«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

۴۰ درصد از سرقت‌های تعزیری به وسایل نقلیه ربط دارد

  • کد خبر: ۶۸۵۹۸
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
۴۰ درصد از سرقت‌های تعزیری به وسایل نقلیه ربط دارد
مسئولان قوه قضاییه در جدیدترین آمار سرقت خودرو و قطعات داخلی اعلام کرده‌اند که حدود ۴۰ درصد از سرقت‌های تعزیری کشور مرتبط با وسایل نقلیه است.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ بسیاری از کارشناسان، سیگار را به منزله ورود به دنیای اعتیاد می‌دانند و سردار سعید منتظرالمهدی که در سال ۹۸ برای یک دوره شش‌ماهه، سمت معاون ستاد مباره با موادمخدر را برعهده داشت، همان سال درباره وضعیت اعتیاد در کشور اعلام کرده بود: از هر ۳جوان سیگاری یک نفر معتاد شده و معتادان متجاهر سالی ۳۷۵بزه انجام می‌دهند. موضوعی که ردپای این افراد را در حوزه سرقت خودرو و قطعات داخلی خودرو‌ها عیان‌تر کرده است، تا جایی که مسئولان قوه قضاییه در جدیدترین آمار سرقت خودرو و قطعات داخلی اعلام کرده‌اند که حدود ۴۰ درصد از سرقت‌های تعزیری کشور مرتبط با وسایل نقلیه است.


سهم سرقت خودرو ۷ درصد

سرقت خودرو از جرائمی است که هر روز فراوانی آن بیشتر می‌شود و ابوالفضل سلیمانی، رئیس اداره پیشگیری‌های امنیتی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این باره به ایرنا گفته است که ۷ درصد از سرقت‌های کشور خودرو، ۸ درصد موتورسیکلت و ۲۴‌درصد قطعات، لوازم و محتویات خودروست. برابر با سوابق و آمار‌های موجود از سال۹۳‌تا سال۹۹‌جرم سرقت مستوجب تعزیر ۱۲‌درصد از کل جرائم کشور را شامل می‌شود.


کلان‌شهر‌ها از آن دست شهر‌هایی هستند که سارقان خودرو و لوازم داخلی، راه نفس‌کشیدن را بر مالکان خودرو‌ها به خصوص خودرو‌های مدل پایین بسته‌اند. موضوعی که در تهران عیان‌تر از دیگر کلان‌شهر‌ها است و تنها ۳۷‌درصد از سرقت خودرویی کشور در استان تهران رخ داده و به گفته این مسئول قوه قضاییه، بالغ بر ۹۰‌درصد از سرقت‌های خودرو کشور مربوط به سرقت محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی است.


کشف ۸۰ درصد سرقت‌ها در یک هفته

سرقت خودرو هر چند جرم پرتکراری و یکی از پرشکایت‌ترین جرائم کشوراست، اما برای فردی که خودرو یا وسایل خودرواش سرقت شده، به دلیل ازکارافتادگی و به یغما رفتن بخش مهمی از سرمایه زندگی‌اش، این موضوع تازگی دارد و انتظارش هم رسیدگی سریع به پرونده‌اش است.


پرتکرارترین سرقت‌ها نیازمند بیشترین توجه‌هاست، تا جایی که در پلیس آگاهی دایره ویژه سرقت وسایل نقلیه ایجاد شده و به صورت خاص به این سرقت‌ها رسیدگی می‌شود. عملکرد مؤثر پلیس موجب شده تا ۸۰ درصد سرقت‌ها در هفته نخست منجر به کشف شود.
سلیمانی در این باره گفته است، آمار‌ها حاکی از آن است که حدود ۳۰‌درصد از سرقت‌ها در ۲۴‌ساعت اول و درحالی‌که قطعاتی از خودرو‌ها به سرقت رفته کشف می‌شود.


سرقت برای سرقت

ماجرای سرقت خودرو یک کلاف سردرگم است. زیرا انگیزه برخی از سارقان تنها وسایل داخلی خودرو نیست بلکه با خودرو‌های سرقتی، حمل موادمخدر، زورگیری و سرقت‌های بعدی را انجام می‌دهند. البته این تنها بخشی از انگیزه سارقان است و کمبود قطعات یدکی در بازار، بالا رفتن قیمت قطعات، بی‌توجهی به افزایش ضریب ایمنی وسایل نقلیه تولیدی و کمبود پارکینگ‌های عمومی در شهر‌ها و محل زندگی افراد از دیگر عوامل دخیل در سرقت‌هاست که رئیس اداره پیشگیری‌های امنیتی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به آن اشاره می‌کند.


حواشی حاشیه‌نشینی

این مسئول قوه قضاییه، نابسامانی‌های اقتصادی، بیکاری، مهاجرت، حاشیه‌نشینی، نبود فرصت شغلی برای سارقان آزاد شده، خلأ امنیتی در شهر‌ها و کلان‌شهرها، پوشش نداشتن محیطی بر اساس شاخصه‌های امنیتی به‌روز، به‌ویژه در مناطق دورافتاده و حاشیه کلان‌شهر‌ها را از دیگر دلایلی می‌داند که منجر به افزایش سرقت‌ها شده است، موضوعی که مشهد سال‌هاست با آن درگیر است و تاکنون راه برون‌رفتی برای آن به دست نیاورده است.


البته سلیمانی، نبود ابزار‌های کنترلی مناسب و مراقبت‌های پس از آزادی درباره سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار را نیز از مصادیق دامن زدن به افزایش سرقت خودرو می‌داند و یکی از اقداماتی که در امسال قرار است اجرایی شود را موضوع «مداخلات انتظامی وضعی کاهنده در راستای پیشگیری از سرقت خودرو» با همکاری بخش‌های تخصصی حوزه سرقت در نیروی انتظامی بیان می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->