سرخط خبرها

آیا آثاری که ارزش هنری صرف دارند هم در فضای مجازی فروخته می‌شوند؟

  • کد خبر: ۶۶۹۵۵
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
آیا آثاری که ارزش هنری صرف دارند هم در فضای مجازی فروخته می‌شوند؟
در بازار، نمایشگاه‌ها و بازارهای زیادی برای فروش آثار هنری وجود دارد، اما علت اینکه در برخی نمایشگاه‌ها، بیشتر مراجعه‌کنندگان با دست پر از آن خارج می‌شوند و برخی نمایشگاه‌ها مشتریان خاص خود را دارند، به تفاوت بین آثار هنری درجه بالا و آثار هنری بازاری برمی‌گردد.

امیری | شهرآرانیوز، اگر نگوییم بین آثار هنری صرف و آثار هنری بازاری، تفاوت بین زمین و آسمان است، می‌توانیم به‌یقین بگوییم که بین آن‌ها فرسنگ‌ها فاصله است.

در بازار، نمایشگاه‌ها و بازارهای زیادی برای فروش آثار هنری وجود دارد، اما علت اینکه در برخی نمایشگاه‌ها، بیشتر مراجعه‌کنندگان با دست پر از آن خارج می‌شوند و برخی نمایشگاه‌ها مشتریان خاص خود را دارند، به همین تفاوت برمی‌گردد.

آثار کاملا هنری، آثاری هستند که با زحمت بسیار زیاد و به‌دست استادان چیره‌دست تولید می‌شود، در مقابل، آثار هنری بازاری با قیمت‌های پایین‌تر، با گرایش‌های مطابق بازار و با زحمت کمتری تولید می‌شود. با این مقدمه، این سؤال پیش می‌آید که آیا آثاری با درجه هنری خوب هم می‌توانند از داخل صفحات مجازی به خانه‌های مردم راه یابند یا این فضا ویژه محصولات هنری بازاری است؟

 

آیا آثاری که ارزش هنری صرف دارند هم در فضای مجازی فروخته می‌شوند؟

 

رضا مهدوی، استاد مطرح نگارگری، که  دارای مدارک ممتاز نگارگری است و آثار گران‌بهایی در این زمینه تولید کرده است، درباره استفاده از فضای مجازی می‌گوید: الان هنرمندان در ۲بخش فروش و آموزش از فضای مجازی استفاده می‌کنند.

در بخش فروش آثار، از گذشته فضاهایی مثل اینستاگرام وجود داشت که هنوز هم فعال است و البته در دوران کرونا این فعالیت بیشتر شده است. اما در بخش آموزش از زمانی که کرونا پیش آمد، استفاده از فضای مجازی خیلی پررنگ‌تر شد. خیلی از هنرمندان به فضای مجازی روی آوردند، اما باز فیلتر برخی رسانه‌ها مثل تلگرام که رسانه بهتری بود، مشکل‌ساز شده است. بااین‌حال، این فعالیت‌ها در فضای مجازی درحال انجام است و هنرمندان زیادی باتوجه‌به محدودیت‌های کرونا در فضای مجازی فعال‌اند.

به‌گفته مهدوی، در وضعیت کرونا فروش‌ها بسیار کم شده، زیرا اقتصاد مردم دچار مشکل جدی شده است. او معتقد است با اینکه برخی آثار و محصولات هنری، که بازاری هستند و معمولا به‌شکل کاربردی و مطابق میل بازار تولید می‌شوند، فروش خوبی دارند، اما آثار هنری صرف اصلا چنین فروشی ندارند: اگر سفارشی هم باشد، حاضریم با قیمت پایین قبول کنیم تا چرخ زندگی‌مان بچرخد.

مهدوی معتقد است این وضع برای هنرمندانی که کارهایی با درجه هنری خوب تولید می‌کنند، به‌شکلی دیگر است: الان خود من سفارشی را قبول کرده‌ام که از نظر درجه هنری باب طبع من نیست، اما از سر ناچاری آن را انجام می‌دهم.

او معتقداست این وضعیت در طول زمان به هنر ضربه می‌زند: هنرمندی که دنبال هنر می‌گردد و می‌خواهد هنر را ارتقا بدهد، در چنین وضعی مجبور است به کارهایی تن بدهد که درجه هنری کمتری دارند. درحالی‌که در آثار هنری بازاری، چون سبک کارها فرق می‌کند، قیمت‌ها پایین‌تر است و فروش در فضای مجازی هم اتفاق می‌افتد، اما در یک اثر هنری نگارگری با آن حجم زیاد کار و قیمت هنگفتی که به آن تعلق می‌گیرد، به‌سختی فروشی صورت می‌گیرد.

به‌گفته این هنرمند نگارگر، هنرمندانی که آثار هنری صرف تولید می‌کنند، به حامیان قوی نیاز دارند، اما الان دولت در این ماجرا نقشی ندارد و بخش خصوصی هم دغدغه‌های اقتصادی برایش مهم‌تر است.

 


بیشتر بخوانید:

اثر هنری خوب راهش را روی دیوار مردم پیدا می‌کند


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->