عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است طالبان: مواضع مرزی پاکستان را زیر آتش گرفتیم + فیلم
سرخط خبرها

نگاهی به چرایی کناره‌گیری «سیدحسن خمینی» از حضور در انتخابات و پیامدش برای جریان چپ

  • کد خبر: ۶۴۰۲۶
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
نگاهی به چرایی کناره‌گیری «سیدحسن خمینی» از حضور در انتخابات و پیامدش برای جریان چپ
در شرایطی که در روز‌های گذشته برخی از چهره‌ها و گروه‌های اصلاح طلب، به دنبال جلب رضایت سید حسن خمینی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در صورت «لزوم و ضرورت»، نفسی به راحتی‌ می‌کشیدند، خبری که سیدیاسر خمینی منتشر کرد، تمامی رشته‌های آنان را بدل به پنبه کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، در شرایطی که در روز‌های گذشته برخی از چهره‌ها و گروه‌های اصلاح طلب، به دنبال جلب رضایت سید حسن خمینی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در صورت «لزوم و ضرورت»، نفسی به راحتی‌ می‌کشیدند، خبری که سیدیاسر خمینی منتشر کرد، تمامی رشته‌های آنان را بدل به پنبه کرد.
سیدیاسر خمینی اعلام کرد که «سیدحسن خمینی نمی‌آید». بنا به روایت سیدیاسر خمینی، «رهبر انقلاب نامزدی ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند». در این شرایط، برخی از اصلاح طلبان که تلاش می‌کردند با معرفی یک نامزدی متمایز و ایجاد شور و هیجان در عرصه انتخابات بدنه رأی خویش را به حرکت درآورند و بر دلزدگی‌ها و ناامیدی آنان از شرایط موجود غلبه کنند، به نظر می‌رسد که دست شان تقریبا خالی شده است. حال باید دید در این شرایط اصلاح طلبان چه تصمیمی خواهند گرفت؟

ظریف جایگزین یادگار امام (ره) برای اصلاح طلبان؟

دست اصلاح طلبان برای معرفی نامزد چندان باز نیست و این نه به علت نبود نامزدی مناسب در این جریان بلکه به دلیل نحوه نظارت استصوابی شورای نگهبان و عبور نکردن نامزد‌های این جریان از فیلتر‌های نظارت استصوابی است. از همین روست که اصلاح طلبان این روز‌ها با شمع در گوشه و کنار جریان اصلاحات به دنبال نامزدی هستند که هم بدنه این جریان سیاسی را به مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ ترغیب و هم از فیلتر‌های نظارتی شورای نگهبان عبور کند. با این حال، برخی از چهره‌های اصلاح طلب به خالی بودن دستشان برای معرفی نامزد‌های انتخاباتی باور ندارند.
 
در این راستا، یدا... طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفتگو با «ایسنا»، درباره نامزد‌های اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در ۴۰ سال گذشته اصلاح طلبان در حوزه‌های مختلف مسئولیت‌های اجرایی داشتند و تجربیات زیادی اندوختند؛ بنابراین دست اصلاح طلبان برای معرفی گزینه خالی نیست، اما اینکه بشود از این تجربیات در مدیریت کشور به دلیل برخی تنگنا‌ها استفاده کرد، بحث دیگری است.

اینکه تاکنون اصلاح طلبان از گزینه‌های خود رونمایی نکرده اند، به این دلیل است که در جبهه اصلاحات اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند گزینه نهایی باید بعد از تأیید صلاحیت شورای نگهبان معرفی شود و عده‌ای معتقدند که قبل از آن باید معرفی شود و هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. بعد از اینکه این موضوع حیاتی و حساس به سامان برسد، حتما خواهید دید که این طور نیست که دست اصلاح طلبان خالی باشد.»

همچنین جواد آرین منش، فعال سیاسی اصولگرا، درباره حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات به «ایسنا» گفت: «شاخص‌ترین چهره و رأی آورترین چهره در میان اصلاح طلبان در حال حاضر آقای ظریف است و اگر ایشان ورود پیدا کنند و اجماعی در میان اصلاح طلبان صورت بگیرد، شاید رقابت خوبی به وجود آید.»
در این باره حسن بیادی، دیگر فعال سیاسی اصولگرا، درباره قسم محمدجواد ظریف برای نامزد نشدن در انتخابات ریاست جمهوری به «برنا» گفت: «خیلی‌ها در دوره‌های قبل مثل آقای ظریف گفتند که نمی‌آیند، اما در نهایت برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، پس معتقدم نباید قسم ظریف را جدی گرفت.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->