تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر
سرخط خبرها

درباره مستند «ماجرای دروی» که این روز‌ها در مشهد و با حضور خداداد عزیزی تصویربرداری می‌شود

  • کد خبر: ۶۸۴۷۶
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
درباره مستند «ماجرای دروی» که این روز‌ها در مشهد و با حضور خداداد عزیزی تصویربرداری می‌شود
مستند «ماجرای دروی» به سفارش سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد و به کارگردانی و تهیه کنندگی مسعود زارعیان در محله دروی درحال ساخت است که در بخشی از آن خداداد عزیزی، غزال تیزپای آسیا و ملی پوش بازنشسته مشهدی نیز حضور دارد.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - مستندی به سفارش سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد و به کارگردانی و تهیه کنندگی مسعود زارعیان در محله دروی درحال ساخت است که در بخشی از آن خداداد عزیزی، غزال تیزپای آسیا و ملی پوش بازنشسته مشهدی نیز حضور دارد.


زارعیان تاکنون دست کم ۲۵ مستند در مشهد ساخته که سه اثرش مربوط به حاشیه شهر است؛ مستند «مرهم» با روایتی سینمایی درباره شهید خدابخش خاوری معروف به «علی‌شارژی» یکی از فرماندهان تیپ زرهی لشکر فاطمیون، مستند «شما که غریبه نیستید» با محوریت حضور و تلاش احمد واعظی در شهرآباد (در نزدیکی کنویست) و این بار مستندی درباره فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار یک روحانی با نام موقت «ماجرای دروی».


این کارگردان که چندین سال است درباره محله‌های گلشهر، مهدی آباد، دروی و قُرقی تحقیق می‌کند در مستندی ۴۰ دقیقه‌ای به سراغ یک چهره محلی رفته است که توانسته مردم را برای رفع مشکلاتشان به نهاد‌های مختلف پیوند دهد.


یکشنبه گذشته به محل تصویربرداری این مستند در بولوار رسالت، آخر رسالت ۸۱ رفتیم و با کارگردان این فیلم گفتگو کردیم. او هم زمان مشغول تهیه مستند دیگری در نیشابور با محوریت بانویی فعال در حوزه پرداخت وام‌های خرد و اشتغال زایی است.


ساخت مستند با همکاری شورای اجتماعی محلات

کارگردان مستند «ماجرای دروی» با اشاره به اینکه فیلم با تکیه به قصه بازآفرینی و احیا حاشیه شهر برای هویت بخشی محلات کم برخوردار شکل گرفته است می‌گوید: در این کار از اعضای شورای اجتماعی محلات کمک گرفتیم و آن‌ها حجت الاسلام احسان مرادنژاد، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) در محله دروی را به ما معرفی کردند و ایده فیلم براساس فعالیت‌های آقای مرادنژاد که یک روحانی نمونه است و مردم دوستش دارند، شکل گرفته است. او با تلاش زیاد، بعضی از خلأ‌های مردم محله را پر کرده است و امیدواریم با به تصویر کشیدن فعالیت‌های خیرخواهانه او کمکی به مرتفع شدن مشکلات کنیم.


مسعود زارعیان با بیان اینکه شخصیت اصلی فیلم در واقع همین روحانی است توضیح می‌دهد: مشکلات حاشه شهر، فقط با توزیع غذا و کار‌هایی که حکم مسکن دارند حل نمی‌شود و آقای مرادنژاد با همین طرز تفکر، بنای فعالیت هایش را بر ریشه‌ای حل شدن مشکلات گذاشته و سراغ خانواده‌هایی رفته است که مردانشان فوت کرده اند یا به دلایلی از کار افتاده اند.


محور‌های مستند؛ زنان و نوجوانان

او درباره محور‌های مستند می‌گوید: ما چهار محور را در مستند پیگیری می‌کنیم؛ شامل اشتغال زایی زنان که جزو مأموریت‌های اصلی امام جماعت محله است، ضعف در ناوگان حمل ونقل عمومی و نبود وَن و اتوبوس از مشکلات جدی اهالی است، سکونتگاه‌های غیررسمی مثل بام خوابی و گودال خوابی که با حضور خانواده‌های بی بضاعت و کارتن خواب هاپدید آمده است و در این محله زیاد به چشم می‌آید و در نهایت توجه به ورزش نوجوانان و برگزاری مسابقه فوتبال باحضور یکی از فوتبالیست‌های بنام و حماسه ساز که از همین مناطق رشد کرده و توانسته ایران را بعد از دو دهه به جام جهانی ببرد.


