راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

راه‌اندازی ساختمان جدید انتقال خون مشهد، شاید ۶ ماه دیگر

  • کد خبر: ۶۴۴۰۱
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
راه‌اندازی ساختمان جدید انتقال خون مشهد، شاید ۶ ماه دیگر
مدیرکل انتقال‌خون استان: اختصاص بودجه برای ساختمان جدید انتقال خون نیازمند پیگیری نمایندگان مشهد از سازمان برنامه‌وبودجه است.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه گره بودجه ساخت ساختمان این سازمان به دست نمایندگان استان باز می‌شود، گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور به تازگی اعلام کرد که اختصاص بودجه بیشتر برای ساختمان نیمه تمام خیابان سناباد منوط به تأیید نمایندگان مشهد و استان است. به همین منظور با دکتر قاضی زاده، نماینده مردم مشهد و نایب رئیس مجلس، نامه نگاری کردیم و قرار است مسئله افزایش بودجه ساخت ساختمان انتقال خون در مجمع نمایندگان مطرح شود. درصورت تأیید، رقم خوب و شایان توجهی به این پروژه ۱۴ ساله اختصاص پیدا خواهد کرد.

سیدحمیدرضا اسلامی از افتتاح یک فاز از ساختمان سناباد تا ۶ ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: در مسئله تخصیص بودجه توانستیم رقمی از درآمد‌های انتقال خون استان را برگردانیم و آن را در اختیار پیمانکار ساختمان که دانشگاه علوم پزشکی است قرار دهیم، هرچند که این رقم برای تکمیل این فاز از ساختمان کافی نیست. در واقع اگر وضعیت اختصاص بودجه به همین شکل باشد، این ساختمان در همان بازه زمانی که اعلام شد افتتاح خواهد شد.


یک میلیارد، به جای ۴۰ میلیارد تومان

وی با اشاره به کامل تخصیص نیافتن بودجه ۲ میلیاردی برای تکمیل این فاز از ساختمان توسط سازمان برنامه و بودجه استان افزود: تاکنون تقریبا یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان از این رقم تخصیص یافته است که رقم بسیار کمی است و جوابگوی نیازهایمان برای ساختمان نخواهد بود. راه اندازی فاز اول ساختمان سناباد، به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و امیدواریم با حمایت‌های استاندار و نمایندگان مشهد اعتبار مورد نیاز این ساختمان تأمین شود و به زودی شاهد بهره برداری از آن باشیم.


نیرو نداریم

اسلامی همچنین با اشاره به کمبود نیرو در این سازمان در استان گفت: در ۵ سال گذشته میزان ساخت فضا‌های بیمارستانی در استان افزایش محسوسی داشته است و تنها ۵ هزار نفر جذب خانواده بهداشت و درمان شده اند؛ این درحالی است که سازمان انتقال خون همچنان با کاهش کارکنان سازمانی روبه روست.
 
اکنون به دلیل شرایط کرونایی کشور عمل‌های جراحی غیرضروری در بیمارستان‌ها انجام نمی‌شود، اما به محض سفید شدن وضعیت کشور حجم انبوهی از عمل‌های جراحی در بیمارستان‌ها صورت خواهد گرفت که این موارد همراه با نیاز جدی به خون خواهد بود و اگر وضعیت کارکنان ما به همین شکل باشد، قطعا با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه هیچ سهمیه استخدامی‌ای در آزمون اخیر برای استان در نظر گرفته نشده است و این درحالی است که این سازمان در شهر مشهد نیاز فوری به جذب ۱۰۰ نفر دارد.


اهداکنندگان خون جریمه نمی‌شوند

وی همچنین با اشاره به طرح جدید ستاد ملی کرونا برای ثبت نکردن جریمه تردد شبانه ویژه اهداکنندگان خون در ماه رمضان گفت: از ابتدای شیوع کرونا اهدای خون در کشور کاهشی جدی داشته است و در ماه مبارک رمضان هم مردم به دلیل شرایط جسمی، کمتر خون اهدا می‌کنند و اگر همکاری اهداکنندگان وجود نداشته باشد، بیمارستان‌ها با خطر جدی مواجه خواهند شد.
 
