چالش خورد و خوراک کودکان با شروع مدارس

  • کد خبر: ۶۴۳۹
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
چالش خورد و خوراک کودکان با شروع مدارس
مهر که شروع می‌شود، به جز دغدغه درس و مشق بچه ها، والدین نگرانی‌های دیگری مانند تغذیه آن‌ها را هم دارند.

معصومه متین نژاد

مهر که شروع می‌شود، به جز دغدغه درس و مشق بچه ها، والدین نگرانی‌های دیگری مانند تغذیه آن‌ها را هم دارند چراکه خیلی از بچه‌ها صبح‌ها از خوردن صبحانه سر بازمی زنند و به دلیل دسترسی راحت‌تر به تنقلات و خوراکی‌های غیرمجاز -به نسبت ۳ ماه تابستان- از بردن یا خوردن چاشت مدرسه شان خودداری می‌کنند. این مسئله برای والدینی که فرزندانشان در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند تقریبا به چالشی جدی و روزانه با بچه‌ها تبدیل‌ می‌شود، زیرا به رغم سخت گیری بیشتر آن‌ها برای این بچه‌ها به نسبت گروه‌های سنی دیگر، میزان فراموش کاری، بی میلی یا حتی باج خواهی از والدین در این بچه‌ها بیشتر است. از این رو، قصد داریم در همین شروع سال تحصیلی یک نسخه مَشتی و علمی برای چاشت بچه‌ها تجویز کنیم!

اهمیت ساعت خواب
همه ما درباره اهمیت وعده صبحانه می‌دانیم و خب، لازمه خوردن صبحانه کامل هم که باید تا قبل از ساعت ٨ صبح انجام شود زود بیدار شدن است؛ یعنی باید یک تا یک ساعت و نیم قبل از صرف صبحانه، بچه از خواب بیدار شده باشد. لازمه زود بیدار شدن هم زود خوابیدن است که باید قبل از ساعت ٩ شب باشد چراکه در این ساعت، هورمون رشد در بچه‌ها ترشح می‌شود. این هورمون وظیفه تنظیم رشد قدی، ذهنی و بسیاری از فعالیت‌های بدن را برعهده دارد؛ یعنی نباید به راحتی از کنار آن گذشت. یادتان باشد که برای تنظیم ساعت خواب و بیداری باید فقط ٢ هفته زمان صرف کنید تا بدن بچه‌ها تغییرات جدید را بپذیرد. اگر به هر دلیلی هم فرزندتان از خوردن صبحانه سر باز‌ می‌زند، حتما صبحانه اش را درون کوله اش بگذارید تا در همان ساعات ابتدای صبح آن را بخورد.

در باب اهمیت میان وعده
حتی اگر بچه‌ای صبحانه، ناهار و شامش را به طور کامل بخورد، باز به میان وعده نیاز دارد. میان وعده اول باید در وعده صبح حدود ساعت ١٠ و میان وعده دوم در ساعت ۵ بعدازظهر استفاده شود. پس بگذارید چند پیشنهاد را درباره این بخش با شما در میان بگذاریم.

ساندویچ‌های مامان ساز: برای بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خورند، همراه کردن یک ساندویچ با آن‌ها ضرور است. نان و پنیر و گردو یا سبزی، انواع کوکو و کتلت، تخم مرغ آب پز، مرغ و سیب زمینی آب پز بهترین ساندویچ‌ها برای بچه‌ها هستند. گهگاه هم از نان‌های فانتزی برای این منظور استفاده کنید تا بچه‌ها میلشان به خوردن ساندویچ بیشتر شود.

کیک و کلوچه خانگی: بچه‌ها کیک و کلوچه خیلی دوست دارند. برای همین، بهتر است که خودتان دست به کار شوید و با مواد غذایی سالم و مقوی برای آن‌ها کیک و کلوچه و بیسکویت بپزید. شما می‌توانید در ترکیب آن‌ها از انواع مغزدانه‌ها و غلات کامل برای غنی کردنشان استفاده کنید و با یک تیر ٢ نشان بزنید.
تنقلات سالم و خوشمزه: انتخاب تنقلات برای بچه‌های بازی گوش بهترین گزینه است، زیرا راحت‌تر خورده می‌شود. مغز گردو و انواع خشکبار و آجیل مانند نخودچی و کشمش، برنجک، گندم و عدس برشته، توت خشک، پف فیل خانگی و برگه انواع میوه‌ها که به صورت طبیعی تهیه شده اند از این جمله اند.

میوه‌های تازه و مقوی: ترجیحا از میوه‌های سفت مانند سیب، پرتقال، خیار و نارنگی استفاده کنید. همچنین می‌توانید این میوه‌ها را قطعه قطعه کنید یا قالب بزنید تا بچه‌های کم سن وسال‌تر علاقه بیشتری به خوردنشان پیدا کنند. می‌توانید کمی آب لیمو روی میوه‌هایی مانند سیب اسپری کنید تا سیاه نشوند.

نوشیدنی‌های اشتهاآور: گذاشتن یک بطری یا قمقمه کوچک داخل کیف بچه‌های کم سن و سال افزون بر اینکه به آن‌ها یادآوری می‌کند باید چیزی بنوشند، از صدمه‌هایی هم که ممکن است به دلیل جثه کوچکشان در محل آب خوری ببینند پیشگیری می‌کند. شیر و انواع آب میوه‌های دست ساز می‌توانند اشتیاق بچه‌ها را به نوشیدن بیشتر کنند.

غذای گرم و پرطرف دار: اگر بچه‌ها در نوبت بعدازظهر تحصیل می‌کنند، طوری برنامه ریزی کنید که حتما یک ناهار سبک بخورند تا هم انرژی لازم برای درس خواندن را داشته باشند و هم سر کلاس چرت نزنند. اگر هم یخچال و گرم کن در مدرسه دارند، به ویژه برای دبیرستانی ها، قدری پلوی مخلوط بگذارید. هم ارزش غذایی زیادی دارد و هم سریع فاسد نمی‌شود.
 
فست فود‌ها ٣ تا ۴ برابر بیش از حد مجاز نمک دارند که عامل مهمی در بروز بیماری فشارخون و قلبی عروقی در آینده است.
 
بین ٢٠ تا ٢۵ درصد دانش آموزان ایرانی دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.
 
دانش آموزان ایرانی ٢ برابر حد مجاز فست فود و غذا‌های آماده مصرف می‌کنند.
 
٢٠ درصد دانش آموزان هفت تا هجده ساله ایرانی چاقی شکمی دارند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->