وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خلیل‌زاد: طالبان به دنبال عادی سازی روابط خود با جامعه بین‌المللی هستند

  • کد خبر: ۶۷۶۶۸
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
خلیل‌زاد: طالبان به دنبال عادی سازی روابط خود با جامعه بین‌المللی هستند
نماینده‌ ویژه‌ آمریکا برای صلح افغانستان گفت در صورتی که گروه طالبان صلح را نپذیرد و در پی گرفتن قدرت از راه نظامی باشد، با مخالفت‌ها و تعزیرات بین‌المللی مواجه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا برای صلح افغانستان گفت در صورتی که گروه طالبان صلح را نپذیرد و در پی گرفتن قدرت از راه نظامی باشد، با مخالفت‌ها و تعزیرات بین‌المللی مواجه می‌شود.

 

خلیل‌زاد روز سه‌شنبه، در نشست استماعیه‌ کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود که این گروه دلایلی برای دنبال‌کردن راه‌حلی مبتنی بر پیروزی نظامی ندارد.

 

وی گفت که طالبان برای برخورداری از مشروعیت بین‌المللی و خروج نام رهبران‌شان از فهرست‌های سیاه آمریکا و سازمان ملل متحد باید راه‌حلی مبتنی بر مذاکره را بپذیرند.

 

به گفته‌ نماینده‌ آمریکا برای صلح افغانستان، این گروه در پی عادی‌سازی روابط خود با جامعه‌ بین‌الملل و خارج‌شدن نام‌های رهبرانش از فهرست تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل متحد است.

 

در همین حال، او تأکید کرد که طالبان با پذیرفتن صلح می‌توانند به‌عنوان یک جریان سیاسی مطرح شوند و نیز بخشی از آینده‌ی افغانستان باشند که مورد پذیرش جامعه‌ی جهانی است.

 

رهبران گروه طالبان از سال‌ها به این طرف تحت تحریم‌ها و تعزیرات سازمان ملل متحد و شماری از اعضای این نهاد قرار دارند. کمیته‌ تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۸ میلادی به این طرف تعزیرات این شورا بر طالبان را نظارت می‌کند.

 

ریاست این کمیته را هند بر عهده دارد و نروژ، ایرلند، کنیا و مکزیک نیز عضو آن هستند.

 

گروه طالبان بارها خواستار رفع تحریم‌ها براساس توافق‌نامه‌ی صلح دوحه میان این گروه و آمریکا شده است.

 

دولت افغانستان اما قبلا گفته بود که در رابطه به وضع تحریم بر گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد با شماری از کشورها از جمله هند که ریاست کمیته‌ی تعزیرات این شورا را به عهده دارد، مصروف رایزنی است.

 

روز گذشته محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه‌ افغانستان نیز در یک نشست خبری گفت که بدون تأمین صلح و برقراری آتش‌بس، رفع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بر رهبران گروه طالبان نمی‌تواند مطرح شود.

 

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان هم اخیرا گفته است که برای مجبورکردن گروه طالبان به صلح، باید از تمامی اهرم‌های فشار از جمله وضع تحریم‌های بیشتر توسط سازمان ملل متحد علیه این گروه استفاده شود.

 

زلمی خلیل‌زاد در نشست استماعیه‌ کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان با اشاره به روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز گفته است که این روند به خوبی پیش می‌رود. او افزوده است که خروج مصون نیروهای آمریکایی از افغانستان، تسریع روند صلح و جلوگیری از مبدل‌شدن دوباره‌ افغانستان به پناه‌گاه امن برای تروریست‌ها از اهداف آمریکا می‌باشد.

 

از سویی هم، خلیل‌زاد افزوده است که تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به موافقت‌نامه با کشورهای همسایه‌ افغانستان برای استقرار نیروهای عملیات ضدتروریستی امریکا در جاهایی که افغانستان در تیررس آن باشد، در جریان است.

 

روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان در اول می رسما آغاز شده است. قرار است این روند تا ۱۱ سپتامبر سال جاری تکمیل شود. تاکنون از جمله فرودگاه قندهار، دو پایگاه نظامیان آمریکایی و یک نظامیان آلمان از سوی نیروهای ناتو و امریکا به نیروهای افغان واگذار شده است.

 

زلمی خلیل‌زاد با اشاره به نشست استانبول در نشست استماعیه‌ مجلس نمایندگان امریکا نیز گفته که امیداور است تا طالبان حضور در این نشست را بپذیرند. او بر نقش فعال سازمان ملل متحد در مسایل مربوط به افغانستان تأکید کرده و افزوده است که امریکا با این سازمان از نزدیک کار می‌کند تا نقش سازمان ملل متحد در روند صلح افغانستان تقویت شود.

 

خلیل‌زاد همچنین تأکید کرد که کشورش از تلاش‌های سازمان ملل متحد، ترکیه و قطر برای برگزاری مشترک کنفرانس استانبول استقبال می‌کند.

 

نشست استانبول تاکنون دوبار به تعویق افتاده است. ابتدا قرار بود که این نشست در ۱۶ اپریل و سپس در ۲۴ اپریل برگزار شود. برگزاری این نشست در ۲۴ اپریل به‌دلیل آماده‌نبودن گروه طالبان برای شرکت در این نشست به تعویق افتاد و قرار شد که بعد از عید سعید فطر برگزار شود. تاکنون هم تاریخ برگزاری این نشست مشخص نشده است.

 

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->