رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

اظهارنظر تحلیلگران درباره تلاش‌ها برای احیای برجام در وین

  • کد خبر: ۶۳۵۲۶
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
اظهارنظر تحلیلگران درباره تلاش‌ها برای احیای برجام در وین
دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه‌شنبه در وین از سر گرفته شده بود، دیروز برگزار شد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه‌شنبه در وین از سر گرفته شده بود، دیروز برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‎های فنی صورت‌گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم» و «هسته‌ای»، مهم‌ترین دستورکار این نشست بود. در پایان این جلسه، توافق شد جلسه بعدی کمیسیون در سطح معاونان در روز چهارشنبه هفته آینده در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه‌های کارشناسی، رایزنی‌های فنی و تخصصی به‌صورت فشرده برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از‌سوی همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیئت کشورمان، در این نشست ضمن تأکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در‌غیر‌این‌صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

سیدعباس عراقچی تأکید کرد که لغو همه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری برای احیای برجام بوده است و تنها پس از راستی‌آزمایی لغو این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کند و به اجرای کامل برجام بازگردد.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR درباره آخرین مواضع و مذاکرات ایران در نشست وین گفت: «در‌واقع رفع تحریم روی کاغذ، آن هم به‌صورت صوری، برای ما مطرح نیست، بلکه مشاهده اثرات عملی رفع تحریم‌ها، بسیار اساسی و کلیدی است. تنها در این صورت است که ایران آمادگی دارد به تعهدات خودش تحت برجام بازگردد.» همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت که مذاکرات فنی احیای توافق هسته‌ای در وین «سازنده» هستند. پرایس افزود: «مذاکرات در سطح کارشناسان در «روز‌های آتی، احتمالا هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.» در این شرایط تحلیلگران بین‌المللی دیدگاه‌های متفاوتی درباره نتیجه مذاکرات وین و احیای برجام دارند.


ایران و آمریکا در ۲ وضعیت متفاوت برجامی

سیدحسین موسویان، تحلیلگر روابط بین‌الملل و سخنگوی پیشین هسته‌ای ایران، در گفتگو با شبکه تلویزیونی «دموکراسی» آمریکا در تحلیل نشست وین گفت: «آمریکا و ایران در دو وضعیت متفاوت برجامی هستند. ایران عضو برجام است، اما آمریکا نیست. ایران حداقل در‌حال اجرای ۵۰ درصدی برجام است، در‌حالی‌که آمریکا در وضعیت اجرای صفر درصدی است. به همین علت آمریکا باید اول اقدامات جدی برای احیای برجام انجام دهد تا اعتماد را برگرداند و ثانیا فاصله اجرای برجام را جبران کند. ایرانی‌ها حاضر نیستند با آمریکایی‌ها مذاکره مستقیم کنند؛ زیرا قبلا در سطح وزیر خارجه مذاکره مستقیم کرده‌اند، توافق کرده‌اند، بیشترین تعهدات را پذیرفته‌اند، به تعهدات کامل عمل کرده‌اند و حسن نیت کامل نشان داده‌اند، اما آمریکا برجام را نابود کرد. حالا ایرانی‌ها می‌گویند: مذاکره با آمریکا چه خاصیتی دارد؟».


اراده کافی باشد، مسائل فنی حل‌شدنی است

شیرین هانتر، استاد دانشگاه جرج تاون واشینگتن، در گفتگو با «ایرنا» در تحلیل خود از نشست وین و مسیر احیای برجام گفت: «مانع و سد راه مهم درباره آمریکا، پیچیدگی‌های سیستم تحریم‌های ترامپ است که در دوران دولت قبل اعمال شدند و برداشتن آن‌ها، کار آسانی نیست. علاوه‌بر‌این مخالفت‌های بسیاری از جمهوری‌خواهان و بعضی دموکرات‌ها با بازگشت به برجام کار دولت بایدن را دشوار می‌کند. اما از طرف ایران تا زمانی که آمریکا مسائل برجام را با مسائل دیگر ربط ندهد، مشکل زیادی در لغو اقدامات پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (اقدامات کاهشی در تعهدات هسته ای) وجود ندارد.»


موضوع ایران و آمریکا یک‌شبه حل نمی‌شود

مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل، نیز در گفتگو با «ایسنا» درباره مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین گفت: «هدف آمریکا و اروپا تدوین سازوکاری برای بازگشت دو طرف به تعهداتشان است؛ در همین راستا دولت ایران در‌پی آن است که در ماه‌های آخر دولت حاکم بتواند هرچه سریع‌تر در روز‌های آتی به دستاوردی برای لغو تحریم‌ها در قالب برجام دست یابد و میراث روحانی یعنی برجام احیا شود.» وی همچنین درباره به نتیجه‌رسیدن این مذاکرات برای احیای برجام گفت: «تا‌حدود زیادی بعید است و آنچه اکنون در‌حال انجام است، مانوری برای سنجش دو طرف و اثرگذاری آن‌ها بر محیط بازی در هر کشور است؛ از‌این‌رو باید منتظر ماند دید چه می‌شود. معتقدم موضوع ایران و آمریکا چیزی نیست که یک‌شبه حل شود.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->