قیمت کارخانه محصولات سایپا اعلام شد+ جزئیات (۴ دی ۱۴۰۳) مبلغ یارانه‌، سال ۱۴۰۴ بیشتر می‌شود؟ فروش فوق العاده یک محصول سایپا با قیمت جدید پنجشنبه این هفته (۶ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز موبایل‌های سامسونگ در مشهد (۴ دی ۱۴۰۳) ویدئو | افزایش قیمت مرغ در سال ۱۴۰۴، کاهش مصرف آن را درپی دارد بیش از نیمی از گوشت وارداتی با ارز توافقی وارد می‌شود مالیات بر ارزش‌ افزوده در هشت‌ماهه اول ۱۴۰۳ کجا خرج شد؟ کشف فرار مالیاتی از محل فعالیت ۷ صندوق قرض‌الحسنه در خراسان رضوی فتح قله‌های جدید در بورس، یکی پس از دیگری | شاخص کل، مقاومت ۲.۸ میلیونی را هم شکست (۴ دی ۱۴۰۳) افت قیمت در بازار خودرو‌های خارجی (۴ دی ۱۴۰۳) | فیدلیتی یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان شد مهلت تعریف حساب وکالتی ایران‌خودرو امشب (۴ دی ۱۴۰۳) به پایان می‌رسد رشد یک میلیونی قیمت سکه | طلا در مشهد رکورد شکست (۴ دی ۱۴۰۳) قیمت‌ خودرو‌های داخلی در سرازیری (۴ دی ۱۴۰۳) | کاهش ۸ میلیونی کوییک اتوماتیک پلمب واحد‌های صنفی شغل‌مزاحم و انبار‌های ضایعات متخلف در مشهد (۴ دی ۱۴۰۳) دلار از ۷۸ هزار تومان هم عبور کرد (۴ دی ۱۴۰۳) | طلا گرمی ۵ میلیون تومان شد! تأثیر نداشتن کاهش قیمت مسکن بر اجاره‌بها گزارشی از روند افزایشی اجاره مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۳ | اجاره متورم‌تر از تورم واردات ۶۰هزار تن برنج تقلبی اطلاعیه شرکت ایران‌خودرو درباره مدل خودرو‌های برقی (۴ دی ۱۴۰۳) دلارحواله از ۶۴ هزار تومان عبور کرد (۴ دی ۱۴۰۳) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۴ دی ۱۴۰۳) چند؟ خبر مهم شورای عالی کار برای مزد ۱۴۰۴ | حقوق کارگران چقدر افزایش می‌یابد؟ شرایط فروش خودرو دنا پلاس ایران خودرو اعلام شد (۴ دی ۱۴۰۳) + جدول قیمت خودرو شماره‌گذاری رانا ایران خودرو کلید خورد (۴ دی ۱۴۰۳) جلسه غیرعلنی مجلس درباره ارز با حضور تیم اقتصادی دولت، امروز (۴ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود تولید گاز کشور رکورد زد (۴ دی ۱۴۰۳) ۴ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در ۵ ماه کشف شد سالانه ۲۰۰ تن گوشت شتر در خراسان رضوی تولید می‌شود برگزاری جلسه امروز شورای عالی فضای مجازی برای بررسی رفع فیلترینگ، با دو برنامه مهم (۴ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نقش تبلیغات در توسعه اقتصادی

  • کد خبر: ۶۳۹۰
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
  • ۱
نقش تبلیغات در توسعه اقتصادی
رضا جبلی کارشناس مالی و اقتصادی

تبلیغ در کلام از مصدر بلغ به معنی آگاهی دادن یا مطلع کردن است و کسی که در این راه فعالیت می‌کند، مبلغ یا تبلیغاتچی گفته می‌شود.
