مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

انتقال آب، چشم‌انتظار تأیید محیط زیست

  • کد خبر: ۷۹۶۰
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
انتقال آب، چشم‌انتظار تأیید محیط زیست
جلسه ارزیابی زیست‌محیطی پروژه انتقال آب به دلیل پایان اعتبار، ماه آینده برگزار می‌شود

ملیحه فلاح - سال‌هاست که شیره جان زمین را کشیده‌ایم و حالا به تب و تاب جایگزینی روش‌های جدید برای تأمین این مایع حیاتی افتاده‌ایم. یکی از این روش‌ها انتقال این مایع حیاتی از یک منبع آبی به جان خشکیده زمین در نقطه‌ای دیگر است. طرح انتقال آب از سواحل چابهار به دشت‌های تشنه و تفتیده شرق ایران نیز یکی از همین روش‌هاست که سال‌ها موافقان و مخالفان اجرای این پروژه عظیم ملی به‌ویژه در زمینه زیست‌محیطی درباره آن بحث و تبادل نظر می‌کنند.
شهریور امسال تفاهم‌نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور به امضای معاون آب و آبفای وزارت نیرو و استانداران خراسان‌رضوی و جنوبی و سیستان وبلوچستان رسید و این پروژه وارد مرحله جدیدی شد.
نیمه‌های مهر بود که مدیر پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های مرزی شرق کشور در خبری اعلام کرد که جلسه ارزیابی زیست‌محیطی تمام بخش‌های طرح تا یک هفته آینده برگزار خواهد شد، اما با گذشت حدود ۳ هفته از این خبر هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است.
علی عبداللهی در پاسخ به شهرآرا درباره برگزار نشدن این جلسه و زمان برگزاری‌اش در آینده گفته است که اعتبار تخصیص آب از دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان ۲۰ مهرماه امسال به پایان رسید و همین موضوع باعث شد جلسه ارزیابی زیست‌محیطی پروژه به بعد از تمدید اعتبار تخصیص برای سیستان‌وبلوچستان موکول شود.
او با اشاره به اینکه اعتبار تخصیص آب از محل این پروژه به استان‌های شرقی کشور ۲ سال است، گفت: منتظریم در هفته آینده وزارت نیرو جلسه کمیسیون تخصیص را برگزار کند تا پس از اصلاح تاریخ تخصیص، جلسه ارزیابی زیست‌محیطی تمام پروژه تا ماه آینده برگزار شود.


دریافت مجوز‌های دریایی
عبداللهی این را هم گفت که از زمان شروع شدن مطالعات طرح، مشاور را مأمور کردیم تا اقدامات خود را با هماهنگی محیط‌زیست کشور انجام دهد تا این پروژه مانند طرح انتقال آب از دریای خزر دچار مشکل نشود.
او با بیان اینکه ۹۰ درصد کار در بحث‌های زیست‌محیطی مربوط به تأیید مجوز‌های فنی و زیست‌محیطی برداشت آب از دریاست، گفت: تاکنون مجوز دریایی منطقه را که یکی از مهم‌ترین مجوزهاست، دریافت کرده‌ایم.
مدیر پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های مرزی شرق کشور به دریافت تأییدیه‌های لازم زیست‌محیطی در خشکی اشاره کرد و افزود: در جلسه ارزیابی زیست‌محیطی کل پروژه مجوز‌های لازم برای آب‌گیری از دریا، آب‌شیرین‌کن و خط انتقال آب از استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی و رضوی صادر خواهد شد.
او در ادامه افزود: این اولین پروژه در کشور است که تأییدیه آن از سوی محیط‌زیست برای برداشت ۲ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز از یک منبع آب آزاد مانند دریای عمان صادر می‌شود.
عبداللهی با بیان اینکه در مرحله اول این پروژه یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال آب شور از دریا برداشت خواهد شد، گفت: یک‌سوم از آب برداشت‌شده به آب شیرین تبدیل خواهد شد که این میزان در مرحله نخست حدود ۴۱۰ میلیون مترمکعب است.
به گفته وی از این میزان ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب شیرین در سال سهم خراسان‌رضوی، ۶۰ میلیون مترمکعب سهم خراسان‌جنوبی و ۲۳۰ میلیون مترمکعب سهم سیستان‌وبلوچستان است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->