تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

دعای روز ۲۱ ماه رمضان + صوت و ترجمه

  • کد خبر: ۶۶۰۶۶
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
دعای روز ۲۱ ماه رمضان + صوت و ترجمه
دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان: خدایا برایم در این ماه دلیلى به موجبات خوشنودى خود مقرر فرما، و راهى براى تسلط شیطان بر من باقى مگذار، و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده، اى برآرنده حاجات جویندگان.

به گزارش شهرآرانیوز، دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان به شرح زیر است:

 

تعداد بازدید : 585
 
با صدای حاج علی برادران
 

بسم الله الرحمن الرحیم


اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ اِلى مَرْضاتِکَ دَلیلاً، وَ لا تَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ فیهِ عَلَىَّ سَبیلاً، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لى مَنْزِلاً وَ مَقیلاً، یا قاضِىَ حَواَّئِجِ الطّالِبینَ


خدایا برایم در این ماه دلیلى به موجبات خوشنودى خود مقرر فرما، و راهى براى تسلط شیطان بر من باقى مگذار، و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده، اى برآرنده حاجات جویندگان


 شرح فرازهای دعا


در دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان آمده است: «همان‌طور که دکتر صلاح مریض را هر چه باشد، می‌داند، خدای تبارک و تعالی هم هر چه صلاح ما باشد را می‌دهد. به یکی کمتر و به یکی بیشتر می‌دهد و ما نباید اعتراضی کنیم. اگر این روحیه را پیدا کردیم که هر چه خدا به ما دهد به همان راضی باشیم، خدا هم از ما راضی می‌شود؛ اما اگر در دلمان شکایت داشته باشیم که خدا به ما کم داده، به این معنی است که خدا هم از ما راضی نیست. »


 «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً»
‌خدایا کاری کن، راهی برایم پیدا شود تا تو از من راضی شوی. باید توفیقاتی از ما سر بزند تا دلیل و راهنمایی باشد، برای اینکه خدا از ما راضی باشد.حدیث داریم که اگر می‌خواهید بدانید خدا از تو راضی هست یا نه؛ به خودت نگاه کن، ببین تو از خدا راضی هستی یا گوشه دلت می‌گویی چرا فلانی دارد و من ندارم. اینکه گله می‌کنی که خدا چرا به من نداده و فلان کس داده نشان دهنده این است که از خدا راضی نیستی و خدا هم از تو رضایت ندارد.
 
آیت‌الله مجتهدی تهرانی تاکید می‌کند: اگر روحیه را پیدا کردیم که هر چه خدا به ما دهد به همان راضی باشیم، خدا هم از ما راضی می‌شود؛ اما اگر در دلمان شکایت داشته باشیم که خدا به ما کم داده، به این معنی است که خدا هم از ما راضی نیست. وی با بیان اینکه منشأ غیبت «حسد» است، می‌گوید: باید ریشه حسادت را بزنیم تا غیبت نکنیم. ما نوعاً گرفتار حسد و اخلاق رذیله هستیم و دچار غیبتیم، حالا در ایام رمضان نیت کنیم که اعضا و جوارحمان نیز روزه باشند تا اسیر غیبت و دیگر گناهان نشویم.
 
حدیث داریم که هر وقت روزه می‌گیرید کاری کنید تا گوشتان هم روزه باشد. غیبت و آواز حرام گوش ندهید، زبانتان غیبت نکند و زنان پوست صورت و موی خود را به نامحرم نشان ندهند. ولی متاسفانه ما روزه عام می‌گیریم و آخر ماه همان آدم اول ماه هستیم.حدیث داریم کسانی که جاهلند و روزه حقیقی نمی‌گیرند و عبادت خالص انجام نمی‌دهند مثل حیوان آسیابان هستند. یعنی از صبح تا شب راه می‌روند؛ اما پیش نمی‌روند و غروب همان جایی هستند که صبح بودند.


 «وَ لا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً»
در این بخش می‌خوانیم که خدایا کاری کن تا شیطان در ماه رمضان و ایام بعد از آن بر من راه پیدا نکند. حال چه کار کنیم تا شیطان بر ما راه پیدا نکند؟ حدیث داریم که شیطان با ۳ طایفه کاری ندارد. آن‌هایی که یاد خدا می‌کنند، آن‌هایی که هنگام سحر بلند می‌شوند و استغفار می‌کنند و آن‌هایی که از ترس خدا هنگام سحر گریه و نابه می‌کنند.


