دولت، لایحه موافقتنامه همکاری‌های دفاعی بین ایران و صربستان را تقدیم مجلس کرد حذف حق مأموریت دلاری در دستورکار مجلس قرار گرفت مراسم وداع با پیکر حجت‌الاسلام شوشتری با حضور محمدرضا عارف برگزار شد (۳ آذر ۱۴۰۳) افزایش سه‌برابری اعتبارات عمرانی خدمات شهری و توسعه زیرساخت‌های زیست‌محیطی در مشهد کمبود سوخت تمامی بیمارستان‌های غزه را تهدید می‌کند ظهوریان: آلودگی هوا بهانه است؛ علت قطعی برق کمبود سوخت نیروگاه‌‌هاست رسیدگی به شکایات در حوزه زمین‌خواری در دستورکار هفته جاری مجلس قرار گرفت (۳ آذر ۱۴۰۳) نشست خبری فرمانده نیروی دریایی ارتش | ایرانی: ساخت ناوشکن های سنگیندر دستور کار نیروی دریایی طی یک سال گذشته، بیش از ۲۰۰ حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه انجام شده است حمله به زیارتگاه اهل تصوف در افغانستان ۱۲ کشته برجای گذاشت | طالبان: چند نفر را بازداشت کردیم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: رفع فیلترینگ در دستورکار دولت سخنگوی سازمان انرژی اتمی: غنی‌سازی ۶۰ درصد را متوقف نکردیم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مشهد: استفاده از ظرفیت ابر دولت باید به صورت ویژه دنبال شود + فیلم واریز سود سهام عدالت متوفیان | وراث این مدارک را کامل کنند مسکو: از موشک بالستیک جدید استفاده بیشتری در جنگ خواهد شد آیت‌الله سیستانی خواستار تأمین امنیت شیعیان پاکستان دربرابر تروریست‌ها شد بقایی: از هر گامی برای پایان دادن به ظلم رژیم صهیونیستی استقبال می‌کنیم هفت اقدام فوری سرکنسولگری ایران در کازان روسیه| دو دانشجوی ایرانی آزاد شدند وزیر ارتباطات وارد مشهد شد کمالوندی خبر داد: ظرفیت غنی‌سازی را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهیم یک رسانه عبری زبان فاش کرد: خودکشی ۶ نظامی رژیم صهیونیستی انتصاب نخستین فرماندار زن در تاریخ استان فارس پزشکیان سه سفر به سیستان‌ و‌ بلوچستان خواهد داشت حمله موشکی ارتش یمن به پایگاه هوایی «نواتیم» رژیم صهیونیستی روایتی از اولین سفر استانی رئیس جمهور + فیلم رئیس جمهور: بدون همراهی و همفکری مردم، برای مناطق مختلف دستور صادر نمی‌شود معاون وزیر خارجه: ایران و عربستان به دنبال برقراری صلح در منطقه هستند روایت فضائلی از موافقت رهبر معظم انقلاب با اصلاح قانون تابعیت قهری
سرخط خبرها

کشتی غول‌پیکر کانال سوئز را مسدود کرد

  • کد خبر: ۶۲۳۳۹
  • ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
کشتی غول‌پیکر کانال سوئز را مسدود کرد
به گل نشستن یک کشتی باری در عرض کانال سوئز مانع از رفت و آمد کشتی های باری بین اروپا و آسیا شده‌است. تلاش‌ها برای بازگشایی کانال ادامه دارد. اما به حرکت درآوردن این کشتی غول‌پیکر بسیار دشوار است.

به گزارش شهرآرانیوز، کانال سوئز یکی از آبراه های اصلی جهان، از روز سه شنبه تاکنون بسته شده و رفت و آمد در آن متوقف شده است. دلیل بسته شدن، گیر کردن یک کشتی باری در عرض کانال است که مانع از رفت و آمد شده است. این اتفاق باعث شده رفت و آمد کشتی های باری بین اروپا و آسیا متوقف شود.