تبلیغات در معنی گسترده آن فن تحت‌تأثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دست‌کاری تصورات یا بازنمودهاست. تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب‌شده که به‌منظور شکل دادن به دریافت دست‌کاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان با نیت مبلغ صورت می‌گیرد. نقش تبلیغات و آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک‌تر کرده و باعث ایجاد ارتباط گردد. تبلیغات گاهی تأثیر درخور ملاحظه‌ای در افزایش سطح زندگی مردم داشته است. امروزه تبلیغات به‌عنوان یک صنعت در دنیا شناخته‌ شده است که به تولیدکننده انگیزه کاری می‌دهد و تبلیغات سالم می‌تواند بازار سالم ایجاد کند و همین اثر می‌تواند به‌صورت معکوس با تبلیغ ناسالم و کذب ایجاد شود. اگر کالایی کیفیت خوبی نداشته باشد، هرقدر هم تبلیغات جذاب و خوبی داشته باشد، نمی‌تواند به نتیجه برسد؛ یعنی شاید بتوان خریدار را یک‌بار مجاب به خرید کرد، ولی برای همیشه نمی‌توان این کار را کرد. این کیفیت است که تعیین‌کننده نهایی است؛ البته عده‌ای بر این باور هستند که محصول خوب و باکیفیت نیازی به تبلیغ ندارد. باید یادآور شد برای معرفی محصول تازه‌وارد باید دست به تبلیغ خوب و قوی زد تا بتواند جای خود را در بازار پیدا کند. امروزه تبلیغات به‌عنوان یک ضرورت در جامعه ایران مطرح است که به معرفی کالاها و تولیدات و در خدمت برآورده ساختن نیازهای ضروری زندگی انسان قرار دارد. تبلیغات باید در خدمت رونق بخشیدن به حرکت چرخه‌های اقتصادی با شناساندن محصول باشد. در حقیقت تبلیغات زبان و وسیله ارتباط بنگاه اقتصادی و جامعه است و قطع تبلیغات به‌نوعی مرگ کالا محسوب می‌شود که اگر ناآگاهانه یا تقلیدی و با دید غیرکارشناسی و غیرتخصصی انجام شود، چاهی است که کالا و صاحبش را به خود فرومی‌کشد؛ برعکس، یک تبلیغ خوب و واقعی ابتدا توجه مخاطب را جلب و او را به محصول علاقه‌مند می‌کند. تبلیغ گسترده علمی باعث می‌شود که کالای ایرانی در برابر رقیب خارجی بازار بیشتری بیابد و به فروش برسد و تولیدکننده با شکست مواجه نشود و جامعه نیز با خیل عظیم بیکاران مواجه نشود کارشناسان علوم ارتباطات بر این باورند که صداقت در تبلیغات یکی از ارکان رشد اقتصادی است و برای تبدیل کردن فرهنگ مصرف کالای داخلی به‌ افتخار ملی در افزایش سواد رسانه‌ای تلاش کرد. هر پدیده‌ای برای معرفی به اطلاع‌رسانی با یک زبان امروزی‌پسند (تبلیغ) نیازمند است و به اذعان کارشناسان، نحوه و چگونگی تبلیغ در ترغیب مشتری برای خرید خدمت یا کالای عرضه‌شده تأثیر بسزایی دارد. این روزها برای سوق دادن مردم به خرید کالای ایرانی تبلیغ فراوانی می‌شود؛ تا آنجا که سازمان صداوسیما مجوز پخش رایگان با شرایط خاص را اجرایی کرده است، اما باوجود گستردگی تبلیغات همچنان به‌طور مطلوب مؤثر نبوده و کالاهای خارجی در این مصاف گوی سبقت را ربوده‌اند که مصرف‌کننده باید با تولید داخلی پسندیده ورق را برگرداند.رشد صنعت تبلیغات باعث رونق اقتصادی شده و در افزایش درآمد بنگاه‌های اقتصادی و درآمد مالیاتی دولت مؤثر است. متأسفانه در سال‌های اخیر به‌ویژه امسال به دلیل رکود اقتصادی هزینه‌های تبلیغاتی کاهش‌ یافته است. در دوران رکود اقتصادی چالش‌ها و مسائل و مشکلات زیادی به وجود می‌آید. بسیاری از شرکت‌ها همیشه به دنبال راه‌حل و روش‌هایی برای مواجهه با مشکلات اقتصادی در دوران رکود بوده‌اند. در این هنگام توجه به برخی از نکات در زمینه بازاریابی بسیار مهم است. شرکت‌هایی که درباره راهبردهای بازاریابی از قبل تصمیم‌گیری و اقدامات لازم را انجام داده باشند، می‌توانند در زمان تحریم‌ها و رکود اقتصادی موفق‌تر از بقیه باشند برخی از شرکت‌ها در زمان رکود اولین قدم را کاهش یا از بین بردن هزینه تبلیغات می‌دانند؛ درصورتی‌که باید بدانند همان هزینه تبلیغات صادقانه می‌تواند باعث رونق تولید و فروش آن‌ها باشد.راه دیگری که در زمان رکود اقتصادی باید به آن توجه داشت، کاهش قیمت‌هاست و اینکه قیمت‌گذاری‌ها بازنگری شود. مهم‌ترین موضوع در زمان تحریم و رکود اقتصادی موضوع نقدینگی است. در این زمان به دلیل کاهش فروش باید برای کاهش هزینه‌ها تلاش کرد تا مشتریان توان خرید داشته باشند، ولی باید توجه داشت که کاهش هزینه‌ها منجر به کاهش کیفیت محصولات نشود؛ زیرا اگر کیفیت کاهش پیدا کند، به‌تدریج از گردونه رقابت خارج خواهد شد و درنهایت منجر به ورشکستگی می‌شود.
بنابراین برخی از راهبردهایی که می‌تواند در زمان رکود به کار بیاید، عبارت است از؛
1- کاهش هزینه‌های غیرضروری با توجه به افزایش کیفیت.
2- سیاست‌های تبلیغی مناسب.
3- قیمت‌گذاری مناسب
4- تا حد امکان فروش به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه
5- سیاست‌های تشویقی برای نمایندگان فروش
در پایان به این نتیجه می‌رسیم که برای فروش خوب و به دست آوردن بازار مناسب، باید راهکارهایی مثل تولید باکیفیت و قیمت مناسب و تبلیغ بموقع و مؤثر پیشه کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرجان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتون.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->