سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه
سرخط خبرها

نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ همچنان غیرقابل پیش بینی است

  • کد خبر: ۶۸۹۱۹
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ همچنان غیرقابل پیش بینی است
بسیاری از تحلیلگران سیاسی با استناد به آمار‌ها و نظرسنجی‌های موجود و با نظر به تجربه‌های حاصل از ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری، معتقدند که نمی‌توان برنده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از حالا تعیین کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بسیاری از تحلیلگران سیاسی با استناد به آمار‌ها و نظرسنجی‌های موجود و با نظر به تجربه‌های حاصل از ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری، معتقدند که نمی‌توان برنده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از حالا تعیین کرد و باید منتظر تحولات تا آخرین روز‌ها بود.

 

رحمان قهرمان پور، تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر انتخابات در ایران در این‌باره، در توئیتی نوشت: بر اساس نظرسنجی ایسپا تعداد کسانی که نمی‌دانند به چه کسی باید رأی دهند، از تعداد کسانی که می‌خواهند به آقای رئیسی رأی بدهند، بیشتر است. معنای فنی این حرف آن است که تخریب‌ها علیه وی در فضای مجازی اثرگذار بوده است؛ یعنی پایگاه رأی وی در شرایط دینامیک انتخابات استحکام لازم را ندارد.


اما قهرمان پور، تنها تحلیلگری نیست که معتقد است از حالا نمی‌توان نتیجه انتخابات پیش رو را مشخص دانست.

 

حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، نیز به «ایلنا» گفت: با توجه به آرایش سیاسی‌ای که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از جریان اصولگرایی، مستقل و اصلاح طلبی پیدا کرده اند و با توجه به اینکه بیشتر این افراد وابسته به جریان اصولگرایی هستند، رقابتی درون جریان اصولگرایی شکل می‌گیرد؛ این افراد خیلی جدی در مناظرات شرکت خواهند کرد و به تبیین مواضع خودشان خواهند پرداخت. با توجه به اینکه آن‌ها رقیب قوی ندارند، این رقابت همچنان ادامه پیدا می‌کند و این آقایان به نفع هیچ کس کنار نمی‌روند؛ انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

 

وی افزود: در این دوره از انتخابات باید دولت ائتلافی شکل بگیرد و شورای ائتلاف و وحدت، جبهه پایداری و ایستادگی و مجموعه‌هایی که مطرح هستند، ائتلاف کنند و یک نفر را وزیر خارجه، یک نفر را دبیر شورای عالی امنیت ملی و یکی را هم معاون اول و... کنند؛  اگر این تقسیم کار صورت گیرد، آقای رئیسی رأی می‌آورد، در غیر این صورت رأی نخواهد آورد.


محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی اعتدالگرا، نیز در گفتگو با «ایلنا» با اشاره به تجربه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ گفت: سال ۹۲ هنگامی که صلاحیت آقای هاشمی را احراز نکردند، ایشان آقای روحانی را مطرح کرد و رأی ۳ درصدی وی را به بالای ۵۱ درصد رساند و یک حماسه صورت گرفت.

 

در واقع آقای هاشمی برخلاف کسانی که ایشان را احراز صلاحیت نکردند و خواستند که در مدیریت اجرایی کشور به هر دلیلی نقش نداشته باشد، از شرایط ایجاد شده به گونه دیگری استفاده کرد. معتقدم اگر مردم طبق تجاربی که در این ۴۰ سال داشته ایم به پای صندوق‌های رأی بیایند و قهر نکنند، اتفاقات به گونه دیگری رقم خواهد خورد. اگر آقایان لاریجانی و جهانگیری بیایند کنار یکی از نامزد‌های موجود بایستند، شاهد رویکرد دیگری در انتخابات خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->