کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد
سرخط خبرها

انتخابات ۱۴۰۰؛ مسئله همچنان «مشارکت» است

  • کد خبر: ۶۲۸۹۲
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
انتخابات ۱۴۰۰؛ مسئله همچنان «مشارکت» است
در شرایطی که به انتخابات سرنوشت ساز سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، رصد فضای عمومی، حاکی از آن است که نه اکثریت مردم، بلکه تنها نامزد‌های انتخاباتی و حامیان آن‌ها انتخابات پیش رو را جدی گرفته اند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایطی که به انتخابات سرنوشت ساز سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، رصد فضای عمومی، حاکی از آن است که نه اکثریت مردم، بلکه تنها نامزد‌های انتخاباتی و حامیان آن‌ها انتخابات پیش رو را جدی گرفته اند. باقی ماندن فضای سرد انتخاباتی در روز‌های منتهی به خردادماه، مشارکت حداقلی و هزینه‌های آن برای کشور، سبب شده است چهره‌های سیاسی از هر جناح و گروه، درباره استمرار وضعیت کنونی هشدار دهند و با برشمردن تبعات آن، مردم را به مشارکت در انتخابات پیش رو ترغیب کنند.


ضربه پذیری بیشتر در مقابل دشمنان

محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با «اعتمادآنلاین» در تحلیل خود از چرایی فضای سرد انتخاباتی در روز‌های منتهی به انتخابات سرنوشت ساز ۱۴۰۰ و نگرانی‌ها از مشارکت حداقلی و هزینه هایش گفت: «نارضایتی صرف نمی‌تواند بر فضای انتخاباتی تاثیر منفی بگذارد. مردم وقتی به نظام و مسئولان اعتماد داشته باشند و آن‌ها را دلسوز و از خود بدانند، فشار‌ها را تحمل می‌کنند و مشکلات را ناشی از احساس بی مسئولیتی آن‌ها نمی‌بینند. اما اگر نارضایتی ناشی از اهمال، بی عدالتی، نابرابری، فساد و بی اعتنایی به مطالبات مردم باشد، زنگ خطری است که می‌تواند تبعاتی منفی از جمله کاهش مشارکت در انتخابات داشته باشد.
 
اگر واقع بینانه با آن برخورد نشود، شاید شاهد تکرار انتخابات سال گذشته به لحاظ مشارکت حداقلی باشیم، که نتیجه آن ضربه پذیری بیشتر در مقابل دشمنان است.» وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در شرایط عادی به سر نمی‌برد؛ از همه طرف تحت فشار بوده و همه نوع فشار را دارد تحمل می‌کند، فشار اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی و... کاهش این فشار‌ها به راحتی امکان پذیر نیست. مشارکت حداقلی هم یعنی پذیرش فشار بیشتر، یعنی اجازه سوء استفاده دادن بیشتر به دشمنان و جری کردن آن‌ها و نیز مسئله دار کردن اکثریت در داخل.»


مشارکت یعنی ما دارای قدرت هستیم

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهورنیز، درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و دیدگاه برخی جریان‌ها که حضور حداقلی و بعضا ۳۰ درصدی مردم پای صندوق‌های رأی را مطرح می‌کنند، به «ایلنا» گفت: «افرادی که چنین حرف‌هایی می‌زنند، پایگاه اجتماعی ندارند و برایشان هم انتخابات مهم نیست. این اشخاص معنی انتخابات را نمی‌دانند و درک نکرده اند که برگزاری انتخابات با مشارکت، به انسجام و وحدت بیشتر در کشور می‌انجامد.»
 
وی افزود: «اینکه عده‌ای راضی هستند ۳۰درصد از مردم پای صندوق‌های رأی بیایند علامتی بسیار غلط است؛ برخی در داخل می‌خواهند بگویند انتخاباتی با یک اقلیت برگزار شده است و نماینده خودشان را انتخاب کرده اند، به خارج از کشور هم نشان می‌دهند با ۷۰ درصد مردم هیچ ارتباطی ندارند. اقلیت‌ها بدانند نظر مقام معظم رهبری همیشه بر مشارکت حداکثری بوده است. آن چیزی هم که دولت دنبال می‌کند، یک مشارکت حداکثری است تا به دنیا نشان دهد که مردم همه با هم هستند و سرنوشت کشورشان برایشان مهم است.»


کاهش مشارکت نشانه کاهش مقبولیت است

امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا، نیز در گفتگو با «ایرنا» درباره اظهارات برخی فعالان اصولگرا مبنی بر اولویت داشتن کارآمدی بر مشارکت گفت: «مشارکت و کارآمدی، دوگانه‌ای در تقابل با هم نیستند. اتفاقا هر چه مشارکت بیشتر باشد و نامزد‌ها از رأی بیشتری برخوردار باشند، با پشتوانه محکم تری به اجرای برنامه‌ها در صورت پیروزی خواهند پرداخت. شاید منظور از این بحث، دوگانه نتیجه مطمئن- مشارکت بالاست؛ یعنی هر چه مشارکت بیشتر باشد، نتیجه نامشخص‌تر است و هر چه بخواهیم نتیجه مشخص‌تر و مطمئن‌تر باشد طبعا باید از تنوع نامزد‌ها کاست که در نتیجه از مشارکت هم کاسته می‌شود.
 
در دوگانه نتیجه مطمئن- مشارکت بالا ممکن است گروهی پیروزی با حداقل میزان مشارکت را ترجیح دهند، اما تا آنجا که می‌دانم، نظر رهبری کاملا مخالف این است و ایشان همیشه بر مشارکت مردم بدون اعتنا به نتیجه تأکید کرده اند؛ این تشخیص و راهبرد هم کاملا درست است، زیرا کاهش مشارکت می‌تواند نشانه کاهش مقبولیت باشد که برای یک نظام سیاسی بسیار خطرناک خواهد بود.»


مشارکت در انتخابات منافع مردم و کشور را تأمین می‌کند

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها نیز، در گفتگو با «ایسنا»، درباره چگونگی افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات گفت: «به منظور افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات باید احساس اعتماد مردم افزایش یابد که این امر در گرو شفاف سازی است. اول اینکه دولت با مردم رو راست باشد و همه مسائل را به طور شفاف با مردم در میان بگذارد و دوم اینکه دولت در این مدت باقی مانده، اهتمام لازم برای رفع مشکلات مردم را داشته باشد.
 
مردم باید احساس کنند که دولت خدمتگزار آن‌هاست. زمانی که مردم شاهد اقدامات و ترتیباتی نباشند که فشار را از زندگی آن‌ها کاهش دهد، قطعا اعتماد آن‌ها کاهش می‌یابد و انگیزه آن‌ها نیز سلب می‌شود.» وی افزود: «مشارکت مردم در انتخابات، سرنوشت چهارساله مدیریت اجرایی کشور را رقم می‌زند و مردم با حضور پای صندوق‌های رأی منافع خود و کشور را در چهار سال پیش رو تضمین می‌کنند. لازم است دولت در این مدت باقی مانده به طور جهادی برای حل مشکلات مردم گام بردارد و اگر در برخی از حوزه‌ها مشکلاتی وجود دارد، به طور شفاف با مردم در میان بگذارد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->