۶۰۰ شاکی در پرونده ۱۰۰۰ میلیاردی کلاهبرداری| اعضای باند دستگیر شدند اعمال افزایش مبالغ جریمه رانندگی از چه روزی آغاز می‌شود؟ بازداشت عاملان تیراندازی به مردم در ایرانشهر «ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود
سرخط خبرها

هراس آمریکا از فتح خرمشهر

  • کد خبر: ۶۸۲۸۰
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
هراس آمریکا از فتح خرمشهر
آزادسازی خرمشهر در ۳ خرداد ۱۳۶۱، معادلات متکبرانه صدام و حزب بعث را بیش از پیش خدشه‌دار کرد و هراسی کم‌نظیر در ارکان نظامی عراق به وجود آورد.

گروه تاریخ و گردشگری شهرآرانیوز | با بررسی جنگ ایران و عراق از ابتدا تا زمان آزادسازی خرمشهر درمی‌یابیم که برخلاف تحلیل‌های مفسران جنگ مبنی بر شکست ایران، روند مقاومت و عملیات‌های گسترده علیه ارتش بعث عراق، میدان جنگ را هر لحظه برای دشمن تنگ‌تر می‌کرد. درواقع، شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر، ایران را در موضع تهاجمی قرار می‌داد و این امکان فراهم بود که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، بغداد را هدف اصلی خود قرار دهند.


آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین حامی رژیم بعث عراق، به اتخاذ موضعی که برخاسته از ترس و نگرانی بود، دست زد. ازاین‌رو بود که وزیر خارجه آمریکا با اشاره به راهبرد جدید و ابتکار عمل دیپلماتیک کشورش، مدعی شد: «آمریکا برای حفظ صلح خاورمیانه، به ۳ ابتکار دیپلماتیک دست خواهد زد. اگر بخواهیم به یک نظم مسالمت‌آمیز جهانی امید داشته باشیم، باید وقایع خاورمیانه را شکل دهیم و اکنون لحظه ورود آمریکا در خاورمیانه است. آمریکا برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق، فعال‌کردن مذاکرات خودمختاری فلسطین و رفع تهدید از آغاز جنگ حدومرزی لبنان و اسرائیل، اقدام خواهد کرد.»


روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی پیرامون پیروزی احتمالی ایران در عملیات بیت‌المقدس نوشت: «نگرانی آمریکا و کشور‌های منطقه این است که ایران پس از پیروزی، تشویق شود و بخواهد جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند.» موضوع از این نیز فراتر رفت و کاسپار واینبرگر، وزیر دفاع وقت آمریکا، به‌طور رسمی اعلام کرد: «پیروزی ایران در جنگ با عراق به نفع آمریکا نخواهد بود.»


برپایه اطلاعات محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا، بعد از فتح خرمشهر، «نیرو‌های عراقی در مرز ازهم‌پاشیدگی قرار داشتند و آمریکا نمی‌توانست از کنار این مسئله به‌سادگی بگذرد». ازاین‌رو بود که وزیر خارجه آمریکا با اشاره به راهبرد جدید و ابتکار عمل دیپلماتیک کشورش مدعی شد: «آمریکا برای حفظ صلح خاورمیانه، به ۳ ابتکار دیپلماتیک دست خواهد زد. اگر بخواهیم به یک نظم مسالمت‌آمیز جهانی امید داشته باشیم، باید وقایع خاورمیانه را شکل دهیم و اکنون لحظه ورود آمریکا به خاورمیانه است. آمریکا برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق، فعال‌کردن مذاکرات خودمختاری فلسطین و رفع تهدید از آغاز جنگ حدومرزی لبنان و اسرائیل، اقدام خواهد کرد.»


آمریکایی‌ها درحالی پایان‌بخشیدن به جنگ ایران و عراق را محور فعالیت‌های خود قرار داده بودند که به‌دلیل نگرانی از پیروزی‌های ایران، بخشی از تلاش‌های خود را برای تقویت و حمایت از عراق متمرکز می‌کردند. در این راستا، براساس تصمیم گرفته‌شده از سوی سنای آمریکا، هرگونه مانعی برای کمک‌های اقتصادی و نظامی به عراق از میان برداشته شد.


البته واضح بود که تمایل آمریکا به برقراری آتش‌بس به‌معنی پایان عادلانه جنگ نبود، بلکه ادامه جنگ و پیروزی ایران بر عراق، بر ضد منافع آمریکا بود و تنها راه تأمین منافع آمریکا، پایان جنگ بدون برتری ایران بود. دراین‌باره، وزیر دفاع وقت آمریکا تأکید کرد: «ما خواهان آن هستیم که این جنگ به طریقی پایان یابد تا ثبات منطقه را برهم نزند، چون پیروزی ایران برای منافع ملی ما مفید نخواهد بود.»


بنابراین، راهبرد جدید آمریکا نه‌تن‌ها دورنمای روشنی را برای برقراری صلح و ثبات در منطقه ترسیم نمی‌کرد، بلکه با هدف نادیده‌گرفتن حقوق ایران همراه با حمایت همه‌جانبه از عراق پیگیری می‌شد. در این مرحله، تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا با هدف کنترل پیروزی‌های ایران و حمایت از عراق در تماس با برخی کشور‌های عربی هم ادامه یافت. آمریکایی‌ها در تماس با کشور‌های اسلامی، ضرورت مهار فعالیت‌های نظامی ایران را یادآور شدند. بااین‌حال، رادیولندن اعلام کرد: «آمریکا درصدد کسب حمایت کشور‌های اسلامی مانند پاکستان، ترکیه، مالزی، اندونزی و الجزایر است.»


بی‌تردید آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در تقویت روحی و روانی قوای نظامی ایران به‌حساب می‌آمد و پس از این پیروزی مهم، کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا، سیل تجهیزات نظامی خود را به‌سوی عراق سرازیر کردند تا ناجوانمردانه، عراق را علیه کشورمان مجهز کنند. اما این نیرو‌های مسلح ایران بودند که تا پایان جنگ تحمیلی و با شرایط بسیار سختی که داشتند، مقاومت بی‌نظیری انجام دادند و سرانجام بدون ازدست‌دادن ذره‌ای از خاک کشور، جنگ را به سود خود به پایان بردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->