دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

دارو‌های اوتیسم هم نایاب شد

  • کد خبر: ۶۶۲۶۰
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
دارو‌های اوتیسم هم نایاب شد
خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم از نبود داروهای ریسپریدون، ریتالین و شربت انسفابول در مشهد انتقاد دارند، اما دانشگاه علوم‌پزشکی می‌گوید مشکل حادی نیست!
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ داستان ادامه دار کمبود برخی دارو‌ها در بازار مشهد، این بار به دارو‌های اوتیسم رسیده و آن طور که خانواده‌های بیماران مبتلا به اوتیسم خبر می‌دهند حالا ریسپریدون، ریتالین و شربت انسفابول که برای مبتلایان اوتیسم تجویز می‌شود، در بازار یافت نمی‌شود و برخی خانواده‌ها مجبور شده اند این دارو‌ها را با دشواری، از خارج کشور تهیه کنند.
 

ریسپریدونِ اصل نیست

یکی از اعضای انجمن اوتیسم مشهد که خودش فرزند طیف اوتیسم دارد، با تأیید این موضوع به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: دارو‌های خارجی که پیش ‎تر برای بچه‌های اوتیسم وارد می‌شد و عوارض کمتری داشت، اکنون دیگر وارد نمی‌شود. به عنوان مثال داروی ریسپریدون اصلی که پیش‌تر برای پسرم تهیه می‌کردم، الان اصلا پیدا نمی‌شود.

احسان نژاد با بیان اینکه پزشک پسرم داروی مشابه ایرانی را برای او تجویز کرده است، می‌افزاید:، اما این داروی مشابه بر روی پسرم اثربخشی ندارد.

او البته از افراد خوش شانسی است که توانسته است با دشواری بخشی از دارو‌های فرزندش را از خارج کشور تأمین کند: «۴ ماه به دنبال پیدا کردن راه حلی برای تهیه دارو‌های مورد نیاز فرزندم بودم. در نهایت از طریق فضای مجازی فردی را در کشور آلمان پیدا کردم که او با مبلغ ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان توانست شربت انسفابول و ۳ ورق قرص ریسپریدون را برایمان تهیه و ارسال کند.»

نجفیان شهروند دیگری است که فرزند مبتلا به اوتیسم دارد. او که از هزینه‌های بالای کاردرمانی کودکان اوتیسم و حمایت نکردن دولت و بیمه‌ها از خانواده‌ها برای تأمین این هزینه‌ها گله دارد، می‌گوید: دارو‌های حساس و خارجی اوتیسم اصلا پیدا نمی‌شود.

نجفیان اقداماتی را که برای تأمین داروی فرزندش انجام داده است، این طور روایت می‌کند: «در مشهد دارو‌های ریسپریدون و ریتالین اصل را برای فرزندم پیدا نکردم. حتی نوع ایرانی را هم تنها در داروخانه‌های دولتی با نسخه ارائه می‌دادند، اما از طریق یکی دو واسطه از ناصر خسرو تهران دارو را پیدا کردم که البته وقتی به دستم رسید متوجه شدم تاریخ مصرف شربت گذشته است»

جواد موحدی، مدیرعامل بنیاد اوتیسم رشد مشهد، نیز مهم‌ترین مشکل خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم را تهیه دارو و هزینه بالای کاردرمانی بیان می‌کند و می‌گوید: گاهی مشابه ایرانی دارو‌های فرزندان ما یافت می‌شود، اما متأسفانه دارو‌های ایرانی تأثیر چندانی ندارد.
 

مشکل حادی وجود ندارد

خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم در حالی از نبود دارو در بازار مشهد گله می‌کنند که مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: «در تأمین این دارو‌ها مشکل حادی وجود ندارد و ریسپریدون و ریتالین موجود است و با نسخه به بیمار ارائه می‌شود.»

علی روحبخش در گفتگو با خبرنگار شهرآرا می‌افزاید: دارو‌های ایرانی مشابه موجود است و شهروندان در صورت پیدا نکردن دارو، می‌توانند به داروخانه‌های دولتی نظیر ۲۲ بهمن و امام رضا (ع) مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->