کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده
سرخط خبرها

پیش بینی فرمول جدید متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۶۵۵۳۹
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
  • ۸
پیش بینی فرمول جدید متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰
خواسته‌ی بازنشستگان تأمین اجتماعی این است که سازمان ابتد ۲۸ درصد اختلاف حقوق با بازنشستگان کشوری را از بابت طلب سال ۹۹ محاسبه کند و بعد وارد سال ۱۴۰۰ شود؛ سپس ۳۹ درصد افزایش مستمری سالیانه و ۴۶ درصد افزایش ناشی از متناسب‌سازی را که برای بازنشستگان کشوری اعمال شده در اینجا هم اعمال کند.

به گزارش شهرآرانیوز، با اینکه اطلاعیه اخیر سازمان تامین اجتماعی در مورد «بازبینی مجدد محاسبات احکام جدید مستمری بگیران» حاوی نکاتی است که برای بازنشستگان تازگی دارد اما برای آنها که هم با ریز فرمول‌های متناسب‌سازی آشنا هستند و هم چم و خم مذاکره با مدیران تامین اجتماعی را آموخته‌اند، چنین نیست؛ هرچند سال گذشته مذاکره‌کنندگان کمی دیر متوجه ساز و کارهای مرحله‌ی اول متناسب‌سازی شدند و سازمان هم به دلیل دریافت نکردن طلب خود از دولت، متناسب‌سازی را تا مرداد ماه یعنی یک ماه پس از ابلاغ مصوبه‌ی واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولت در عوض رد دیون، به تاخیر انداخت؛ البته تازه در ۲۴ فروردین ماه، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که مرحله اول متناسب‌سازی بدون واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام انجام شد. به تازگی هم از سوی دبیرکانون عالی بازنشستگان مطرح شد: «دومین مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی درحالی اجرا شد که هنوز منابع مورد نیاز و مصوب مجلس برای مرحله اول متناسب‌سازی به این سازمان واگذار نشده است.» 

 

با این حال اگر همین فرمول به اجرا درآید، بازنشستگان و مستمری‌بگیران شاهد رفع ایرادهای فرمول قبلی خواهند بود که از ابتدای فرودین در قالب متناسب‌سازی مرحله دوم به اجرا درآمده بود؛ فرمولی که ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی را از متناسب‌‌سازی مرحله‌ی اول جدا کرده بود و یک ضریب ۷۵ درصدی را برای قرار گرفتن بر فاصله مستمری فرد در زمان بازنشستگی با حداقل مستمری سال برقراری نسبت به سال اجرای متناسب‌‌سازی، تدارک دیده است. این فرمول به نفع بازنشستگانی است که سطح مستمری آنها با سال اجرای متناسب‌سازی مرحله‌ی دوم چسبندگی ندارد؛ یعنی بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر (سایر سطوح) دهه‌‌های ۶۰، ۷۰ و حتی تا اواسط دهه‌ی ۸۰ از آن منتفع می‌شدند اما سایرین به اضافه‌ی حداقلی‌بگیران از آن نفعی نمی‌بردند. 

 

حال سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که در فرمول جدید اعمال ماده ۹۶ (افزایش سنواتی) براساس مبلغ مستمری حقوق اسفندماه ۱۳۹۹ برای کلیه مستمری بگیران صورت می‌گیرد و همچنین علاوه بر اعمال ماده ۹۶ جهت افزایش مستمری سایر سطوح، ضریب ترمیمی درخصوص متناسب‌سازی حقوق افرادی که در سال‌های گذشته، ضریب زمان برقراری مستمری آنان به نسبت حداقل‌ حقوق مصوب شورای عالی کار افت و کاهش داشته است، (با جبران ۷۵ درصد از نسبت از دست رفته) اعمال می‌شود.

 

تکلیف مهمترین درخواست بازنشستگان چه شد؟ 

در این میان سازمان به حداقلی‌بگیران هم نظری افکنده و مدعی شده که در احکام اردیبهشت ماه افزایش دریافتی هیچ بازنشسته‌ای نسبت به دریافتی اسفند ماه ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ درصد نباشد؛ البته سازمان در اطلاعیه اخیر خود، اعلام نکرده که آیا مهم‌ترین درخواست مستمری‌بگیران را جامه عمل پوشانده است؛ درخواستی مبنی بر اعمال کل افزایش ناشی از متناسب‌سازی در پایه مستمری به جای خُرد کردن آن در پایه و مزایا. این درخواست از این جهت دارای اهمیت است که افزایش‌های سنواتی ناشی از ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بر روی مستمری بهینه شده توسط مبلغ متناسب‌سازی، قرار می‌گیرد که این خود یک امتیاز محسوب می‌شود. 

