حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت شهر اصفهان عادی است| ادامه پرواز هواپیما‌ها در فرودگاه شهید بهشتی بازگشت وضعیت عادی پروازها به تمامی فرودگاه‌های کشور شهر اصفهان در امنیت و آرامش است + فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیچیدگی‌های مذاکرات وین و متغیر‌های تأثیرگذار آن کدام‌اند؟

  • کد خبر: ۶۹۲۷۵
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
پیچیدگی‌های مذاکرات وین و متغیر‌های تأثیرگذار آن کدام‌اند؟
دور پنجم مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام همچنان در  جریان است. با وجود ابراز امیدواری‌های پیشین از جانب کشور‌های عضو برجام مبنی بر اینکه این دور از مذاکرات، دور پایانی باشد و ایران و آمریکا با دستیابی توافق به برجام بازگردند، به نظر نمی‌رسد که در این دور از مذاکرات نیز کار تمام شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دور پنجم مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام همچنان در جریان است. با وجود ابراز امیدواری‌های پیشین از جانب کشور‌های عضو برجام مبنی بر اینکه این دور از مذاکرات، دور پایانی باشد و ایران و آمریکا با دستیابی توافق به برجام بازگردند، به نظر نمی‌رسد که در این دور از مذاکرات نیز کار تمام شود.

 

دراین باره، شبکه «العربیه» در گزارشی نوشت: دور پنجم مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران درحال برگزاری است و کشور‌های شرکت کننده در این نشست بر این مسئله اصرار دارند که باید در این دور از مذاکرات توافقی حاصل شود. اما احساس فزاینده‌ای وجود دارد، مبنی بر اینکه این دور از مذاکرات دور آخر نخواهد بود. مسائل اساسی مورد اختلافی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را در وین حل کرد.


ممکن است در این دور به نتیجه نرسیم

سیدعباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره کننده کشورمان در وین، درباره روند پیشرفت دور پنجم مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام گفت: مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و ما به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده ایم. فکر می‌کنم پیشرفت‌های خوبی تاکنون داشته ایم، مسیر خوبی را طی کرده ایم و اکنون در نقطه‌ای هستیم که فقط به مسائلی که اختلافات بارزی درباره آن‌ها وجود دارد، پرداخته می‌شود. متن‌ها تهیه شده و مقدار زیادی از متن‌ها آماده است و چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است.


جلسات فشرده‌ای در این دوره داشتیم، اما مطمئن نیستم آیا در این دور از مذاکرات بتوانیم مسائل را جمع بندی کنیم؛ با این حال ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، نیز در واکنش به سخنان عراقچی، اعلام کرد که با وی موافق است.


امیدواری به احیای برجام تا پایان دولت دوازدهم

با این حال علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری هفتگی خود، از موفقیت در مذاکرات هسته‌ای وین ابراز امیدواری کرد و گفت: طبیعی است که به خاطر پیچیدگی‌هایی که تحریم‌های متعدد در دولت ترامپ و پیشرفت‌های فنی هسته‌ای در پاسخ به آن‌ها ایجاد شده، جزئیات بسیاری باید مورد بررسی و بحث قرار بگیرد، اما هیچ کدام از این موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت‌ها این اختلاف‌های جزئی نیز به پایان خواهد رسید؛ بنابراین ما بسیار امیدواریم که تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم.


گزارش آژانس و پاسخ ایران

اما در این میان، یکی دیگر از متغیر‌هایی که سبب پیچیده‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای وین شده است، نحوه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۰ خرداد، در گزارش فصلی خود به کشور‌های عضو برجام، ضمن ابراز امیدواری از حصول پیشرفت در مذاکرات پیش از جلسه هفته آینده شورای حکام، اعلام کرده که ایران نتوانسته است درباره ذرات اورانیوم یافت شده در چندین سایت اعلام نشده توضیحی ارائه دهد. اما در واکنش به آخرین گزارش آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، نامه‌ای به رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی اتمی نوشته است.

 

کاظم غریب آبادی، نماینده کشورمان در وین، در صفحه توئیترش در توضیح محتوای نامه صالحی، به گروسی نوشت: نظر به اینکه تاریخ تفاهم نامه فنی در ۲۴ مه به پایان رسید، ایران تصمیم گرفت آن را تمدید نکند؛ در ضمن ما تصمیم گرفتیم به ثبت یک ماهه اطلاعات ادامه بدهیم تا فرصت دیگری برای به نتیجه رساندن مذاکرات فنی با آژانس فراهم شود.

 

در زمینه مسائل پادمانی، ایران تا کنون بیشترین تلاش را برای همکاری واقعی با آژانس انجام داده و شفاف سازی‌ها و پاسخ‌های لازم را ارائه کرده است. از آمادگی آژانس برای مشارکت در تلاشی کنشگرایانه و متمرکز برای حل و فصل بدون تأخیر مسائل استقبال می‌کنیم. ما مانند قبل به همکاری سازنده با آژانس ادامه می‌دهیم. غریب آبادی همچنین در ارزیابی خود از گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: این گزارش در پرتو توقف اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی از سوی ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ تهیه شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->