لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه
سرخط خبرها

آیا بازار ارز دیجیتال همچنان زرق و «برق» گذشته را دارد؟

  • کد خبر: ۶۸۵۸۵
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
آیا بازار ارز دیجیتال همچنان زرق و «برق» گذشته را دارد؟
در همین هفته گذشته بیت‌کوین کانال ۳۰ هزار دلار را هم به خودش دید، اما در زمان نگارش این مطلب، ۳۸ هزارتایی است و متخصصان بازار‌های مالی می‌گویند بعید است ریزشی بیشتر از این را تجربه کند.
محمدرضا ضیاء | شهرآرانیوز؛ پیش از این درباره ایلان ماسک، تأثیرگذاری اش بر بازار رمزارز و بالاوپایین‌شدن‌های اخیر بازار بیت‌کوین و دیگر رمزارز‌ها گفته بودیم، اما بحث این بازار رونق‌گرفته همچنان داغ است و هرروز به بهانه‌ای تیتر رسانه‌ها و نقل فضای مجازی می‌شود.
 
در همین هفته گذشته بیت‌کوین کانال ۳۰ هزار دلار را هم به خودش دید، اما در زمان نگارش این مطلب، ۳۸ هزارتایی است و متخصصان بازار‌های مالی می‌گویند بعید است ریزشی بیشتر از این را تجربه کند. علاوه بر بازار، مسئله برق و قطعی آن هم از طرف دیگر بیت‌کوین و ماینر‌های آن را در کشورمان نشانه گرفت. در این مطلب می‌خواهیم از اتفاقات جدید بازار رمزارز بگوییم.

 

بیت‌کوین بهانه است!

از ابتدای هفته گذشته وزارت نیرو دوشاخه برق وزارتش را از شبکه توزیع درآورد و جدولی منتشر شد که نشان می‌داد کدام محله و خیابان در چه روز و چه ساعت‌هایی خاموش هستند. بماند که تقریبا برق همه نقاط هرموقع دلشان می‌خواست، قطع می‎شد، نه هروقت جدول می‌گفت! خبر عجیب هم این روز‌ها کم نشنیدیم؛ از قطعی دستگاه‌های اکسیژن بیماران کرونایی تا مات‌شدن شطرنج‌بازانمان در مسابقات بین‌المللی به‌علت قطعی برق! این درحالی است که هنوز حتی تابستان هم شروع نشده است. مسئولان وزارت کشور و دولت برای قطع‌شدن برق توجیه‌های زیادی مطرح کردند.
 
یکی از اتهامات اصلی یقه بیت‌کوین و ماینر‌های غیرمجاز را گرفت، اما شاید جالب باشد بدانید که متخصصان امر می‌گویند مصرف برق فعلی ماین بیت‌کوین در ایران چیزی بین یک تا ۴ درصد مصرف برق کل کشور است و استخراج بیت‌کوین و اتریوم نمی‌تواند عامل اصلی قطعی برق باشد. ایران ما معدن منابع طبیعی است. درحالی‌که در طول سالیان گذشته می‌توانستیم یکی از ابرقدرت‌های دنیا در زمینه تولید برق خورشیدی با آن همه ذخایر عظیم این انرژی در کویرهایمان باشیم، هنوز سلول‌های خورشیدی را وارد می‌کنیم و ناچیزترین سهم تولید برق ما در اختیار انرژی خورشیدی است.
 
علاوه بر خورشید، مشعل‌هایی که روی چاه‌های نفت ما در جنوب می‌سوزد، می‌توانند به‌جای تولید آلودگی برای محیط زیستمان، الکتریسیه تولید کنند. کاری که عربستان سردمدار آن در منطقه و یکی از قدرت‌های جهان در این زمینه است و ما هرسال تولید آلودگی نفتی‌مان را هم‌زمان با تولید بیشتر نفت و گاز، افزایش می‌دهیم. به این اضافه کنید فرسودگی شبکه انتقال، توزیع و تولید برق را که درصدی دور از تصور از انرژی را پرت می‌کند.
 
