بورس به مدت سه روز از فردا (یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۴) تعطیل شد آغاز فعالیت عادی دستگاه‌های اجرایی از فردا (یکشنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۴) | دورکاری با ابلاغ استانداران ممکن است نحوه فعالیت بانک‌ها، فردا (یکشنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۴) چگونه خواهد بود؟ دستور وزیر کار بر حفظ روال عادی انجام امور و خدمت‌رسانی به مردم در وزارت رفاه برگزاری جلسه کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی با محوریت بررسی وضعیت تأمین و توزیع کالا‌های اساسی (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) توقف پرواز‌ها تا ساعت ۲ بامداد روز یکشنبه (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور: مردم نگران نباشند، تردد اتوبوس‌های بین‌شهری برقرار است برگزاری نمایشگاه الکامپ به تعویق افتاد بورس تل‌آویو و آمریکا ریخت (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) + جدول آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) | فرار گسترده از دارایی‌های ریسک‌پذیر قیمت نفت در بازار جهانی امروز (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | نفت ۷ درصد افزایش یافت دستورالعمل فوری رئیس کل گمرک ایران (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد لغو پرواز‌ها تا ساعت ۱۴ فردا (شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد جزئیات افزایش زمان پخت نانوایی‌ها در مشهد اعلام شد | کمبودی در تامین کالا‌های اساسی نداریم رئیس بانک مرکزی: شبکه بانکی کشور آماده خدمت‌رسانی به مردم است وضعیت حرکت قطارها پس از حمله رژیم صهیونیستی به ایران تصمیم‌گیری در خصوص نحوه فعالیت بازار سرمایه تا عصر فردا (شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) خدمات‌رسانی بنادر، پایانه‌های مسافری و ایستگاه‌های راه آهن هیچ آسیبی به تأسیسات اصلی صنعت برق کشور وارد نشده است توقف خریدو‌فروش در صرافی‌های رمزارزی و پلتفرم‌های طلا تمامی زیرساخت‌های ریلی در وضعیت کاملاً ایمن قرار دارند | برقراری قطارهای فوق‌العاده در مسیر مشهد و تبریز خرید طلا در پلتفرم‌های آنلاین تا صبح یکشنبه (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) غیرفعال شد وزارت جهاد کشاورزی: نگرانی درباره تامین کالای اساسی در کشور وجود ندارد هیچ مشکلی بابت سوخت‌رسانی در مشهد وجود ندارد | مردم بابت کمبود بنزین نگران نباشند (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) شرکت ملی پالایش: سوخت‌رسانی به پمپ بنزین‌ها بدون وقفه ادامه دارد مقابله با گرانفروشی و کاهش وزن چانه با فروش کیلویی نان کشت فراسرزمینی ایران در اراضی قزاقستان افزایش می‌یابد قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | آتش‌بازی ایران خودرو در بازار + جدول
سرخط خبرها

نقش تبلیغات در توسعه اقتصادی

  • کد خبر: ۶۳۹۰
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
  • ۱
نقش تبلیغات در توسعه اقتصادی
رضا جبلی کارشناس مالی و اقتصادی

