«زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

کلید حل مشکلات کشف رود با انتخاب یک فرمانده واحد و پاسخ‌گو

  • کد خبر: ۶۴۵۳
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
کلید حل مشکلات کشف رود با انتخاب یک فرمانده واحد و پاسخ‌گو
روز گذشته استاندار خراسان‌رضوی اولین جلسه کارگروه ساماندهی کشف‌رود در دوره کاری‌اش را با حضور مسئولان این حوزه برگزار کرد.

ملیحه فلاح  - پس از سال‌ها پیگیری رسانه‌های استان درباره مشکلات رودخانه تاریخی کشف‌رود و بی‌نتیجه ماندن تلاش مسئولان برای نجات این رودخانه، سرانجام روز گذشته استاندار خراسان‌رضوی اولین جلسه کارگروه ساماندهی کشف‌رود در دوره کاری‌اش را با حضور مسئولان این حوزه برگزار کرد. علیرضا رزم‌حسینی کلید حل مشکلات این رودخانه را انتخاب یک فرمانده واحد و پاسخ‌گو درباره مسائل کشف‌رود دانست.
رودخانه 290کیلومتری کشف‌رود از سال‌ها قبل میزبان فاضلاب‌های شهری و صنعتی بوده است و از همه مهم‌تر اینکه زمین‌های کشاورزی اطراف از این رود آبیاری ‌می‌شوند که همین موضوع باعث بالا رفتن حساسیت مسائل این رود طویل شده است.
کشف‌‌رودِ این روزهای مشهد زمین تا آسمان با ‌گندآبی که یک دهه قبل شاهراه فاضلاب شهر به حساب می‌آمد تفاوت‌ دارد، اما هنوز هم تا درمان کامل این رودخانه راه بسیار زیادی مانده است. استاندار خراسان‌رضوی درباره نجات این رودخانه تاریخی گفت: با توجه به مسئولیت توأمان شرکت آب منطقه‌ای و اداره‌کل محیط‌زیست خراسان‌رضوی در نجات کشف‌رود، بهتر است این مسئولیت به یک فرمانده واحد سپرده شود و این 2دستگاه در نقش ناظر انجام وظیفه کنند. رزم‌حسینی گفت که می‌خواهیم کشف‌رود را به یک فرماندهی واحد بسپاریم که علاوه بر داشتن بودجه لازم، پاسخ‌گو نیز باشد. به گفته وی، در این طرح 60کیلومتر از عرصه کشف‌رود که مراکز آلوده در آن قسمت‌ها قرار دارند، به مدیریت واحدی سپرده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی نیز در این جلسه با پیشنهاد استاندار درباره انتخاب یک فرمانده واحد موافقت کردند. بر این اساس مقرر شد فردا، سه‌شنبه، جلسه‌ای با حضور استاندار خراسان‌رضوی، شهردار مشهد، معاون دادستان و مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و اداره‌کل محیط‌زیست استان برای انتخاب این فرماندهی برگزار شود.