پس بیت‌کوین بهانه است، بلکه نبود اراده برای تحول نظام انرژی کشور علت اصلی مشکل برق و حتی آب (که خودش بحثی مفصل و نگران‌کننده دارد) است. البته امسال این قطعی عجیب بی‌سابقه است و شاید چیز‌هایی پشت‌پرده‌اش باشد که ما نمی‌دانیم.


ماین می‌صرفد یا نه؟

خیلی‌ها برایشان سؤال است که با این تعرفه‌های جدید برق، قطعی آن، گرانی دستگاه‌های ماینر و... هنوز ماین‌کردن بیت‌کوین می‌ارزد یا نه.
 
اول از همه بگوییم که ماین‌کردن هنوز هیچ قانون درست‌ودرمانی در ایران ندارد. یعنی شما اگر ماین می‌کنید یا می‌خواهید ماین کنید، باید هر لحظه منتظر کوبیده‌شدن بر در مزرعه کوچک و بزرگ ماینینگتان و دودشدن یک‌باره کل دارایی‌تان باشید. اتفاقی که در طول ۲ سال گذشته زیاد افتاده است. پس پیه این قضیه را به تنتان بمالید.
 
دوم اینکه بی‌شک اختلال شبکه برق روی درآمد شما تأثیرگذار است. قبل از این شما می‌توانستید در یک شبکه پایدار، مزرعه استخراجتان را با وضعیت معتدل دمایی به حال خودش رها کنید و به زندگی‌تان برسید تا برایتان پول دربیاورد، اما حالا باید هرروز بالای سرش باشید تا پس از قطعی برق، دوباره راه بیندازیدش. ریزش قیمت بیت‌کوین و اتریوم که پرطرف‌دار‌های ماینینگ هستند هم سود ماین را کم کرده، اما هنوز استخراج یک کار پرسود است. کاری که اگر پیش از این ظرف هفت‌هشت‌ماه هزینه اولیه‌تان را برمی‌گرداند و به سود می‌رسیدید، حالا ده‌دوازده‌ماهه این کار را می‌کند.


رمزارزی جدید و جذاب با شعار محیط‌زیستی

حیفم آمد خبر دست‌اول رمزارز‌ها را به شما نگویم. به‌تازگی رمزارزی جدید به نام «چیا» وارد بازار کریپتوکارنسی شده و خیلی طرف‌دار پیدا کرده است. رمزارزی که با روش جدید ماینش قیمت هارد‌ها و اس‌اس‌دی‌ها را چندبرابر کرده است. چیا به‌جای استفاده از پردازنده‌های سی‌پی‌یو یا گرافیکی شما از حافظه رایانه‌تان برای ماین‌شدن استفاده می‌کند.
 
این رمزارز با نوشتن و خواندن اطلاعات در حافظه به دست می‌آید و به‌جز ابتدای کار که باید هاردتان را پلات‌بندی کند، برخلاف اتریوم و بیت‌کوین و دیگر رمزارز‌ها به هیچ سیستم مدل‌بالایی نیاز ندارد و درنتیجه برق و انرژی خاصی مصرف نمی‌کند و به همین دلیل شعار دوست‌داشتن محیط‌زیست را کنار خودش دارد. درباره چیا خودتان بیشتر تحقیق کنید، اما در همین اندازه از ما داشته باشید که کمترین حافظه لازم برای چیا ۱۰۰ گیگ است.
 
از هاردی که برای استخراج چیا استفاده می‌شود، هیچ استفاده دیگری نمی‌توانید بکنید. هارد می‌تواند اینترنال یا اکسترنال باشد و فقط در ابتدای کار و برای صرفه‌جویی در زمان پلات‌بندی هاردتان به بخش‌های ۱۰۰ گیگی، یک سیستم با رم و سی‌پی‌یو بالا و اس‌اس‌دی نیاز دارید. راستی با قیمت فعلی چیا، به‌وسیله یک هارد ۴۰ ترابایتی ماهی ۳۰۰۰ دلار به دست خواهید آورد.