 

به نوشته بی بی سی، مالک ژاپنی یک کشتی بزرگ باربری که یک مسیر مهم کانال سوئز در مصر را از روز سه‌شنبه (۲۳ مارس) به این طرف مسدود کرده برای اخلال تجارت جهانی عذرخواهی کرده است.

 

شویی کیسن کایشا گفته است که به حرکت درآوردن این کشتی غول‌پیکر "بسیار دشوار" بوده است اما به شدت تلاش می‌کند که این مشکل حل شود.

 

این کشتی که "اور گرین" نام دارد و مربوط به شرکت "اور گرین" است، ۴۰۰ متر طول دارد و پس از آن‌که در اثر وزش باد شدید از مسیر خارج شد، به گل نشست و در میان کانال قرار گرفت.

 

در حال حاضر دست‌کم ۱۵۰ کشتی باری منتظر باز شدن این را ه و عبور از کانال هستند.

 

کانال سوئز در حدود ۱۹۳ کیلومتر طول دارد، در مصر واقع است و دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می‌کند. این کانال آبی امکان سفری کوتاه‌تر میان آسیا و اروپا را فراهم می‌کند.

 

این کشتی در باریک‌ترین قسمت کانال در ورودی آن از سمت دریای سرخ گیر افتاده است.

 

ادامه تلاش‌ها برای بازگشایی کانال سوئز

 

این کشتی در قسمت ورودی کانال از سمت دریای سرخ به گل نشسته است که باریک‌ترین بخش کانال به شمار می‌رود و مسیر رفت‌وآمد کشتی‌ها در آن‌جا یک‌طرفه است.

 

کشتی "اِوِر گرین" که در پاناما ثبت شده از چین به شهر بندری روتردام هلند می‌رفت و سعی داشت وارد مدیترانه شود که گیر افتاد.

 

این رویداد در تاریخ ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه خوانده شده است.

 

هزینه روزانه


بسته شدن کانال سوئز با به گل نشستن کشتی باربری عظیم اور گرین باعث شده که روزانه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار کالای بار دیگر کشتی‌ها در دو سوی این کانال گیر کند.

 

اطلاعات کشتیرانی لویدز لیست نشان می‌دهد که روزانه حدود ۵/۱ میلیارد دلار کالا از طریق کانال سوئز به غرب و حدود ۴/۵ میلیارد دلار کالا به شرق می‌رود.

 

به این ترتیب ارزش کل کالاهایی که روزانه از سوئز می‌گذرد ۹/۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ یعنی ساعتی ۴۰۰ میلیون دلار.

 

سوئز آبراهی میان دریای مدیترانه و دریای سرخ است که مسیری کوتاه برای تجارت بین آسیا و اروپا فراهم می‌کند.

 

بنا به اطلاعات لویدز لیست هم اکنون ۱۶۰ شناور در دو سوی کانال سوئز سرگردان مانده‌اند که ۴۱ کشتی فله‌بر و ۲۱ نفتکش جزو آنها است.

 

اتحادیه بین‌المللی کشتیرانی بیمکو می‌گوید تاخیر در گشایش سوئز به تاخیرهای فزاینده در تامین کالاها خواهد انجامید.

 

کارشناسان کشتیرانی هشدار داده‌اند که هرچه از بسته شدن کانال بگذرد اثرات آن می‌تواند به طور تصاعدی تاخیرهای بیشتری را در تامین کالاها باعث شود.

 

انتظار می‌رود که در صورت طولانی شدن بسته شدن کانال سوئز برخی از کشتی‌ها به جای انتظار پشت کانال مسیر طولانی دور زدن آفریقا را انتخاب کنند.

 

کانال سوئز یکی از ۱۴ گلوگاه حیاتی است که امنیت غذایی جهان به آنها وابسته است.

 

منبع: عصر ایران

 

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->