کشف‌رود نیازمند یک برنامه هماهنگ است
در ادامه شهردار مشهد با اشاره به اینکه باید در این جلسه به 9مسئله توجه شود، گفت: با وجود اینکه امروز برای مسئله کشف‌رود دور هم جمع شده‌ایم، اما ظرفیت تصفیه‌خانه‌های شهر مشهد موضوع مهمی است که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود؛ زیرا ظرفیت اسمی این تصفیه‌خانه‌ها 260میلیون مترمکعب در سال است و باید حداقل به 540میلیون مترمکعب در سال برسد.
به گفته محمدرضا کلائی، کشف‌رود به‌عنوان یک کانون موضوعات اجتماعی است که باید به یک محیط زنده شهری تبدیل شود. همچنین باید در این جلسات مالکیت و وظیفه حفاظت از عرصه کشف‌رود تعیین تکلیف شود. وی در ادامه با تأکید بر اینکه عرصه کشف‌رود برای عده‌ای محل کسب‌وکار است، گفت: باید برای این اکوسیستم ایجادشده یک جایگزین تعریف شود. همچنین با توجه به اینکه این رودخانه تاریخی دارای قسمت‌های مختلفی است، در زمان تصمیم‌گیری باید به قسمت‌های مختلف آن توجه شود. شهردار مشهد با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی به همت همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه انجام شده است، گفت: این مکان بستر مناسبی برای ایجاد کمربند سبز است که می‌تواند محوری برای موضوعات اجتماعی باشد و به یک فضای سبز پایدار تبدیل شود. به گفته کلائی، بخش‌هایی از کشف‌رود در محدوده و حریم و بخش‌هایی از آن خارج از محدوده است که باید در تقسیم کار به آن توجه شود. همچنین در مدل در نظر گرفته شده برای کشف‌رود، انتقال آب از هزارمسجد همراه با تصفیه‌خانه‌ها نیز دیده شده و هرکسی بخواهد برای این رودخانه اقدامی کند، باید در همین مدل قرار گیرد.
وی در ادامه تأکید کرد: مسئله کشف‌رود، فقط در یک برنامه هماهنگ که از نقطه صفر تا صد تقسیم وظیفه دستگاه‌ها مشخص شده باشد و برنامه کوتاه‌مدت از بلندمدت خیلی جدا نشود حل خواهد شد.


قدردانی از پیگیری اصحاب رسانه
استاندار خراسان‌رضوی همچنین در این جلسه از توجه و پیگیری اصحاب رسانه استان در موضوع کشف‌رود قدردانی کرد و گفت: از همه خبرنگاران و اصحاب رسانه که چشم بیدار و تیزبین مردم هستند، تشکر و حمایت می‌کنم و به دنبال افزایش ضریب مطالبه‌گری بحق، درست و منصفانه مردم هستیم.
به گفته رزم‌حسینی، اگر مردم مطالبه‌گری کنند و مسئولان را زیر ذره‌بین قرار دهند، عملکرد ما بهتر خواهد شد و دولت نیز توجه ویژه‌ای درباره رعایت حقوق شهروندی و مسئله شفافیت دارد.
وی در ادامه تأکید کرد: سامان‌دهی 90کیلومتر از کشف‌رود در دست اجرا قرار گرفته و خدماتی از سوی مدیران قبلی در این راستا صورت پذیرفته است و ما نیز به دنبال تکمیل این خدمات هستیم.

 

جریان 2مترمکعب در ثانیه پساب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان‌رضوی با اشاره به موضوع کشف‌رود گفت: با توجه به سامان‌دهی صورت‌گرفته در رودخانه کشف‌رود، در حد فاصل کنارگذر شمالی مشهد تا پل شاهنامه به طول 70کیلومتر، هیچ پسابی به وسیله هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی از کشف‌رود برداشت نمی‌شود.
محمد علائی در گفت‌وگو با صدای با اشاره به همکاری همه دستگاه‌ها در طرح نجات کشف‌رود گفت: مسیر رودخانه به طول 90کیلومتر بازگشایی شده است و از طریق احداث 2جاده دسترسی ساحلی و ایستگاه‌های گشت و نظارت، از هرگونه وقوع تخلف در این محدوده جلوگیری می‌شود. به گفته وی، حدود 2مترمکعب در ثانیه پساب در بستر کشف‌رود جریان دارد که بخشی از آن به وسیله 2تصفیه‌خانه فاضلاب پرکندآباد 1 و 2 و اولنگ اسدی که کیفیت پساب خروجی آن‌ها از استاندارد لازم برخوردار نیست، تولید می‌شود، اما بخش دیگر آن خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب خین‌عرب است که از کیفیت استاندارد و مناسب
برخوردار است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: تخلیه روزانه 300دستگاه تانکر در محدوده شهرک صنعتی چرمشهر فاضلاب تصفیه‌خانه این شهرک با دبی 30لیتر بر ثانیه به رودخانه سرازیر می‌شود که آلوده به فلز کروم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->