پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

دوج‌کوین؛ ارز دیجیتالی که شوخی‌شوخی جدی شد!

  • کد خبر: ۶۷۷۷۴
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
دوج‌کوین؛ ارز دیجیتالی که شوخی‌شوخی جدی شد!
نگاهی به ارز دیجیتال «دوج بیت‌کوین» که به نظر می‌رسد آینده بازار‌های ارز جهانی را تحت‌تأثیر خود قرار خواهد داد
فاطمه آصفی | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها تب‌وتاب ارز‌های دیجیتال و حرکات صعودی و نزولی‌شان حسابی بالا گرفته و کمتر روزی است که خبری از جولان انواع و اقسام میم کوین‌ها نشنویم. در میان همه این‌ها، الان ارز دیجیتال دوج‌کوین سری میان سر‌ها پیدا کرده و میان کاربران محبوب شده است، اما با وجود طوفان این خبر‌ها هنوز هم ارز‌های دیجیتال برای بیشتر مردم پیچیدگی‌های زیادی دارند و سؤال‌های فراوانی را در ذهن ایجاد می‌کنند. مانند اینکه از کجا سر و کله اش پیدا شده است، تا کجا پیش می‌رود و چگونه ارزش‌گذاری می‌شود و چطور چیزی که دیده‌شدنی نیست در آینده اقتصادی جهان تأثیرگذار باشد؟ برای پاسخ به این سؤال‌ها تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.


ماجرای سگ بامزه‌ای که از ارز‌های دیجیتال سر درآورد

دوج‌کوین هم یک ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین معروف خودمان است. یعنی یک پول یا دارایی دیجیتال است که روی کیف پول هوشمند ذخیره می‌شود و می‌توان آن را از صرافی‌های معتبر خرید. جالب است بدانید که دوج‌کوین در ابتدا چیزی جز یک شوخی نبود؛ شوخی ۲ مهندس نرم‌افزار با جهان نوظهور ارز‌های دیجیتال که خیلی زود مشتری پیدا کرد و جدی شد.
 
داستان از این قرار بود که در آخرین روز‌های سال ۲۰۱۳ یک مهندس نرم‌افزار ساکن استرالیا به نام جکسون پالمر که برای شرکت «ادوبی» کار می‌کرد، دامنه اینترنتی «دوج‌کوین دات کام» را ثبت کرد و بعد عکس یک سگ از نژاد «شیبا اینو» را با فتوشاپ روی آن گذاشت و در صفحه اصلی سایتش بارگذاری کرد و نوشت: «ارز دیجیتال آینده». او هیچ برنامه‌ای برای توسعه این ارز دیجیتال نداشت، تا اینکه به لطف اینترنت، آن طرف کره زمین در آمریکا یک مهندس نرم‌افزار دیگر به نام بیلی مارکوس که برای «آی‌بی‌ام» کار می‌کرد، این سایت را دید و با پالمر تماس گرفت و تلاش آن‌ها برای پی‌ریزی یک ارز دیجیتال جدید آغاز شد و مارکوس برنامه‌نویسی دوج‌کوین را بر عهده گرفت.
 
قبل از ایجاد دوج‌کوین، کلمه «دوج» (Doge) و تصویر سگ «شیبا اینو» به‌عنوان طنز اینترنتی شناخته شده بودند و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار از آن‌ها استفاده می‌کردند. درواقع دوج‌کوین در ابتدای راه برای هیچ هدف خاصی ساخته نشده بود و فقط یک هجویه برای بیت‌کوین بود که ارزش مادی هم نداشت. دوج‌کوینی که ارزش مادی چندانی نداشت، در ابتدا در شبکه‌های اجتماعی مانند «ردیت» به‌عنوان پاداش به کاربران اعطا می‌شد. چیزی مثل همین لایک‌کردن خودمان، با این تفاوت که لایک‌های ما همین الان مفت هم نمی‌ارزند، اما ارزش دوج‌کوین الان تقریبا ۰.۵ دلار است.


دوج‌کوین و بیت‌کوین؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

دوج‌کوین از نظر ساختاری شباهت زیادی به بیت‌کوین دارد و این ارز نیز بر اساس «استخراج» بنا شده است. پس مثل بیت‌کوین ۳ گروه استخراج‌کننده یا ماینرها، توسعه‌دهندگان و نود‌های شبکه در آن حضور دارند. استخراج‌کنندگان یا ماینر‌ها کار تأیید انتقال رمزارز را که به آن تراکنش هم گفته می‌شود، در شبکه انجام می‌دهند. توسعه‌دهندگان هم به‌صورت داوطلبانه مسئول ارتقای نرم‌افزار و قابلیت‌های آن هستند. نود‌ها هم تاریخچه تراکنش‌هایی را که در شبکه انجام می‌شوند، در هارد‌های خود ذخیره و نگهداری می‌کنند. البته در کنار این شباهت‌ها، این‌دو تفاوت‌های زیادی باهم دارند. اولین تفاوت را که حتما خودتان هم می‌دانید، در هدف پیدایش این‌دو است. دوج‌کوین هدف خاصی نداشت، اما بیت‌کوین با هدف انتقال یا ذخیره امن پول ابداع شد. تفاوت دیگر آن‌ها این است که به‌دلیل الگوریتم رمزنگاری متفاوت، دوج‌کوین مصرف برق کمتری نسبت به بیت‌کوین دارد. دیگر اینکه بیت‌کوین تقریبا هر روز به‌روزرسانی می‌شود، اما دوج‌کوین از سال ۲۰۱۹ هیچ به‌روزرسانی بزرگی نداشته است. بزرگ‌ترین تفاوت این‌دو در قیمت و محدودیت استخراج است. قیمت بیت‌کوین خیلی بیشتر از دوج‌کوین است. اکنون بیت‌کوین حدود ۵۰ هزار دلار و دوج‌کوین چیزی حدود ۰.۵ دلار است. همچنین در استخراج بیت‌کوین محدودیت وجود دارد و دارای عرضه محدود ۲۱میلیون واحدی است، درحالی‌که در استخراج دوج‌کوین هیچ محدودیتی وجود ندارد.