تبلیغ در کلام از مصدر بلغ به معنی آگاهی دادن یا مطلع کردن است و کسی که در این راه فعالیت می‌کند، مبلغ یا تبلیغاتچی گفته می‌شود.
تبلیغات در معنی گسترده آن فن تحت‌تأثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دست‌کاری تصورات یا بازنمودهاست. تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب‌شده که به‌منظور شکل دادن به دریافت دست‌کاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان با نیت مبلغ صورت می‌گیرد. نقش تبلیغات و آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک‌تر کرده و باعث ایجاد ارتباط گردد. تبلیغات گاهی تأثیر درخور ملاحظه‌ای در افزایش سطح زندگی مردم داشته است. امروزه تبلیغات به‌عنوان یک صنعت در دنیا شناخته‌ شده است که به تولیدکننده انگیزه کاری می‌دهد و تبلیغات سالم می‌تواند بازار سالم ایجاد کند و همین اثر می‌تواند به‌صورت معکوس با تبلیغ ناسالم و کذب ایجاد شود. اگر کالایی کیفیت خوبی نداشته باشد، هرقدر هم تبلیغات جذاب و خوبی داشته باشد، نمی‌تواند به نتیجه برسد؛ یعنی شاید بتوان خریدار را یک‌بار مجاب به خرید کرد، ولی برای همیشه نمی‌توان این کار را کرد. این کیفیت است که تعیین‌کننده نهایی است؛ البته عده‌ای بر این باور هستند که محصول خوب و باکیفیت نیازی به تبلیغ ندارد. باید یادآور شد برای معرفی محصول تازه‌وارد باید دست به تبلیغ خوب و قوی زد تا بتواند جای خود را در بازار پیدا کند. امروزه تبلیغات به‌عنوان یک ضرورت در جامعه ایران مطرح است که به معرفی کالاها و تولیدات و در خدمت برآورده ساختن نیازهای ضروری زندگی انسان قرار دارد. تبلیغات باید در خدمت رونق بخشیدن به حرکت چرخه‌های اقتصادی با شناساندن محصول باشد. در حقیقت تبلیغات زبان و وسیله ارتباط بنگاه اقتصادی و جامعه است و قطع تبلیغات به‌نوعی مرگ کالا محسوب می‌شود که اگر ناآگاهانه یا تقلیدی و با دید غیرکارشناسی و غیرتخصصی انجام شود، چاهی است که کالا و صاحبش را به خود فرومی‌کشد؛ برعکس، یک تبلیغ خوب و واقعی ابتدا توجه مخاطب را جلب و او را به محصول علاقه‌مند می‌کند. تبلیغ گسترده علمی باعث می‌شود که کالای ایرانی در برابر رقیب خارجی بازار بیشتری بیابد و به فروش برسد و تولیدکننده با شکست مواجه نشود و جامعه نیز با خیل عظیم بیکاران مواجه نشود کارشناسان علوم ارتباطات بر این باورند که صداقت در تبلیغات یکی از ارکان رشد اقتصادی است و برای تبدیل کردن فرهنگ مصرف کالای داخلی به‌ افتخار ملی در افزایش سواد رسانه‌ای تلاش کرد. هر پدیده‌ای برای معرفی به اطلاع‌رسانی با یک زبان امروزی‌پسند (تبلیغ) نیازمند است و به اذعان کارشناسان، نحوه و چگونگی تبلیغ در ترغیب مشتری برای خرید خدمت یا کالای عرضه‌شده تأثیر بسزایی دارد. این روزها برای سوق دادن مردم به خرید کالای ایرانی تبلیغ فراوانی می‌شود؛ تا آنجا که سازمان صداوسیما مجوز پخش رایگان با شرایط خاص را اجرایی کرده است، اما باوجود گستردگی تبلیغات همچنان به‌طور مطلوب مؤثر نبوده و کالاهای خارجی در این مصاف گوی سبقت را ربوده‌اند که مصرف‌کننده باید با تولید داخلی پسندیده ورق را برگرداند.رشد صنعت تبلیغات باعث رونق اقتصادی شده و در افزایش درآمد بنگاه‌های اقتصادی و درآمد مالیاتی دولت مؤثر است. متأسفانه در سال‌های اخیر به‌ویژه امسال به دلیل رکود اقتصادی هزینه‌های تبلیغاتی کاهش‌ یافته است. در دوران رکود اقتصادی چالش‌ها و مسائل و مشکلات زیادی به وجود می‌آید. بسیاری از شرکت‌ها همیشه به دنبال راه‌حل و روش‌هایی برای مواجهه با مشکلات اقتصادی در دوران رکود بوده‌اند. در این هنگام توجه به برخی از نکات در زمینه بازاریابی بسیار مهم است. شرکت‌هایی که درباره راهبردهای بازاریابی از قبل تصمیم‌گیری و اقدامات لازم را انجام داده باشند، می‌توانند در زمان تحریم‌ها و رکود اقتصادی موفق‌تر از بقیه باشند برخی از شرکت‌ها در زمان رکود اولین قدم را کاهش یا از بین بردن هزینه تبلیغات می‌دانند؛ درصورتی‌که باید بدانند همان هزینه تبلیغات صادقانه می‌تواند باعث رونق تولید و فروش آن‌ها باشد.راه دیگری که در زمان رکود اقتصادی باید به آن توجه داشت، کاهش قیمت‌هاست و اینکه قیمت‌گذاری‌ها بازنگری شود. مهم‌ترین موضوع در زمان تحریم و رکود اقتصادی موضوع نقدینگی است. در این زمان به دلیل کاهش فروش باید برای کاهش هزینه‌ها تلاش کرد تا مشتریان توان خرید داشته باشند، ولی باید توجه داشت که کاهش هزینه‌ها منجر به کاهش کیفیت محصولات نشود؛ زیرا اگر کیفیت کاهش پیدا کند، به‌تدریج از گردونه رقابت خارج خواهد شد و درنهایت منجر به ورشکستگی می‌شود.
بنابراین برخی از راهبردهایی که می‌تواند در زمان رکود به کار بیاید، عبارت است از؛
1- کاهش هزینه‌های غیرضروری با توجه به افزایش کیفیت.
2- سیاست‌های تبلیغی مناسب.
3- قیمت‌گذاری مناسب
4- تا حد امکان فروش به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه
5- سیاست‌های تشویقی برای نمایندگان فروش
در پایان به این نتیجه می‌رسیم که برای فروش خوب و به دست آوردن بازار مناسب، باید راهکارهایی مثل تولید باکیفیت و قیمت مناسب و تبلیغ بموقع و مؤثر پیشه کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرجان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتون.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->