عملیات فروغ جاویدان و شکست سنگین فرماندهان پوشالی مسعود و مریم جریمه پارک یا توقف در پیاده‌رو چقدر است؟ هفت مصدوم در تصادف ۲ پراید در جاده قوچان به چناران آدم ربایی میلیاردی در تهران و رها کردن گروگان در مازندران دستگیری سرکرده باند بزرگ قاچاق مواد مخدر در شرق کشور و عامل شهادت دو پلیس ۲ کشته و مصدوم در تصادف خودرو سواری با موتورسیکلت در شهرستان فیروزه (۶ مرداد ۱۴۰۳) برخورد بنز ‌ده‌تن و یک دستگاه سواری ۲۰۶ حادثه آفرید (۶ مرداد ۱۴۰۳) تعرض راننده شیطان‌صفت به دختر جوان فرار دختر نوجوان با مرد سابقه‌دار الزام به استفاده از سامانه تعیین اجاره بها در مشهد | ۱۷ مشاور املاک متخلف پلمب شدند (۶ مرداد ۱۴۰۳) «هگمتانه» ثبت جهانی شد (۶ مرداد ۱۴۰۳) فردا یکشنبه (۷ مرداد ۱۴۰۳) هیچ ازدواج و طلاقی در کشور ثبت نمی‌شود قیمت بلیت اتوبوس اربعین ۱۴۰۳ مشخص شد کاسبی با تب دنگی! وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری چه زمانی واریز می‌شود؟ چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟ اقدامات اورژانسی در زمان گرمازدگی کدام است؟ هواشناسی هشدار داد؛ تشدید رگبار و رعدوبرق در ۱۳ استان و احتمال وقوع سیلاب در هفته جاری (۶ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هر هفته ۲ کشته در‌حوادث شهری

  • کد خبر: ۶۷۷
  • ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲
هر هفته ۲ کشته در‌حوادث شهری
از ابتدای امسال تا ۱۵ خردادماه ۲۰ نفر در حوادث مختلف جان باختند

محمد‌جواد ابوعطا - نه کَکِمان می گزد و نه آنچنان ناراحت می شویم. فقط برای سرنوشت حادثه دیده، تأسف می خوریم و پس از تکان دادن سر، محل را ترک می کنیم. دیگر فکر نمی کنیم که ممکن است یکی از این حوادث، ناگهان درِ خانه ما را بزند و همان طور که طبق اعلام آتش نشانی مشهد در 77روز ابتدایی امسال 20نفر در حوادث مختلف کشته شده اند، احتمال اینکه ما و اطرافیانمان نیز جزو 20متوفای حوادث احتمالی 77روز آینده باشیم، وجود دارد.
در گذار از تعطیلات نوروزی تا تابستان، اتفاقات زیادی برای همشهریانمان رخ داده است. در این فرصت سه ماهه بیش از 2500حادثه در مشهد به وقوع پیوسته است. حوادثی که خانواده های زیادی را خاکسترنشین کرده است و صدها شهروند با دردهای ناشی از این حوادث، روزگار می گذرانند.
بر اساس گزارشی که آتش نشانی مشهد درباره آمارهای حوادث در 77روز ابتدایی امسال از اول فروردین تا نیمه خرداد ارائه داده است، در این مدت 171هزار و 350مورد تماس با یک درصد افزایش به نسبت مدت مشابه سال گذشته، با آتش نشانی برقرار شده است.


مزاحمت های ناتمام
در این میان 5056مورد از تماس ها به عملیات منجر شده که به نسبت مدت مشابه سال قبل 18.2درصد رشد داشته است. بیش از 7400تماس نیز اشتباه بوده است به طوری که شهروندان به جای تماس با دیگر نهادها و سازمان ها به آتش نشانی زنگ زده اند. در این میان آنچه هنوز به عنوان یک معضل خودنمایی می کند، تماس های مزاحمی است. به طوری که 91هزار و 485مورد از این گونه تماس ها در 77روز گذشته با آتش نشانی برقرار شده و به نسبت سال قبل 2.2درصد هم رشد داشته است.
اما اینکه پس از تماس های مزاحمی چه اتفاقی رخ می دهد، امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد این گونه پاسخ می دهد: « هر تماسی که با آتش نشانی صورت می گیرد برای ما واقعی است. نمی توانیم به صرف اینکه شاید مزاحمت باشد، از اعزام نیرو به مناطق خودداری کنیم، چرا که ممکن است تماس واقعی باشد و جان انسانی در خطر. ازاین رو به تمام تماس ها جامه عمل می پوشانیم و این را یک وظیفه می دانیم. اما درباره تماس های مزاحمی این هشدار را هم بدهیم، با متخلفانی که به صورت مکرر اقدام به گرفتن وقت نیروهای ما می کنند، برخوردهای قاطع قضایی انجام و این افراد به دادستانی معرفی خواهد شد.»