از آنجایی که پایگاه‌های اهدای خون از ساعت ۲۱ تا یک بامداد فعال هستند، با مصوبه ستاد ملی کرونا افرادی که این شب‌ها برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، با اعلام و ثبت شماره پلاکشان جریمه نخواهند شد و درصورتی که پیامک تخلف هم برای آن‌ها ارسال شود، پلیس راهور به صورت خودکار آن را حذف خواهد کرد.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی مراجعه کنندگان برای اهدای خون ادامه داد: سال گذشته بیش از ۱۲۷ هزار خون گیری در استان ثبت شد که در مقایسه با ۱۴۰ هزار مورد سال ۱۳۹۸، کاهش ۹ درصدی را شاهد بودیم. از جمع اهداکنندگان سال گذشته ۲۰ هزار و ۲۰۸ نفر بار اولی بود که خون اهدا می‌کردند و در این بخش هم به دلیل شیوع کرونا شاهد کاهش ۱۱ درصدی مراجعه کنندگان بودیم.


افزایش مراجعه بانوان برای اهدای خون

اسلامی با بیان اینکه تنها در سال گذشته میزان مراجعه بانوان برای اهدای خون افزایش داشته است، تصریح کرد: میزان اهداکنندگان مرد نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشت و سال ۱۳۹۹ تنها ۱۱۹ هزار نفر اهدا کننده داشتیم، این در حالی است که تعداد بانوان اهداکننده در سال گذشته بیش از یک درصد افزایش داشته است و بیش از ۷ هزار نفر از بانوان خراسانی برای اهدای خون پا پیش گذاشتند.


ذخایر خونی، فقط برای ۴ تا ۵ روز

معاون فنی انتقال خون استان هم با اشاره به ساعت فعالیت‌های پایگاه‌های اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: ۲ پایگاه امام رضا (ع) در نزدیکی میدان شریعتی و سردار سلیمانی در خیابان استقلال از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ برای اهدای خون فعال هستند و ۴ پایگاه امام رضا (ع)، سردار سلیمانی، کریمی و ابوطالب هم از ساعت ۹ شب تا یک بامداد برای خون گیری فعال هستند.
علی اصغر حسنی ادامه داد: اکنون فقط برای ۴ تا ۵ روز آینده ذخیره خونی داریم که بسیار شکننده است؛ بااین همه، اهدای خون مسئله‌ای ضروری است و مردم می‌توانند بدون نگرانی برای اهدا به پایگاه‌ها مراجعه کنند؛ زیرا مراکز اهدای خون محل مراجعه افراد سالم است و از مکان‌های کم خطر کرونایی محسوب می‌شود.


دانشگاه درخواست پلاسمای کرونایی نداشته است

وی همچنین به ماجرای دریافت پلاسمای خونی از بهبودیافتگان کرونا برای درمان بیماران هم اشاره کرد و از دریافت نکردن تقاضای جدید از سوی دانشگاه علوم پزشکی در چند ماه اخیر برای این مسئله خبر داد و گفت: مشهد از اولین شهر‌هایی بود که در آن از پلاسمادرمانی برای بیماران کرونایی استفاده شد و بیش از ۷۶۰ واحد پلاسما به مراکز درمانی استان و شهر‌ها و استان‌های مجاور ارسال شد. اما از ۴ ماه پیش تاکنون شاهد افت شدید تقاضای پلاسما از سوی دانشگاه علوم پزشکی بودیم. این را که نتیجه این مدل از درمان چه بوده است و چرا درخواست جدیدی برای دریافت پلاسما نداشته اند دانشگاه باید پاسخ بدهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->