 

 سازمان تامین اجتماعی سال گذشته، مبلغ متناسب‌سازی را از فیش حقوقی جدا کرده بود که بعدا ناچار به تغییر رویه شد. در مورد مستمری فروردین ماه ۱۴۰۰ هم مشخص نیست چه زمانی از این تصمیم منصرف می‌شود؛ به ویژه اینکه بازنشستگانی که به دلیل نداشتن همسر و فرزند، یا یکی از این دو از خُرد شدن مبلغ متناسب‌سازی در بخشی از مستمری خود محروم مانده‌اند، نگران هستند. توجه به این نکته ضروری است که بهره‌مندی بازنشستگان هم سطح از یک مبلغ متناسب‌سازی، حقی خدشه ناپذیر محسوب می‌‌شود.

 

اما تاثیر در نظر گرفتن این محاسبه جدا از افزایش مستمری حداقل‌بگیران فاقد همسر و فرزند که بر اساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی یا به صورت عادی بازنشسته شده‌اند، نیست؛ چراکه مستمری این گروه از بازنشستگان که به حدود ۴ میلیون تومان می‌رسد و برای نمونه به گفته‌ی حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، مستمری یک بازنشسته پیش از موعد (ماده ۷۶) بدون همسر و فرزند در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نیست. این در حالی است که به ادعای سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان، مستمری حداقلی‌بگیرانی که با ۳۰ روز مستمری بازنشسته شده‌اند، کمتر از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (کف حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۰) نیست. 

 

به همین دلیل باید دید که مبلغ متناسب‌سازی آنها پس از اعمال فرمول درج شده در اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی چه میزان افزایش پیدا می‌کند. اگر اصلاحات مورد نظر در فرمول سازمان تامین اجتماعی صورت گیرد، به احتمال فراوان مستمری‌های  کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به حدود ۴ میلیون تومان می‌رسند. 

 

غیرحداقلی بگیران چه وضعیتی دارند؟ 

جدا از این مورد بازنشستگان و مستمری‌بگیران زیر حداقلی‌بگیر در فرمول متناسب‌سازی مهجور واقع شده‌اند. تاکید اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی بر «انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری بگیر از سازمان تامین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان» نشان از همین واقعیت دارد. سازمان برای تحقق این مطالبه افزایش حداقل ۵۰ درصدی مستمری نسبت به اسفند ماه را برای کلیه بازنشستگان در نظر دارد. رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری هم در لایو اینستاگرام گفته بود: «فرمول جدید همه سطوح را دربرمی‌گیرد و در شرایط فعلی می‌تواند راضی‌کننده باشد.»  

در نتیجه به طور نمونه، نباید بازنشسته‌‌ی ۱۰ روز حقوقی که در اسفند سال ۹۹، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت  می‌کرد، در احکام جدید که به زودی صادر می‌شود، کمتر از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت کند؛ این یعنی پس از اعمال ماده ۹۶ و اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و افزایش مزایای جانبی، مستمری این بازنشسته نباید کمتر از این میزان باشد؛ در نتیجه می‌تواند بیشتر از این میزان هم باشد. 

 

جبران شکاف حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی

جدا از ارقامی که سازمان هدف‌گذاری کرده است، بازنشستگان در مورد جبران مافات سال‌های ۹۸ و ۹۹ خواسته‌هایی از سازمان تامین اجتماعی دارند. بر این اساس مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگان کشوری پس از اجرای متناسب‌سازی تامین اجتماعی در مرداد ماه و همسان‌‌سازی مرحله‌ی دوم کشوری‌ها در مهر ماه، از ناحیه اجرای متناسب‌سازی به ترتیب ۱۸ و ۴۶ درصد افزایش یافت. در نتیجه تا همین جای کار، ۲۸ درصد تفاوت میان این دو وجود دارد.

 

خواسته‌ی بازنشستگان این است که سازمان ابتدا این ۲۸ درصد را از بابت طلب سال ۹۹ محاسبه کند و بعد وارد سال ۱۴۰۰ شود؛ سپس ۳۹ درصد افزایش مستمری سالیانه و ۴۶ درصد افزایش ناشی از متناسب‌سازی را که برای بازنشستگان کشوری اعمال شده در اینجا هم اعمال کند. با این حال سازمان با توجه به نبود منابع کافی تصمیم گیری کرده است. بر این اساس از گفتگوهایی که در سایت سازمان تامین اجتماعی منتشر می‌شوند، می‌توان دریافت دولت در این مقطع که فشار اجرای متناسب‌سازی بر  سازمان سنگینی می‌کند، هم بدهی جاری سازمان را نمی‌پردازد و هم  حداقل از ابتدای سال جدید که اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی آغاز می‌شود، بخشی از  منابع آن را تامین نمی‌کند؛ درحالیکه دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری، با قرار گرفتن روی شاخ بودجه عمومی، منابع متناسب‌سازی خود را پُر می‌کنند. 

 

فرمول متناسب‌سازی چگونه می‌تواند باشد؟ 

اینکه فرمول نهایی همسان‌‌سازی به چه ترتبیی اعمال می‌شود، تا حدی مبهم است اما از اطلاعیه‌ی سازمان تامین اجتماعی برمی‌آید که فرمول مدنظر که توسط «جلیل اصغری» از نمایندگان بازنشستگان تشریح شده، نزدیک است. بیان این نکته ضروری است که این فرمول برای مستمری یک بازنشسته دارای ۷ میلیون و ۹۸۷ هزار تومان مستمری (غیرحداقلی بگیر) لحاظ شده است. 