کارگردان مستند «ماجرای دروی» درباره شیوه به تصویر کشیدن این معضلات نیز توضیح می‌دهد: می‌خواهیم بگوییم اینجا حاشیه نیست، بلکه مورد توجه شهرداری بوده و فضای سبز و پارک خطی در حاشیه کال ایجاد شده است و دفتر تسهیلگری کار‌های مؤثری برای افزایش کیفیت زندگی در محله انجام داده است، اما این کار‌ها کافی نیست.


زارعیان خاطرنشان می‌کند: زمین بازی که امروز بچه‌ها بازی فینال را در آن انجام می‌دهند با کمک مسئولان مجتمع حضرت مهدی (عج) آسفالت شده است، اما هنوز نور، سایبان، دروازه و صندلی برای تیم ذخیره ندارد. با این حال، مربی نوجوانان، سید جابر وفایی و امام جماعت محله توانسته اند امید را در دل مردم ایجاد کنند تا فوتبال، اثرگذاری فرهنگی هم داشته باشند.


بازگوکننده زخم‌ها و درمان‌ها

کارگردان با بیان اینکه مستندساز به عنوان دیده بان جامعه باید زخم‌ها و تا حدی راه درمان زخم‌ها را نشان بدهد، می‌گوید: نوجوانان علاقه‌مند به فوتبال در این محله، توانایی پرداخت ماهیانه ۳۰ هزار تومان شهریه سالن راهم ندارند و باید حمایت شوند؛ بنابراین مستند را می‌سازیم تا این نقطه از شهر بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.


تهیه کننده و کارگردان مستند «ماجرای دروی» با بیان اینکه مسئول دفتر تسهیلگری دروی، خانم دلیرنسب به عنوان مشاور در کنار تیم مستند بوده است، می‌گوید: مجری این طرح، محمد سنگوری است و برای ساخت فیلم، رضا عزیز فرخانی (مدیر فیلم برداری) و مرتضی غیور (صدابردار) و به آفرین عزیزی (پژوهشگر و مدیرتولید) با او همکاری داشته اند. عابد صفار و هومن نقدی زاده تصویربرداران و صادق خلیل زاده دستیار تصویربردار این پروژه هستند که تهیه آن تا پایان خرداد ادامه دارد.


اهدای کاپ قهرمانی با حضور خداداد عزیزی

 

درباره مستند «ماجرای دروی» که این روز‌ها در مشهد و با حضور خداداد عزیزی تصویربرداری می‌شود

 

در بخش کوتاهی از این مستند، خداداد عزیزی، فوتبالیستی که نقش مهمی در صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه داشته است، حضور دارد. او به تماشای بازی فینال جام رمضان آمده تا پس از مشخص شدن تیم منتخب، کاپ قهرمانی را به نوجوانان اهدا کند.


در حالی که جیغ و سوت و کف نوجوانان فضا را پر کرده است از انگیزه حضورش در این فیلم می‌گوید: برای بچه‌ها آمدم. ما مشهدی‌ها می‌دانیم منطقه دروی از مناطق ضعیف شهر است و مردم از لحاظ اقتصادی شرایط خوبی ندارند، اما در بین این نوجوانان، افراد مستعدی می‌بینم.


عزیزی با تأسف از اینکه فوتبال محلات در زمین‌های خاکی در مقایسه با گذشته کم رنگ شده است، می‌افزاید: پیشترهامسابقات محلات داشتیم و فوتبال در زمین‌های خاکی رونق خوبی داشت که اکنون نداریم. هیئت فوتبال استان وظیفه دارد برای استعدادیابی به این محلات بیاید، زیرا شاید تنها نقطه قوت اینجا در میان مشکلات متعدد مردم، علاقه نوجوانان به ورزش باشد.


خداداد عزیزی می‌گوید: از آنجا که رفت و آمد زیادی به خواجه ربیع دارم از کنار این محله زیاد عبور می‌کنم، اما انتهای بولوار رسالت نیامده بودم و وقتی برای اینجا مکان یابی اینترنتی می‌کردم در نقشه پیدا نمی‌شد!

 

 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->