امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست
سرخط خبرها

با لغو تحریم بیشتر افراد و نهادها موافقت شد

  • کد خبر: ۶۵۸۷۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
با لغو تحریم بیشتر افراد و نهادها موافقت شد
سیدعباس عراقچی گفت: با توجه به ورود به نگارش متن در برخی حوزه‌ها، طبیعتا کمی روند کند شده‌است، با این وجود روند رو به جلوست. با لغو تحریم اکثر نهادها و اشخاص موافقت شده اما همچنان افرادی هستند که به دلایل مختلف در این فهرست حضور دارند و مذاکره برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدعباس عراقچی بعدازظهر روز شنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آمریکایی‌ها گفته‌اند بخش‌هایی ازتحریم‌ها را لغو خواهند کرد و آیا ایران این موضع را قبول دارد،اظهار کرد : اگر دو طرف مواضع یکدیگر را قبول داشتند که نیازی به مذاکره نبود . مذاکره در خصوص همین اختلاف نظرهایی است که وجود دارد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان، با بیان این که این قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تامین شود، تصریح کرد:اگر تأمین شود،توافق خواهد بود و اگر تامین نشود طبیعی است که توافقی هم در کار نیست.

 

این دیپلمات کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد روند رفع تحریم‌ها با توجه به صحبت‌های قبلی وی مبنی که در خصوص رفع تحریم‌های موضوعی تفاهم بیشتری است ولی در مورد  رفع تحریم افراد اختلاف نظر بیشتری وجود دارد،اظهار کرد:همانطور که عرض کردم تحریم‌هایی که موضوعی و بخشی هستند مثل تحریم بخش انرژی  ایران ، تحریم صنعت خودرو ،مالی ، بانکی ، بیمه ای و بنادر ، براساس توافقاتی که  تا الان صورت گرفته است این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق در مورد آنها وجود دارد. در کنار این برخی از اشخاص ، افراد و نهادها نیز به صورت خاص مورد تحریم واقع شده‌اند که لیست بلند بالایی است. مذاکرات در مورد این لیست هنوز ادامه دارد. اکثر آنها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریم‌ها خارج شوند ولی دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در این فهرست حضور دارند و مذاکره برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

 

عراقچی در مورد نشست امروز کمیسیون مشترک برجام گفت: امروز سومین دور مذاکرات انجام شد. امروز تصمیم گرفتیم که مجددا یک توقف بدهیم برای جمع‌بندی از مجموعه بحث‌هایی که انجام شده است. مذاکره در این دور خیلی فشرده بود و در سطوح و قالب‌های مختلف برگزار شد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: می‌توانم بگویم که ما الان در مباحث خودمان، مباحث به یک پختگی رسیده است. در مباحث مورد اختلاف و در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق در مورد آنها وجود دارد. یک مقداری بحث‌ها پختگی پیدا کرده است و یک مقدار روشن‌تر شده است. در واقع الان فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلاف‌ها روشن‌تر شده است.

 

وی ادامه داد: در مباحث مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها نکات ریز فنی داریم. جزئیاتی داریم که باید در مورد آنها بحث و بررسی دقیق صورت بگیرد. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف وجود دارد و نقاط اختلاف الان روشن‌تر شده است.

 

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران ادامه داد: در برخی از حوزه‌ها الان وارد نگارش متن شده‌ایم و این جایی است که اتفاقا کار خیلی آهسته صورت می‌گیرد به این علت که کار روی متن دقت خود را می‌خواهد. با توجه به اینکه در مورد برخی از موضوعات کماکان اختلاف وجود دارد لذا کار به آهستگی پیش می‌رود در عین حال روند رو به جلو است گرچه آهسته است. اگرچه ما هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کامل کنیم که چه زمانی و به چه شکلی می‌توانیم به توافق برسید ولی شکل توافق قطعا براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در این نیست.

 

عراقچی خاطرنشان کرد: آنها مواضع خودشان را دارند و نزدیک کردن مواضع کار آسانی نیست. به هر حال ما امروز تصمیم گرفتیم که یک جمع‌بندی از مباحث خودمان داشته باشیم. متونی که مورد مذاکره قرار گرفته یک شکل و جمع‌بندی در مورد آنها صورت بگیرد. هیات‌ها به پایتخت‌های خود خواهند رفت. در پایتخت‌ها این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد و مجددا ان‌شاءالله جمعه آینده مباحث و مذاکرات را از سر خواهیم گرفت.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->