امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کاهش ظرفیت تولید تخم‌مرغ در استان، زنگ خطری برای افزایش دوباره قیمت است

  • کد خبر: ۶۸۹۳۶
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
کاهش ظرفیت تولید تخم‌مرغ در استان، زنگ خطری برای افزایش دوباره قیمت است
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان‌رضوی گفت: امروز مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار استان خراسان‌رضوی با حدود ۶۰درصد ظرفیت کار می‌کنند که زنگ خطری برای افزایش دوباره قیمت در ۶ ماه دوم سال است.
طنین همتی|شهرآرانیوز، موسوی‌نژاد تصریح کرد: قیمت تخم‌مرغ از ابتدای امسال به‌شدت کاهش یافت که باتوجه‌به افزایش هزینه‌ها در سال۱۴۰۰ و همچنین افزایش قیمت نهاده‌ها، دولت هیچ حمایتی نکرد.

وی گفت: ۷۰درصد هزینه‌های مرغدار به تأمین نهاده مربوط است و در کنار این شاهد افزایش دستمزد‌ها هم بودیم. متأسفانه دولت نه‌تن‌ها قیمت تخم‌مرغ را به‌روز نکرد، بلکه آخرین قیمت مصوب ما مربوط به دی‌ماه سال گذشته است. باتوجه‌به افزایش هزینه‌ها که خود دولت هم در آن نقش داشته است، نه‌تن‌ها قیمت تخم‌مرغ را افزایش نداد، بلکه به وظیفه قانونی‌اش، یعنی خرید حمایتی تخم‌مرغ، هم عمل نکرد. چنان‌که براساس قانون نظام دام‌پروری، شرکت پشتیبانی امور دام مکلف است تخم‌مرغ را در زمان‌هایی که قیمتش پایین است به‌صورت تضمینی بخرد.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار افزود: به‌نظر می‌رسد دولت بیش از این نمی‌خواهد خود را بین تولیدکنندگان بدنام کند و به‌عبارتی قشر تولیدکننده را فدا می‌کند و برایش مهم نیست در چندین ماه آینده چه بلایی بر سر مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌آید.

به‌گفته این فعال حوزه طیور، بار‌ها اعلام کرده‌ایم قیمت تخم‌مرغ منطقی نیست و باید افزایش یابد و دست‌کم اگر تضمینی نمی‌خرید، صادرات را آزاد کنید، چون هوا رو به گرمی است و ممکن است تولید مرغداران خراب شود.

وی اضافه کرد: با وضع قوانینی که مخل تولید بود، کار را برای تولیدکننده سخت کردند و با وجود اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری کردند، متأسفانه بزرگ‌ترین مانع ما دولت است. برای صادرات هم با وضع بروکراسی حاکم و عوارضی که وضع شده است، برای صادرکننده ما صرفه اقتصادی ندارد صادرات کند. این‌ها همه دست‌به‌دست هم داده است تا قیمت تخم‌مرغ به حدود ۱۰هزار تومان برسد و تولیدکننده ما برای تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ بیش از ۳۵۰۰تومان زیان کند. این مسائل باعث شد مرغدار رغبتی به پرورش دوباره نداشته باشد.

به‌گفته موسوی‌نژاد، ما اکنون از ۳۰درصد ظرفیت سالن‌های پرورش استفاده می‌کنیم که این خود زنگ خطر و هشدار جدی برای فصل زمستان است.
وی اضافه کرد: وقتی بحرانی برای یک صنعتی مثل صنعت ما پیش بیاید، ۶ ماه دیگر خودش را نشان می‌دهد. اکنون تولیدکننده با مشکلات موجود رغبتی برای تولید ندارد و از طرفی مرغداری‌ها مرغ‌های با تولید بالای ۸۰درصد را راهی کشتارگاه کردند.

وی ادامه داد: امروز مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار استان خراسان‌رضوی با حدود ۶۰درصد ظرفیتشان کار می‌کنند. این عوامل و اتفاقات باعث شد تولید متوقف شود و در کنار این قیمت جوجه یک‌روزه هم افزایش یافت.
موسوی‌نژاد یادآور شد: دولت برای تخم‌مرغ قیمت مشخص می‌کند و از طرفی قیمت جوجه یک‌روزه که آن هم مصوب دولت است، به ۱۹هزار تومان می‌رسد و دیگر کسی رسیدگی نمی‌کند. ما درخواست کردیم باتوجه‌به بحران‌ها اجازه دهند تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکیه وارد شود که از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون هیچ پاسخی داده نشده است. چنان‌که باتوجه‌به مشکل ارزی موجود، به نتیجه هم نخواهد رسید.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی ما این است اگر تولید باتوجه‌به مانع‌های موجود به همین روال باشد، تولید تا آخر سال کم می‌شود و قیمت تخم‌مرغ هم تا پایان سال به بیش از ۲۵هزار تومان در مشهد می‌رسد.

موسوی‌نژاد یادآور شد: وقتی قیمت تخم‌مرغ افزایش یافت، به خواسته دولت همه فعالان تولید دست‌به‌دست هم دادند تا برای تنظیم بازار اقدام کنند، ولی امروزه که تولیدکننده خود را تنها می‌بیند و حمایتی از جانب دولت نمی‌بیند، مسلما دوباره اعتماد نخواهد کرد و رغبتی برای همکاری نخواهد داشت. اگر مردم هم دیدند که قیمت تخم‌مرغ افزایش یافت، بدانند که ناشی از سوءمدیریت مسئولان است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->