سرخط خبرها
رئیس کمیته نظارتی شماره ۵ شورای شهر مشهد مطرح کرد:

معظل رشد سلیقه‌ای شهر

  • کد خبر: ۶۸۲۳
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹
معظل رشد سلیقه‌ای شهر
رئیس کمیته نظارتی شماره ۵ شورای شهر مشهد گفت: برای اداره بهتر شهری با ۳ میلیون نفر جمعیت نیازمند طرح‌های جامع و تفصیلی هستیم و نبود این طرح‌ها سبب می‌شود شهر به شکل سلیقه‌‎ای و ناموزون رشد کند.
حمیدرضا موحدی زاده، در حاشیه برگزاری نشست این کمیته نظارتی در منطقه ۳ شهرداری، با بیان این مطلب به خبرنگار ما اظهار کرد: در بخش‌هایی از منطقه ۳ شاهد شکل‌گیری حاشیه‌نشینی و سکونت افراد در بافت‌های فرسوده هستیم که علت‌های مختلفی سبب این موضوع شده است.
موحدی‌زاده بابیان اینکه برای اداره بهتر شهری با ۳ میلیون نفر جمعیت نیازمند طرح‌های جامع و تفصیلی هستیم، گفت: نبود این طرح‌ها سبب می‌شود، شهر به شکل سلیقه‌ای و ناموزون رشد کند.
وی افزود: شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود به جد دنبال کمک به حل این مسئله و تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی بوده است.
رئیس کمیته نظارتی شماره ۵ شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته و شهر‌های توسعه‌یافته، طرح‌های جامع برای ۱۰۰ سال تمام نیاز‌ها و کاربری‌های موردنیاز را با توجه به رشد شهرنشینی و جمعیت شهری پیش‌بینی می‌کنند؛ ما هم باید به سمتی حرکت کنیم که آیندگان دچار مشکلات فعلی نشوند و شورا نیز به جد پیگیر این موضوع است.
موحدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت توانمندسازی ساکنان مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری به‌تن‌هایی نمی‌تواند در این‌باره ایفای نقش کند؛ مراکز فنی و حرفه‌ای باید فعال‌تر شوند و به جوانان مهارت‌های فنی ارائه دهند.
وی همچنین تأکید کرد: با تقویت شورای اجتماعی محلات، اقشار آسیب‌پذیر را باید شناسایی کرد و تعاملات با نهاد‌هایی همچون کمیته امداد و بهزیستی و ... را افزایش دهیم و با شناسایی زمینه‌های همکاری، مانع از موازی‌کاری یا خنثی شدن اقدامات هم شویم.
موحدی‌زاده تصریح کرد: ۵ درصد از بودجه‌های عمرانی تصویب‌شده با توجه به درخواست‌های شورای اجتماعی محلات هزینه شود که این اعتبار اگر به‌خوبی مدیریت شود، بسیاری از نیاز‌های مناطق و محلات می‌تواند تأمین شوند.
با وظایف کمیته‌های نظارتی مناطق آشنا شوید
۱-۱. بررسی اعتبارات و کلیه طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی در مناطق شهرداری و تأیید آن‌ها برای ارائه به ریاست شورای اسلامی شهر برای درج در بودجه سالانه.
۱-۲. نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر در مناطق تحت نظارت کمیته.
۱-۳. نظارت عمومی و مستمر بر کلیه طرح‌ها و پروژه‌ها در مناطق و ارائه نقطه نظرات سازنده به شورای اسلامی شهر.
۱-۴. بررسی مشکلات و رسیدگی به شکایات مردم در ارتباط با امور مناطق با رعایت تبصره‌های زیر:
تبصره ۱. کمیته‌ها حق دخالت در وظایف گروه‌های قانونی مانند ماده ۱۰۰ و ماده ۷۷ را ندارند.
تبصره ۲. تصمیمات کمیته‌های نظارتی باید در حدود قوانین و مصوبات شورای اسلامی شهر باشد.
۱-۵. بررسی و شناخت کمبودها، نیاز‌ها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، رفاهی، خدماتی و عمرانی حوزه مناطق ذی‌ربط و تهیه طرح‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این حوزه‌ها و ارائه به شورای اسلامی شهر برای برنامه‌ریزی و تصویب.
۱-۶. برنامه‌ریزی درباره مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و دیگر امور رفاهی و ارائه به شورای اسلامی شهر.
۱-۷. بهره‌گیری از نهاد‌های مردمی با اولویت اعضای هیئت امنای مساجد، پایگاه‌های مقاومت بسیج و شورا‌های اجتماعی محلات و برگزاری حداقل هرماه یک جلسه دریکی از مساجد مهم منطقه برای استماع و بررسی درخواست‌های مردمی و دریافت نظر‌ها و پیشنهاد‌های آن‌ها درباره لوایح و طرح‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، حمل‌ونقل، شهرسازی و دیگر برنامه‌های مدیران مناطق و عوارض مختلف و نحوه وصول آن‌ها و ارائه آن به شورای اسلامی شهر.
۱-۸. استماع و بررسی مشکلات مردم و مدیریت شهری در ارتباط با سازمان‌های دولتی و غیردولتی در حوزه مناطق ذی‌ربط و ارائه پیشنهاد‌های لازم در این‌باره به شورای اسلامی شهر.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->