سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

آیا علی لاریجانی در جایگاه نامزد ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان قرار خواهد گرفت؟

  • کد خبر: ۵۴۰۴۷
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
آیا علی لاریجانی در جایگاه نامزد ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان قرار خواهد گرفت؟
شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بین نیرو‌های اعتدالی، اجماعی بر روی معرفی آقای علی لاریجانی به‌عنوان نامزد انتخابات سال آینده در‌حال شکل‌گیری است که البته در‌این‌باره بعید نیست از پشتیبانی جریانات اصلاح‌طلب هم استفاده شود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ در فاصله شش‌ماهه تا انتخابات‌۱۴۰۰ رمقی در صحنه سیاسی ایران مشاهده نمی‌شود. از منظر اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان بازنده قطعی انتخابات هستند و از نگاه اصلاح‌طلبان، رقیب جدی‌شان نظارت استصوابی است، نه قالیباف و سایر کاندیدا‌های نظامی. همچنین زمزمه‌های حضورنیافتن اصلاح طلبان در انتخابات در‌صورت ردصلاحیت گزینه‌های جدی آن‌ها، شنیده می‌شود.
 
بر این اساس، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبی مسیر بسیار سختی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پیش دارد. همچنین به‌دلیل منافع ملی و تجربه دولت‌های نهم و دهم، این جریان باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا احمدی‌نژادی دیگر بر سکان مدیریت کشور حاکم نشود. با‌توجه به این پیچیدگی‌ها، یکی از ایده‌های مطرح میان برخی از چهره‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب، حمایت از یک کاندیدای نیابتی یا ائتلافی است، چهره‌ای نظیر علی لاریجانی.


احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰

محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگو با «رویداد‌۲۴» درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو و احتمال حمایت از لاریجانی گفت: «در شرایط کنونی وضعیت اصلاح‌طلبان بسیار سخت است. آن‌ها سال‌۹۲ برای فرار و گریز از شرایطی که سال‌۸۸ ایجاد و گریبان‌گیر جامعه و اصلاح‌طلبان شد و هزینه‌های زیادی بر آن‌ها متحمل کرد، حسن روحانی را انتخاب کردند، انتخابی شاید از سر ناچاری، اما هوشمندانه. این جریان، اما در پایان هشت‌سال سعی کرد خود را بی‌نیاز از مادر اصلاحات کند و روی پای خودش بایستد.
 
به نظر می‌رسد در این چند سال، این جریان هنوز آن اعتماد‌به‌نفسی را که باید داشته باشد، ندارد و ممکن است در این انتخابات به‌جای روحانی، فردی با مختصات علی لاریجانی که شبا‌هت‌های زیادی به لحاظ نظام فکری و خاستگاه ابتدایی در قدرت دارد، وارد شود. بخشی از این جریان سعی دارند قبای اصلاح‌طلبی را بردارند و با کت و شلوار محافظه‌کاری وارد میدان شوند.
 
اما به نظر می‌رسد احزاب اصلاح‌طلب مثل حزب اتحاد و احزابی که بعد از انحلال مشارکت متولد شدند، با این خوانش و این مدل از بازی، همراهی نکنند و با احتیاط بیشتری بخواهند وارد عرصه رقابت‌ها شوند. همین احزاب که در جریان چپ اصلاحات هستند، یعنی احزاب برخاسته از انحلال مشارکت و مجاهدین انقلاب، احتمالا برای انتخابات ریاست جمهوری گزینه خواهند داشت. حزب اعتماد ملی هم یک گزینه خواهد داشت. این‌ها بازیگران اصلی انتخابات پیش رو خواهند بود.»


اصلاح‌طلبان از ظرفیت اعتدالیون استفاده می‌کنند

جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصول‌گرا و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، نیز در گفت‌وگو با ایسنا از احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با نیرو‌های اعتدال‌گرا در شرایط موجود خبر داده است، چنان‌که ممکن است این ائتلاف سراغ علی لاریجانی برود.
 
آرین‌منش در تحلیل خود گفت: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بین نیرو‌های اعتدالی، اجماعی بر روی معرفی آقای علی لاریجانی به‌عنوان نامزد انتخابات سال آینده در‌حال شکل‌گیری است که البته در این خصوص بعید نیست از پشتیبانی جریانات اصلاح‌طلب هم استفاده شود. من پیش‌بینی می‌کنم که آقای لاریجانی با بخشی از تیم فعلی دولت مانند آقای ظریف، می‌توانند نماینده جریانات اعتدالی باشند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما رقابت مناسبی را در عرصه انتخابات شاهد خواهیم بود.»

وی افزود: «اینکه اصلاح‌طلبان کاندیدای ویژه اصلاح‌طلب داشته باشند و مورد اقبال هم قرار بگیرد، دور از ذهن به نظر می‌رسد. من پیش‌بینی می‌کنم مانند انتخابات اسفند سال گذشته، با‌توجه‌به شرایط موجود کشور، عملکرد دولت و آثار تحریم ها، طبیعی است که اصلاح‌طلبان به‌ تنهایی نمی‌توانند رقیبی جدی محسوب شوند. من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان ظرفیت خود را در‌کنار جریان اعتدال با گزینه‌ای مثل آقای لاریجانی مطرح خواهند کرد.»


زور کدام طیف اصلاحات بیشتر است؟

با‌توجه‌به این تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها، باید گفت که وضعیت در جریان اصلاحات در انتخابات‌۱۴۰۰، بسیار پیچیده است. از یک سو ماجرای سازوکار جدید انتخاباتی که هنوز نهایی نشده است و از سوی دیگر چالش پای صندوق‌کشیدن قشر خاکستری. انتخاب کاندیدای نهایی، اما از هر دو این‌ها سخت‌تر است. به‌هر حال رسیدن به گزینه‌ای که هم مورد وثوق مردم باشد و هم از فیلتر دستگاه‌های نظارتی عبور کند، ساده نیست.
 
طیف راست در جریان اصلاحات تمایل بیشتری به استفاده از گزینه ائتلافی و مشخصا حمایت از علی لاریجانی دارد. در‌مقابل، طیف چپ، سرسختانه با این ایده مخالف است و در جلسات خود به بررسی نیرو‌هایی که اصطلاحا اصلاح‌طلب خالص خوانده می‌شوند، می‌پردازد. در‌نتیجه همچنان اصلاح‌طلبان با انتخاب گزینه نامزد نهایی فاصله دارند و تنها نام چهره‌هایی، چون اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف و البته علی لاریجانی به گوش می‌رسد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->