 

فرض کنید آقای «الف» درسال ۱۳۹۵ بازنشسته شده و اولین مبلغ مستمری او( ردیف نخست حکم یا فیش حقوقی) مبلغ ۲۹,۶۱۰,۴۵۱ ریال می‌باشد، در همان سال حداقل حقوق ۸,۱۲۱,۶۶۰ ریال است، فلذا ضریب مستمری زمان برقراری وی (۳.۶۴۵۸) می‌باشد.

۲۹,۶۱۰,۴۵۱÷۸,۱۲۱,۶۶۰=۳.۶۴۵۸

مبلغ مستمری وی در اسفند ماه ۱۳۹۹ که با مبلغ متناسب‌سازی مرداد ماه ۱۳۹۹ تجمیع شده ۶۱,۴۱۲,۲۳۰ ریال است پس افزایش ۱۴۰۰ در راستای ماده ۹۶ (مؤید به تصویب‌ نامه هیئت وزیران) به شرح ذیل است:

۶۱,۴۱۲,۲۳۰ × ۱.۲۶ = ۷۷,۳۷۹,۴۱۰

۷۷,۳۷۹,۴۱۰ + ۲,۴۸۳,۵۵۰ =۷۹,۸۶۲,۹۶۰

مستمری وی در سال ۱۴۰۰مبلغ ۷۹,۸۶۲,۹۶۰  و حداقل مصوب کارگری در سال ۱۴۰۰مبلغ ۲۶,۵۵۴,۴۹۰ است پس ضریب مستمری ایشان در سال اجرای متناسب سازی( ۳.۰۰۷۵) است:

۷۹,۸۶۲,۹۶۰ ÷ ۲۶,۵۵۴,۴۹۰ = ۳.۰۰۷۵

اختلاف ضریب مستمری ۰.۶۳۸۳ است:

۳.۶۴۵۸ - ۳.۰۰۷۵ = ۰.۶۳۸۳

این اختلاف ضریب چون در سال ۱۴۰۰ که سال اجرای متناسب‌سازی است، واقع شده، می‌بایست در حداقل سال ۱۴۰۰ که مبلغ ۲۶,۵۵۴,۴۹۰ ریال است مداخله داده شود. نظر به محدودیت و تعلیق منابع به موجب اخبار واصله و گمانه زنی‌ها، اعمال این اختلاف ضریب به نحو مطلق و صددرصد مقدور نمی‌باشد و لذا چنانچه برای آن اعتبار ۷۵ درصد قائل باشیم، می‌توانیم به عدد ذیل تحت عنوان متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ برای آقای«الف» دست پیدا کنیم. 

۲۶,۵۵۴,۴۹۰ × ۰.۶۳۸۳ × ۷۵% =۱۲,۷۱۲,۲۹۸ 

نتیجه: 

مجموع مبلغ مستمری و متناسب‌سازی آقای الف

۷۹,۸۶۲,۹۶۰ + ۱۲,۷۱۲,۲۹۸ =۹۲,۵۷۵,۲۵۸

است که سایر مزایا نیز بدان افزوده خواهد شد.

البته همچنان باید منتظر احکام نهایی باقی ماند اما چارچوب و کلیات تا حد زیادی رونمایی شده و ممکن است که در جزییات تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. 

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
1
4
پس خانم ها ی باز نشسته چی که حق اولاد و عایله بهشون تعلق نمی گیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
خیلی عالی
هواربامداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
من 28ماه جبهه دارم کارت ایثاردارم تابحال هیچی دریافت نکردم منتظردستورهستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
سلام مسئولین ذیربط من با سختی کار با حدود ۳۰سال پول بیمه پرداخت کردم ۳۰میلیون و هفتصد هزار تومان بابت سخنی وزیان آور به حساب تامین اجتماعی شرکت واریز کرده الان از مرداد ماه سال ۹۹بازنشسته شدم حقوق قانونی چقدر باشه جوانی رفت ۵نفر توی خانواده با دو جوان دم بخت دارم شما جای من باشی چکار میکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
ما بازنشستگان تأمین اجتماعی را نابود کردن ضمنا تا وقتی مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی و وزیر کار از مدیران دولتی برای ما تصمیم میگیرن وضع ما همینه
عباسی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
ما که دیگه از این دولت قطع امید کردیم خدایا خودت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
تامین اجتماعی در کلاهبرداری آدما حرفه ای دارد که با سر دسته خودشان نوبخت برای سازمانی که سرمایه اش از خود بارنشسته‌است دخالت دارند همیشه هر تصمیمی میگیرند یک جوری حق بازنشسته را پایمال کنند حق اولاد را زیاد کردن آخر آقای چهره خندان شیطانی باز نشسته اولاد ندارد
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
0
0
آیا این همسان سازی مشمول کسانی که در ارریبهشت ۱۴۰۰ بازنشست شده اند نیز میباشد؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->