می‌خواهم تریدر شوم

پس از تجربه تلخ بورس و بربادرفتن میلیارد‌ها تومان از دارایی‌های ملت، خیلی‌ها به‌خصوص در چند ماه گذشته به ترید یا معامله رمزارز روی آورده‌اند. خیلی‌ها هم در حال فکرکردن برای ورود به این بازار هستند (البته اگر بتوانند دارایی خود را حتی با زیان هفتادهشتاددرصدی از بورس بیرون بکشند.) این اتفاق، نهاد‌های دولتی، بورس و بانک‌ها را هم نگران کرده است و گاهی خبر فیلترشدن صرافی‌های اینترنتی یا مسدودشدن درگاه‌های بانکی آن‌ها تیتر رسانه می‌شود.
 
البته به‌تازگی نامه‌ای از طرف دفتر رئیس‌جمهور به نهاد‌های مسئول ارسال شده است که فعلا آن‌ها را از اقدام‌هایی این‌چنین منع می‌کند. به‌جز این، شما برای معامله در بازار رمزارز فقط یک‌بار به صرافی‌های ایرانی نیاز دارید و بعد از این نه به‌صرفه است و نه با توجه به محدودیت‌های قانونی صلاح است که با صرافی ایرانی کار کنید. معمولا تریدر‌ها پولشان را به رمزارز محبوب و امن تتر تبدیل می‌کنند که تقریبا معادل دلار است و تترهایشان را به کیف پول‌های معتبر دنیا منتقل و معامله می‌کنند. در این صورت اگر بخواهند پولشان را از بازار خارج کنند، می‌توانند با تبدیل آن به ارز‌های قانونی این کار را به‌راحتی و بدون دردسر انجام دهند.


بازار رمزارز می‌تواند از بورس خطرناک‌تر باشد

تحلیل‌های بازار رمزارز مثل بورس و فارکس و بقیه بازار‌های مالی است، با این تفاوت که تغییر قیمت‌ها لحظه‌ای است، بازار ۲۴ ساعته باز است و گاهی اخبار محیطی چنان بازی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که یک‌شبه به زمین یا به آسمان می‌روید. در بازار رمزارز بیشتر از دیگر بازار‌های مالی باید حواستان به اخبار و معامله‌های بزرگ باشد. کانال‌هایی تلگرامی وجود دارند که درلحظه معامله‌های بزرگ رمزارز‌ها را نشان می‌دهند.
 
وقتی این معامله‌ها انجام می‌شود، باید منتظر ریزش یا رشد شدید بازار باشید. در ضمن لطفا حتما حداقل‌های تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی و همچنین بایننس را قبل از ورود جدی به بازار یاد بگیرید و اگر شخصیتی استرسی و جوشی دارید، به صلاحتان نیست وارد چنین بازاری شوید. چون چندبرابر بورس به شما استرس وارد می‌کند. اما اگر نظر من و متخصصان مالی و آی‌تی را می‌خواهید، باید بگویم که همه به آینده ارز رمزنگاری‌شده امیدوارند.
 
ارز‌هایی که دولت‌ها نمی‌توانند محدودشان کنند و احتمال هک‌شدن آن‌ها نزدیک به صفر است. ۲ نکته دیگر: اول اینکه حواستان به اصطلاح «شت‌کوین»‌ها باشد. هزاران رمزارز در بازار وجود دارد که بیشتر آن‌ها راهی برای زدن جیب شماست. روی رمز‌های معتبر معامله کنید. دوم اینکه اطلاعات کیف پول و کاربری صرافی‌تان را در جایی امن نگه دارید. با گم‌شدن یا در اختیار دیگری قرارگرفتن، دستتان به هیچ قانون و نیرویی بند نیست. برای اینکه اگر خدای نکرده اتفاقی برایتان افتاد، دارایی‌تان وارثی داشته باشد، اطلاعات را اگر دوست داشتید به شخص یا در محلی که آن شخص بتواند آن‌ها را پیدا کند، منتقل کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->