احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

اشرف غنی: نیروهای دولتی آماده دفاع دائمی‌اند/ صلح افغانستان در دست پاکستان است

  • کد خبر: ۶۷۲۷۴
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
اشرف غنی: نیروهای دولتی آماده دفاع دائمی‌اند/ صلح افغانستان در دست پاکستان است
اشرف غنی در مورد تصمیم آمریکا برای خارج ساختن نیروهایش از افغانستان گفت: آمریکا بر اساس منافع خود یک تصمیم استراتژیک گرفته است و من به آن احترام می‌گذارم چون ابراز خشم، کینه و ناامیدی در این مورد بی فایده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در یک گفتگوی تازه با نشریه آلمانی اشپیگل در مورد نگرانی‌های خود از تشدید بحران در این کشور و راه‌های جلوگیری از آن صحبت کرده است.

 

غنی گفته است: ما قبلا این سناریو را پیش بینی می‌کردیم اما در گذشته وضعیت مبهم بود. اکنون که این فصل روشن شده است، دولت افغانستان برای دفاع دائمی از خود آماده است.

 

رئیس جمهوری افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا کشورش بعد از خروج نیروهای آمریکایی به وضع مشابه زمان خروج نیروهای شوروی سابق به جنگ‌های داخلی بر نخواهد گشت، گفته است که احتمال یک جنگ داخلی وجود دارد اما نه الزاما.

 

وی گفته است که چنین شبهات در سال ۲۰۱۴ نیز وجود داشت اما تجربه نشان داده که دولت توانایی مبارزه مستقلانه را داراست.

 

غنی گفته است: تصمیم گیری در مورد صلح منوط به اجماع منطقه‌ای است و "این مسئله قبل از هر چیز به همکاری پاکستان نیازمند است".

 

او اذعان کرده است در روند صلح افغانستان اکنون ایالات متحده فقط یک نقش جزئی دارد و مسئله صلح یا خصومت در افغانستان در دست پاکستان است.

 

وی گفته است که "پاکستان یک سیستم پشتیبانی سازمان یافته را اجرا می‌کند. طالبان از این کشور تدارکات دریافت می‌کنند، منابع مالی آنها در آنجا است، استخدام در آنجا صورت می‌گیرد، نام ارگان‌های مختلف تصمیم گیری طالبان هم مانند شورای کویته، میرامشاه و شورای پیشاور است، نام شهرهای پاکستان که طالبان در آنجاها موقعیت دارند".

 

او در مورد نقش اروپا در شرایط کنونی برای افغانستان گفت: اروپا باید پاکستان را به اتخاذ تصمیم‌های مهم وادار کند و اگر این کشور سر باز زند آن را تحریم کنند.

 

اشرف غنی در پاسخ به این پرسش که اگر طالبان قدرت را به دست بگیرند، آیا کشورهای همسایه و اروپا مجبور خواهند شد که مانند دهه ۱۹۹۰ و سال ۲۰۱۵، خود را برای موج جدیدی از پناهجویان افغان آماده کنند، گفت: "هرچه رسانه‌ها درباره این سناریوهای نابسامان و تاریک صحبت کنند، مردم را ترغیب به ترک بیشتر می‌کنند".

 

غنی در این گفتگو طالبان را گروه جنایتکار خواند و گفت آنها مردم بیگناه را می کشند همانطور که چند روز پیش در حمله به یک مدرسه/مکتب دخترانه در دشت برچی کابل ۸۵ نفر دانش آموز را کشتند.

 

وی گفت اگر گروه دیگری نیز این کار را کرده باز هم طالبان مسئول‌اند چون روابط خود را با این گروه‌ها قطع نکرده‌اند.

 

او گفت غرب نباید اعتبار این جنایتکاران را به عنوان یک دولت سایه تأیید کند.

 

رئیس جمهوری افغانستان در پاسخ به رهایی هفت هزار تن دیگر از طالبان گفت: ما باید از رهایی ۵ هزار زندانی قبلی درس گرفته باشیم ولی به رهایی هفت هزار دیگر تنها در صورتی که منجر به توافق صلح جامع شود اقدام خواهیم کرد.

 

اشرف غنی در مورد وجود فساد در دولت خود گفت: فساد در بحران عدم قطعیت به وجود می‌آید، وقتی مردم فکر می‌کنند "فردا این سیستم دیگر وجود نخواهد داشت"، اولین چیزی که به فکرشان می‌رسد این است که آنچه می‌توانند در این مدت برای خود به دست آورند.

 

غنی در همین حال در مورد جایگاه زنان افغان در یک حکومت مشارکتی با طالبان در این گفتگو صحبت کرده و گفته است که زنان دیگر از حقوق خود دست نخواهند کشید و برای نمایندگی آنها نیازی به مشاوران خارجی نخواهد بود.

 

او گفته است: در حال حاضر سی درصد دولت را زنان و ۵۸ درصد مقامات دولتی را جوانان و افراد تحصیل کرده زیر ۴۰ سال تشکیل می‌دهند و این آگاهی در جامعه برگشت ناپذیر است.

 

غنی در مورد احتمال سخت‌ترین شرایط که آیا کشور را پس از خروج آمریکایی‌ها در صورت فشار ترک خواهد کرد، گفت: من فقط یک گلوله با مرگ فاصله دارم. هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند من را مجاب کند که حالا سوار هواپیما شوم و این کشور را ترک کنم.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->