاشیدن گازوییل و تخریب سنگ نگاره‌ها و یک مورد حفاری در اطراف محدوده سنگ نگاره‌ها مشهود و آلات و ادوات حفاری شامل بیلچه، دیلم و دستکش در محل کشف و ضبط شد.

دستورتوقیف ماشین آلات معدن توسط دادستان پس از بازدید
وی ادامه داد: دادستان شهرستان از محل معدن بازدید و دستور توقیف ماشین آلات معدن صادر شد که این فرماندهی در روز گذشته برای اجرای دستور دادستان با همکاران نیرو‌های یگان امداد شهرستان بینالود اقدام به پلمپ معدن و ماشین آلات صورت گرفت.
وی ادامه داد: موضوع در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

پیگیری‌های دوستداران میراث فرهنگی منجر به توقیف فعالیت معدن شد
هم چنین مدیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بینالود (طرقبه شاندیز) روز گذشته در این خصوص گفت: پلمب این واحد معدنی با حضور نمایندگان دادستانی در محل انجام شد.
علی‌اکبر احمدزاده افزود: در پی تخریب بخشی از "سنگ‌نگاره‌های باستانی دیزدر" به خاطر ریختن گازوییل بر روی آن‌ها و ابراز حساسیت دوستداران میراث فرهنگی نسبت به این اقدام مخرب، پیگیری موضوع با همکاری خوب دادستانی با جدیت آغاز و در نهایت به توقف فعالیت معدن نزدیک سنگ‌نگاره‌های باستانی منجر شد.

درخواست عدم تمدید مجوز معدن از صنعت، معدن و تجارت
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز پیش از این درباره سنگ نگاره‌ها گفته بود: مشکل موجود در منطقه باستانی دیزدر مربوط به معدن سنگی است که درخواست عدم تمدید مجوز فعالیت آن را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داده‌ایم.

تنها راه حفاظت از سنگ نگاره‌ها تبدیل منطقه به پارک باستانی است
مرجان اکبری افزوده بود: تنها راه حفاظت از "سنگ‌نگاره‌های باستانی دیزدر" تبدیل منطقه به پارک باستانی و این امر مستلزم آن است که زمین‌های محدوده به صورت کامل در تصرف میراث فرهنگی باشد که برای این مهم مکاتبات لازم صورت گرفته تا بتوانیم با توقف فعالیت معدن، اقدامات تصرفی را انجام دهیم.
منطقه تاریخی دیزدر در سه کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک کیلومتری دره داغستان در شمال غرب مشهد با قدمت افزون بر سه هزار سال در دل خود سنگ‌نگاره‌های باستانی دارد که از نظر باستان شناسی بسیار ارزشمند هستند.
تاکنون بیش از ۲ هزار قطعه سنگ‌نگاره باستانی در این منطقه طبیعی و تاریخی در گستره‌ای ۲۰ هکتاری شناسایی شده‌اند. قدمت ۳۵۰۰ ساله برخی سنگ‌نگاره‌های این منطقه موضوعی بسیار مهم از دیگاه باستان شناسی است که بر لزوم حفاظت از این مراث بشری تاکید می‌کند.
گفتنی است: ابتدای امسال ثبت ملی سنگ نگاره‌های این شهرستان در فهرست ملی ابلاغ شد که در ابلاغیه به استاندار خراسان رضوی آمده است: مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی «نقوش صخره‌ای و معادن تاریخی کمرمقبولا» واقع در شهرستان بینالود، شهر طرقبه، دره داغستان، منطقه کمر مقبولا که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۰۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌شود.
در ادامه این ابلاغ آمده است: اثر یاد شده تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.
این حکم به استاندار خراسان رضوی ابلاغ و به مراجع ذیربط از جمله دادستان خراسان رضوی نیز رونوشت شده است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->