 «و اجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً»
آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح این فراز می‌گوید: خدایا بهشت‌ را منزل من قرار بده. منزل بازگشت و آسایشگاه ما را بهشت قرار بده. کسانی که شیعه علی (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام) هستند، ان‌شاءالله جهنم نمی‌روند. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «ایمانتان را با خودتان بیاورید ما شفاعتتان می‌کنیم. » وی تاکید می‌کند: آیاتی که درباره شفاعت آمده برای کسانی است که با ایمان از دنیا می‌روند. آیات قرآن که در آن شفاعت نیست برای کافران و مردودی‌هاست. ما تجدید می‌شویم و یکی دو نمره کم می‌آوریم؛ اما چون شیعه هستیم، شفاعت اهل بیت (علیهم السلام) شامل حال ما می‌شود.


 «یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین»
این استاد بزرگ اخلاق در شرح فراز پایانی می‌گوید: در پایان دعا می‌خوانیم یعنی ای خدایی که حوائج طالبین را برآورده می‌کنی، یعنی هر کسی هر کاری که دارد به سراغ تو می‌آید و طلب می‌کند و تو حاجتش را می‌دهی، این دعاها را در حق ما اجابت کن.


 نماز شب بیست و دوم ماه رمضان (وسائل الشیعه)
روی عن الامام علی بن ابی طالب علیه السلام:أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنْ فَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ عَنْ فَضْلِ الصَّلَاةِ فِیهِ فَقَالَ مَنْ صَلَّى فِی لَیْلَةَ اثْنَتَیْنِ وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ- ثَمَانِیَ رَکَعَاتٍ فُتِّحَتْ لَهُ ثَمَانِیَةُ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ- یَدْخُلُ مِنْ أَیِّهَا شَاءَ.


از امام علی علیه السلام روایت شده است: هر کس در شب بیست و دوم ماه رمضان هشت رکعت نماز بخواند، هشت در از درهای بهشت برای او باز می‌گردد و از هر کدام بخواهد وارد بهشت می‌شود.


حضرت امام خمینی (رحمه الله) درباره ماه مبارک رمضان می‌فرمایند:
ماه رمضان، ماه خدا، ماه مهمانی خدا، ماه شیفتگان حق،.. برای مردان خدا، بهترین هدیه است ، و به آن بیشترین اهتمام را داشته‌اند، امام خمینی (رحمه الله) برنامه‌های ویژه ای برای خود داشته، و این ماه را ، فرصتی برای ورود به مهمانی خدا (ضیافه الله)و بهره بردن از آن می‌دانستند. آنچه از آثار ایشان برای ما به جا مانده است، سفارش به بهره برداری از این ماه‌ها، برای خودسازی مسلمین، وحدت آن‌ها ، مبارزه با ظلم و ستم و ... می‌باشد که نمونه آن معرفی روز قدس در این ماه است. امام (رحمه الله) در آثار خود از این ماه به ماه عبادت و سازندگی و ماه تجدید قوای معنوی یاد کرده‌اند. چنان ‌که می‌فرمایند:
 
«شما در این ماه مبارک رمضان به فکر باشید، خود را اصلاح کرده ، توجه به حق تعالی پیدا نمایید از کردار و رفتار ناشایسته خود استغفار کنید اگر خدای نخواسته گناهی مرتکب شده‌اید قبل از ورود به ماه مبارک رمضان توبه نمایید، زبان را به مناجات حق تعالی عادت دهید. مبادا در ماه مبارک رمضان از شما غیبتی ، تهمتی، و خلاصه گناهی سر بزند.»


اینجا بخوانید:

 

اعمال شب ۲۱ ماه رمضان و شب‌های قدر + متن دعا

 

دانلود متن کامل دعای جوشن کبیر + صوت روخوانی

 

دانلود مداحی ویژه شب قدر و شهادت حضرت علی علیه‌السلام (اردیبهشت ۱۴۰۰)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->