پیشی گرفتن حوادث از آتش سوزی ها
یکی از مهم ترین رسالت های آتش نشانان، برخورد با حریق و پیگیری از گسترش آن است. در 2.5ماه ابتدایی امسال آتش نشانان مشهدی 1170مورد حریق را خاموش کردند و این درحالی است که در سال گذشته در همین مدت زمان تعداد آتش سوزی ها 3درصد کمتر بوده است. اما سایر حوادث همچون گرفتار شدن در آسانسور، تصادف های منجر به محبوسی یا احتمال انفجار، سقوط از ارتفاع و... با1367 مورد در رده بیشترین مأموریت های آتش نشانی مشهد بوده است.
1386مورد ارائه خدمات ایمنی و 679مورد بازدید و مشاوره ایمنی به مالکان اماکن پرخطر مشهد، از دیگر اقداماتی بوده که آتش نشانی در این مدت انجام داده است.


یادی از 20جان باخته در حوادث مشهد
عمرشان به دنیا نبود و پیمانه عمرشان به سر رسید. این 20متوفی در فهرست کشته شدگان حوادث 77روز ابتدایی امسال جای گرفتند و به نوعی درس عبرتی برای بازماندگان و دیگر همشهریان شدند چرا که بی توجهی به نکات ایمنی، چه آثار مخربی می تواند در پی داشته باشد.
به عبارتی می توان گفت: هر هفته حدودا 2نفر در پی حوادث در مشهد کشته شدند.البته در همین مدت301شهروند نیز مصدوم شدند و خوشبختانه با مجاهدت آتش نشانان2260شهروند هم از خطر و مرگ احتمالی نجات یافتند.


کدام دسته از افراد بیشتر در معرض خطر بوده اند؟
شروع فصل گرما به نوعی فصل غرق شدگی هم محسوب می شود. تا جایی که58نفر از نجات یافتگان افرادی بوده اند که در مناطق مخصوص شنا، پشت سدها، درون رودخانه ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی گرفتار شده اند که آتش نشانان آن ها را نجات داده اند.کوهنوردان نیز پایه ثابت حوادث هستند تا جایی که تیم امداد و نجات در ارتفاع آتش نشانی مشهد موفق به امدادرسانی به13نفر در ارتفاعات این شهر شده است.
یکی دیگر از جاهایی که آتش نشانان به صورت تخصصی برای کمک به شهروندان وارد می شوند، هنگامی است که جان مقنی ها در چاه به مخاطره می افتد و نفسشان به شماره، یا افراد سر به هوا درون گودال یا چاله ای سقوط می کنند. در این مسیر نیز21فرد گرفتار از سوی آتش نشانان نجات یافته اند.وقوع سیلاب و آب گرفتگی های ماه های گذشته یکی دیگر از صحنه هایی بود که جان برکفان آتش نشانی، به صورت آماده باش درآمدند و ماحصل آن نجات جان 17شهروند از خطر بود. برق گرفتگی یکی دیگر از سرفصل هایی است که امدادگران آتش نشانی دوره های مختلفی برای آن دیده اند. نتیجه این دوره ها در 77روز ابتدایی امسال نجات جان 2شهروند بود.


آشپزی پر دردسر
اگر تنها به آمار حوادث نگاه کنیم و بررسی نکنیم که چه چیز باعث بروز آن شده است، ما نیز همچون شهروندانی هستیم که سوت زنان پس از فیض بردن از تماشای صحنه های دل خراش حوادث، از محل می گذرند. براساس آمارها بیشترین حریق رخ داده در مشهد مرتبط با سازه ها بوده است و ساختمان های اداری بیشتر از دیگر اماکن دچار حریق شده اند.انتقال حرارت ناشی از پخت و پز با وسایل غیربرقی و گرمای ناشی از اجزای شبکه توزیع برق نیز عامل اصلی ایجاد این گونه حریق ها بوده است.
درباره عملیات های امداد و نجات نیز رهایی و نجات افراد از داخل آسانسور، محبوسان درون ساختمان ها و وسایل نقلیه و ...، دارای بیشترین فراوانی بوده اند.


هر شهروند یک آتش نشان
هر شهروند یک آتش نشان، شعاری است که سرلوحه کار آتش نشانی مشهد قرار گرفته و این سازمان به منظور آشنایی شهروندان با خطرات و مواجهه با آن، دوره های آموزشی مختلفی را برگزار می کند تا جایی که در طول 2ماه ابتدایی سال، 91هزار و 24نفر ساعت در این دوره ها شرکت کردند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->