کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند
سرخط خبرها

«لاریجانی» قید انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را زده است؟

  • کد خبر: ۶۶۶۷۸
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
«لاریجانی» قید انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را زده است؟
پس از آنکه علی لاریجانی، از نام نویسی در انتخابات مجلس یازدهم خودداری کرد، بسیاری از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی، این گمانه را مطرح کردند که او خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده می‌کند. از آن زمان تاکنون، او واکنشی به این گمانه زنی‌ها نشان نداده، اما همواره نامش به عنوان یک نامزد بالقوه انتخاباتی مطرح بوده است.
به گزارش شهرآرانیوز، پس از آنکه علی لاریجانی، از نام نویسی در انتخابات مجلس یازدهم خودداری کرد، بسیاری از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی، این گمانه را مطرح کردند که او خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده می‌کند. از آن زمان تاکنون، او واکنشی به این گمانه زنی‌ها نشان نداده، اما همواره نامش به عنوان یک نامزد بالقوه انتخاباتی مطرح بوده است؛ نکته‌ای که نزدیکان او نیز به صراحت آن را مطرح کرده اند.
 
تازه‌ترین اظهار نظر در این باره، به مصاحبه اخیر بهروز نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس دهم و از چهره‌های نزدیک به لاریجانی، با «تسنیم» بازمی گردد. او درباره احتمال نامزدی رئیس سابق مجلس در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: «آقای لاریجانی یک نامزدی بالقوه است و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند. البته حضور یا غیبت آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری بستگی به خود ایشان و وضعیت موجود دارد. چندین باری که با آقای لاریجانی درباره انتخابات صحبت کردیم، ایشان احتمال حضورش را در انتخابات نه رد و نه تأیید کرد. آخرین بار شاید ۱۰ روز پیش بود که با ایشان صحبت کردم، ولی ایشان جواب درستی به ما ندادند.»

از سویی حسین ا... کرم، عضو شورای وحدت اصولگرایان، درباره احتمال نامزدی لاریجانی و نسبتش با اصلاح طلبان به «نامه نیوز» گفت: «گرچه آقای لاریجانی یک نامزد بالقوه برای انتخابات ۱۴۰۰ است، با وجود تمایل لایه‌هایی از حزب کارگزاران و امثال بهزاد نبوی به نامزدی ایشان، لاریجانی به دلیل مخالفت جریان انقلابی و همچنین مقابله قطعی احمدی نژاد برای ورود به انتخابات به شدت محتاط است.» وی افزود: «باتوجه به اینکه وضعیت آقای ظریف در پی مصاحبه اخیرش می‌تواند نزد شورای نگهبان صلاحیت او را برای نامزدی انتخابات ۱۴۰۰ زیر سؤال ببرد و اینکه اظهار نظر اخیر آقای عباس عبدی از گروه اصلاح طلبان رادیکال، که تمایل اصلاح طلبان به نامزد اصولگرای کم خطر، بخوانید علی لاریجانی، را مطرح کرد، در کنار سابقه برجامی ایشان در مجلس دهم، نگرانی لاریجانی از مخالفت جریان انقلابی و احمدی نژاد را تغییرمی دهد و به دوقطبی مطلوب اصلاح طلبان تبدیل خواهد کرد؛ این موارد احتمال نامزدی لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ با حمایت اصلاح طلبان را به شدت تقویت می‌کند.».

اما در مقابل دیدگاه ا... کرم، اظهار نظر اخیر حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و از اعضای حقیقی جبهه اصلاحات ایران، در واکنش به احتمال حمایت اصلاح طلبان از نامزدی لاریجانی، نشان دهنده آن است که رئیس سابق مجلس در میان اصلاح طلبانی نظیر حزب کارگزاران نیز اقبال چندانی ندارد. مرعشی در این باره به «تسنیم» گفت: «در جبهه اصلاحات هیچ امکانی برای همکاری با آقای لاریجانی وجود ندارد.» وی در تمایز چرایی حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی و حمایت نکردن از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری افزود: «مسئله آقای روحانی با آقای لاریجانی متفاوت است. آقای روحانی در هیچ یک از مقاطع سیاسی گذشته درگیر اصلاح طلبان و جناح چپ نبودند. در مجلس پنجم ایشان نایب رئیس بود که مورد حمایت ما بودند.
 
در دوره آقای هاشمی و خاتمی نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و مذاکرات سعدآباد را ایشان هدایت کردند و از این بابت سابقه همکاری وسیعی بین آقای روحانی و اصلاح طلبان وجود داشت، ولی آقای لاریجانی به ویژه در صداوسیما که بودند در فضای سال ۷۶ خیلی با اصلاح طلبان درگیر بودند و از این بابت، زمینه‌ای برای همکاری مشترک آقای لاریجانی و اصلاح طلبان وجود ندارد.»

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، نیز در گفتگو با «نامه نیوز» در این باره گفت: «من هم قبول دارم که شرایط آقای لاریجانی تغییر کرده است، اما برخلاف همه می‌گویم که او امروز در نامزد نشدن مستحکم‌تر از گذشته است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->