کشف ۱۹ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط مرزبانان خراسان رضوی بارش باران تابستانی در جاده‌های خراسان رضوی + فیلم (۲ مرداد ۱۴۰۳) آتش‌نشانان مشهدی مانع انفجار نشت الکل در شهرک صنعتی شدند (۲ مرداد ۱۴۰۳) تاکنون ۲۵۰۰ نفر به اداره گذرنامه خراسان رضوی مراجعه کردند | سریعترین راه صدور گذرنامه با اپلیکیشن «پلیس من» جزئیات تازه از جنایت تولیدکننده پادکست در کانادا | چرا راوی «آخرین شاهد» همسرش را به قتل رساند؟ جزئیات تعطیلی چهارساعته واحد‌های صنفی مشهد از ۳ مرداد ۱۴۰۳ تا ۲۰ روز آینده | تابلو‌های تبلیغاتی اصناف خاموش شود خدمات دهی به بیماران سکته قلبی در سه مرکز درمانی مشهد بیش از ۳۰ درصد سالمندان یک بار در عمر خود، سقوط را تجربه می‌کنند سازمان سنجش کشور به تشریح اقدامات ۳۳ ماه گذشته خود پرداخت همه‌چیز درباره مراسم ازدواج «آنانت آمبانی» و «رادیکا مرچنت» آیا پشه آئدس به خراسان شمالی رسیده است؟ جلوگیری از ۵۰۰ سقط جنین سالم در مشهد و خراسان‌رضوی نقش انرژی خورشیدی در شکل‌دادن به شهرهای پایدار آینده پیرترین ببر سیبری ایران در باغ‌وحش ارم تلف شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) با گریه و لج بازی کودک برای رسیدن به خواسته‌هایش چه کنیم؟ وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور (۲ مرداد ۱۴۰۳) الزام در دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولان سربازی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳) | تداوم هوای گرم تا اوایل هفته آینده آخرین وضعیت پرونده «کورش کمپانی» تشریح شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) چگونه هزینه‌های سفر به روسیه را کنترل کنیم؟ بازداشت ۲ تن از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی (۲ مرداد ۱۴۰۳) هدفگذاری دانشگاه ها در دولت چهاردهم منطقی و مسئله محور شود
سرخط خبرها

اسناد و مکتوبات؛ زبان هویت یک ملت

  • کد خبر: ۶۶۵۶۵
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
اسناد و مکتوبات؛ زبان هویت یک ملت
علی صمدی جوان-پژوهشگر تاریخ
به‌عنوان توضیحی ساده درباره اسناد و مکتوبات می‌توان گفت: اسناد تاریخی هر سند کاغذی و غیرکاغذی است که شامل مرور زمان می‌شود و ارزش نگهداری دارد. این میراث هویتی، حافظه تاریخی یک ملت است و بیانگر اندیشه، فرهنگ و آداب ملی آنان است و عاملی برای شناختن و شناساندن ریشه‌های هویت و تمدن به دیگر ممالک به حساب می‌آید.

آثار مکتوب، منقوش و ابزار‌های ساخته‌شده که در پی کاویدن‌های باستان‌شناسی به‌دست می‌آیند، هرکدام سند چگونگی اندیشه و خط‌مشی مردمان دوران پیشین به‌شمار می‌رود که در حافظه تاریخ به نسل‌های بعدی رسیده است و به آیندگان نیز واگذار خواهد شد. این آثار پشتوانه اصالت تاریخ و بالندگی ملی به‌شمار می‌رود که به همین دلیل باید نسبت به پاسداری از آن‌ها تلاش کرد.

۱۹ اردیبهشت، روز اسناد و میراث مکتوب در ایران است که با بزرگداشت شیخ کلینی، آفریدگار اثر معروف اصول کافی، هم‌زمان است؛ اثری که منابع آن غیرمکتوب بوده است و این اندیشمند مسلمان آن را مکتوب کرد و به یادگار گذاشت.

اسناد و مکتوبات را نمی‌توان به‌صورت محدود دسته‌بندی کرد و روی آن علامت گذاشت. درواقع، هر سندی که با گذشت زمان دارای ارزش شود و در آینده برای فهم و درک هر اتفاقی مؤثر واقع شود، ارزش پاسداری دارد. برای به‌دست‌آوردن پیشینه و سابقه هر موضوعی باید به اسناد مربوط به آن یا به میراث مکتوب دیگری که در ارتباط با آن باقی مانده است، مراجعه کرد.

اسناد و مکتوبات بیش از هر گروهی، در میان متخصصان تاریخ طرف‌دار دارد و می‌توان از ۲ جنبه تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری به آن پرداخت. در برداشت اول، مطالعه هرگونه سند یا کتاب‌هایی با ارزش چندین ساله، فهم و درک ما را از مفاهیم تاریخی افزایش می‌دهد و البته می‌تواند برای عموم نیز استفاده شود. برداشت دوم به معرفت پژوهش بازمی‌گردد و سبب می‌شود سنگ‌بنای یک پژوهش که پرسش است، با مطالعه اسناد و به‌کارگیری آن در یک اثر پژوهشی رخ نماید. همه پژوهش‌ها نیازمند اسناد است؛ زیرا هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند بدون دراختیارداشتن سند و مجموعه‌ای از اسناد، فرضیه‌ای را اثبات و نظریه‌ای علمی ارائه کند؛ به همین دلیل، اسناد ارکان و ساختار پژوهش محسوب می‌شوند.

در کنار این‌ها باید گفت حفظ و نگهداری اسناد برجامانده امری ضروری است و لازم است همه دستگاه‌ها در حفظ و نگهداری از اسناد خود کوشا باشند تا در زمان مقتضی، پژوهشگران و علاقه‌مندان بتوانند از آن استفاده کنند. متأسفانه برای برخی دستگاه‌های دولتی، حفظ و حراست از آثار و اسناد هزینه‌بر است و همین علت کافی است تا آنان اهتمامی به نگهداری درست از مکتوبات نداشته باشند که این مسئله در آینده می‌تواند مخاطرات جدی‌ای برای رشد پژوهش و تصویرسازی درست از تاریخ به‌دنبال داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->