درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وزارت کشور و میراث فرهنگی مقصر وضعیت موجود کرونا هستند

  • کد خبر: ۶۳۱۰۶
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
وزارت کشور و میراث فرهنگی مقصر وضعیت موجود کرونا هستند
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طبق گزارش وزیر بهداشت، وزارتخانه‌های کشور و میراث فرهنگی مقصر اصلی وضعیت موجود هستند. آن‌ها باور نداشتند که افزایش سفر‌ها منجر به افزایش شهر‌های قرمز و نارنجی می‌شود، در حالی که تأکید ما این بود که باید به سمت گسترش نقاط آبی و زرد حرکت کنیم.
به گزارش شهرآرانیوز، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به جلسه اخیر این کمیسیون با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت برای بررسی روند خرید یا تولید واکسن کرونا و تزریق عمومی آن در کشور، اظهار داشت: بر اساس گزارشی که وزیر بهداشت ارائه کرد و بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم، متأسفانه در دنیا واکسن کرونا به یک مسأله سیاسی برای دولت‌ها تبدیل شده و عادلانه توزیع نمی‌شود.
 


وی افزود: کشور‌هایی مانند انگلستان تا ۵ برابر نیازشان به واکسن و کشوری مانند کانادا تا حدود ۱۰ برابر نیازشان را ذخیره کرده و چیزی از آن را به سازمان بهداشت جهانی برای توزیع در میان سایر کشور‌ها نمی‌دهند؛ در حالی که سازمان بهداشت جهانی رسماً اعلام کرده است که این وضعیت عادلانه و انسانی نیست که برخی کشور‌ها چندین برابر نیازشان را ذخیره می‌کنند، در حالی که باید ۱۰ درصد آن را در اختیار این سازمان قرار دهند تا در میان دیگر کشور‌ها توزیع کنند.
 


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ کشور در دنیا هستند که تاکنون حتی یک واکسن هم دریافت نکرده‌اند و نتوانسته‌اند وارد کنند.
 


تحویل ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کره جنوبی به ایران طی امشب یا فردا


شهریاری به جزئیات گزارش وزیر بهداشت در خصوص میزان خرید واکسن از خارج اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن از روسیه وارد شده و علاوه بر آن ۲۵۰ هزار دوز نیز از چین و ۱۲۵ هزار دوز از هندوستان وارد کشور شده و علی رغم این که قرار بود کره جنوبی نیز ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ایران بدهد و اعتبار آن نیز تأمین شده، تا به حال چیزی نداده‌اند و ظاهرا قرار است امشب یا فردا حدود ۸۰۰ هزار دوز به ایران تحویل داده شود.
 


وی ادامه داد: وزیر بهداشت در این جلسه تأکید کرده است که با وجود کارشکنی برخی کشور‌ها در ارائه واکسن، از هر جایی که بتوانیم و به سلامت آن واکسن اطمینان داشته باشیم، واکسن می‌خریم و رئیس جمهور هم قول داده که منابع ارزی خرید واکسن را تأمین کند؛ در حال حاضر کشور‌هایی مانند چین و روسیه که از آن‌ها واکسن خریده‌ایم، آنقدر تولید انبوه ندارند که به صورت میلیونی به ما بفروشند و کشور‌های دیگری هم متقاضی واکسن آن‌ها هستند، لذا تمرکز وزارت بهداشت بر این است که علاوه بر خرید واکسن از منابع مطمئن، پروژه‌های مشترک تولید واکسن میان شرکت‌های خصوصی در داخل و شرکت‌های خارجی را راه‌اندازی کند.
 


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها حدود ۷ یا ۸ کشور در جهان هستند که تولیدکننده واکسن کرونا هستند و می‌توان با اطمینان از آن‌ها واکسن خرید که از جمله آن‌ها می‌توان به هندوستان، چین، روسیه، کره جنوبی و چند کشور دیگر تولیدکننده واکسن آسترازانکا اشاره کرد.
 


آخرین وضعیت واکسن‌های تولید داخل
 


شهریاری همچنین در خصوص پروژه‌های تولید داخل واکسن و گزارش وزارت بهداشت در این خصوص اظهار داشت: بر اساس گزارش وزیر، برای تولید مشترک واکسن انستیتوپاستور ایران با کوبا اقدامات خوبی صورت گرفته و احتمالا از خرداد ماه امسال، ماهی ۲.۵ میلیون دوز تزریق عمومی انجام می‌شود؛ واکسن کووایران‌برکت نیز در فاز ۲ مطالعات بالینی قرار دارد و تا آخر اردیبهشت ماه فاز ۲ تمام شده و فاز سوم آن از اوایل خرداد آغاز می‌شود و احتمال دارد از پایان خرداد، ماهی یک میلیون دوز واکسن عمومی تزریق شود؛ البته فاز عمومی گسترده آن ممکن است به شهریور ماه برسد.
 


وی افزود: واکسن‌های فخرا و رازی هم فعلا در پایان فاز یک مطالعات بالینی قرار دارند و فاز ۲ و ۳ آن‌ها به زودی آغاز می‌شود.
 


نماینده مردم زاهدان در مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: لازم نیست همه جمعیت ۸۵ میلیون نفری واکسن بزنند، چراکه اولویت دریافت واکسن در هر مقطعی با افراد آسیب‌پذیر و با ریسک بالا هست که این اولویت‌بندی توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود، البته واکسن هم ایمنی صد درصدی ایجاد نمی‌کند؛ چراکه در حال حاضر در انگلستان و آلمان با وجود واکسیناسیون سراسری، مشکل مرگ و میر کرونایی باقی است و لذا فعلا رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت عمومی و تصمیمات درست توسط مسؤولان، بهترین راهکار برای مهار بیماری کرونا خواهد بود.
 


وزارتخانه‌های کشور و میراث فرهنگی مقصر وضعیت موجود کرونا هستند
 


شهریاری در همین رابطه به بررسی علت سوءتدبیر‌های صورت گرفته در خصوص سفر‌های نوروزی در جلسه اخیر کمیسیون بهداشت و درمان اشاره و تصریح کرد: آقای نمکی به ما گفت که برخی اعضای ستاد فکر می‌کنند ما رنگ‌بندی شهر‌ها را با فتوشاپ تعیین می‌کنیم و لذا باور نداشتند که افزایش سفر‌ها منجر به افزایش شهر‌های قرمز و نارنجی می‌شود، در حالی که تأکید ما این بود که باید به سمت گسترش نقاط آبی و زرد حرکت کنیم.
 


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: بر اساس آنچه وزیر بهداشت گزارش داد، وزارتخانه‌های کشور و میراث فرهنگی مقصر اصلی وضعیت موجود هستند؛ چراکه از یک ماه پیش از عید، بلیت فروختند و نمی‌توانستند کنسل کنند! از طرف دیگر وزارت کشور نیز به جای آنکه آمار بیماران بستری و فوتی را از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت کند، از استانداری‌ها دریافت می‌کرده و شاید این امر باعث اشتباه محاسباتی برای آن‌ها شده است.
 
 
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->