این همه سروصدای مجازی دوج‌کوین از کجا آب می‌خورد؟

از آنجا که عرضه و توزیع این ارز‌ها در اختیار دولت‌ها نیست، نحوه تعیین قیمت ارز‌های دیجیتال بر اساس سیستم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. هرقدر تقاضا بیشتر باشد، قیمت هم بالاتر می‌رود. پس حالا به‌راحتی می‌شود فهمید که دلیل این همه جوسازی‌ها در فضای مجازی برای خریدن یا نخریدن یک ارز دیجیتال چیست. بله، درست حدس زده‌اید؛ کنترل قیمت. حرکت هیجانی سرمایه‌گذاران خرد تحت‌تأثیر شبکه‌های اجتماعی باعث استقبال از دوج‌کوین و افزایش چشمگیر قیمت آن شده است.
 
در حدود یک‌سال گذشته هزاران کاربر شبکه‌های اجتماعی «ردیت»، «تیک‌تاک» و «توئیتر» در مقاطع مختلف با اشتراک‌گذاری پست‌ها و * «میم»‌های مربوط به دوج‌کوین یکدیگر را تشویق کردند تا با خرید این ارز دیجیتال ارزش بازار و درنتیجه قیمت توکن آن را بالا ببرند که تا اینجا موفق هم بوده‌اند. در کنار سرمایه‌گذاران خرد، بیشترین تأثیر بر بازار این رمزارز را ایلان ماسک گذاشته است. مدیرعامل شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس در اولین حضور خود در برنامه «Saturday Night Live» درحالی‌که سعی می‌کرد دوج‌کوین را معرفی کند، از این ارز رمزپایه با عنوان یک «ماشین مالی توقف‌ناپذیر» یاد کرد که آمده است جهان را فرابگیرد. البته جوسازی‌های ایلان ماسک از توئیت‌هایش آغاز شد؛ زمانی که دوج‌کوین را ارز دیجیتال دل‌خواه خود نامید و همین کار باعث شد نام دوج‌کوین از بین هزاران ارز دیجیتال کمترشناخته‌شده بیرون بیاید و به یکی از بحث‌انگیزترین دارایی‌های عصر رمزارز‌ها تبدیل شود.


حالا دوج بخرم یا نه؟

دوج‌کوین قیمت پایین، محبوبیت زیاد و رتبه تقریبا خوبی در بازار ارز‌های دیجیتال دارد و همین هم باعث شده است افراد زیادی را که رؤیای ثروتمندشدن دارند، به سمت خود جذب کند. البته حواستان به بازار داغ کلاهبرداری‌های اینترنتی هم باشد. چون برخی سایت‌های استخراج ابری به نام دوج‌کوین به کاربران وعده سود‌های نجومی می‌دهند، درحالی‌که دوج‌کوین به‌هیچ‌وجه یک سایت سرمایه‌گذاری نیست و این وعده‌ها هم همه‌اش کلاهبرداری است. به‌تازگی هم رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار مسدودسازی درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شد. خواسته‌ای که اگر عملی شود، کاربران ایرانی را حسابی دچار مشکل می‌کند.
 
با همه این‌ها یادتان باشد که بازار ارز‌های دیجیتال همیشه پرنوسان بوده و هست. فقط یک لحظه حال کسی را مجسم کنید که مبلغ زیادی برای خرید ارز دیجیتال اختصاص داده و سرمایه خود را از دست داده است! پس اگر قصد ورود به دنیای پرهیجان ارز دیجیتال را دارید، با آگاهی و احتیاط کامل وارد شوید. به قول کاربران فضای مجازی طمع را زیر پا بگذارید و پس از کسب سودی قابل قبول با این توله‌سگ بانمک خداحافظی کنید و اجازه بدهید با ایلان ماسک دوتایی به ماه بروند!
*میم اینترنت اصطلاحی است برای توصیف موضوعات و عقیده‌هایی که به‌وسیله اینترنت گسترش و شهرت پیدا می‌کند. میم‌ها علاوه بر داشتن جنبه سرگرمی، برای تبلیغات و بازاریابی نیز استفاده می‌شوند. میم‌های اینترنتی ابزاری تأثیرگذار برای بازاریابی هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->