سرخط خبرها
در جلسه شورای اجتماعی محله نیزه مطرح شد

برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و قصه‌گویی

  • کد خبر: ۶۹۳۸
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و قصه‌گویی

میتراصدر - بهمن ماه سال گذشته بــود که دبیـــرستان دختــرانه نورعــلم توانست کافه کتاب خود را افتتاح کنند. کافه کتاب با فضای دلنشین و کتابخانه‌ای که کتاب‌هایش به روز شده بود، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان بیشتری را جذب خود کرد.
امسال یک‌ماه مانده به هفته کتاب و کتاب‌خوانی هفتمین جلسه شورای اجتماعی محله نیزه با موضوع ویژه برنامه‌ها و طرح‌های اعضا در رابطه با کتاب و کتاب‌خوانی و گزارش پیگیری مصوبات جلسه گذشته با حضور اعضای شورای اجتماعی محله نیزه، رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی، رئیس و کارشناس فرهنگی ناحیه 2 شهرداری منطقه در کافه کتاب دبیرستان نورعلم برگزار شد.
در ابتدای جلسه کارشناس فرهنگی شهرداری منطقه فعالیت‌های ماه گذشته شورای اجتماعی محله نیزه را بیان کرد و گفت: بنیاد نیکوکاری ایرانیان با همکاری شهرداری منطقه5 طرح «آرزوی من» را به مناسبت سال تحصیلی جدید در مدارس منطقه 5 برگزار می‌کند. این طرح شامل مسابقه نقاشی، شعر و داستان‌نویسی ویژه دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی است. موضوع مسابقه به آرزوی دانش‌آموزان برمی‌گردد. جوایز این مسابقه در 13آبان و به مناسبت روز دانش‌آموز به بهترین آثار اهدا می‌شود.علیرضا حیدری در ادامه طرح نذر کتاب را به مناسبت هفته کتاب‌خوانی ارائه داد و بیان کرد: این طرح با همکاری نهاد کتابخانه‌ها و کانون فرهنگی و پرورشی کودکان و نوجوانان در منطقه انجام می‌شود. نهاد کتابخانه و کانون پرورش فکری تعدادی کتاب را در اختیار اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه قرار دادند و به مناسبت این هفته کتاب‌ها بین مدارسی که در این حوزه فعالیت دارند، توزیع می‌شود.
حیدری در ادامه طرح با کتاب بازی کنیم را توضیح داد و افزود: این طرح سال گذشته به صورت آزمایشی در برخی از مدارس منطقه اجرا شد و با استقبال خوب دانش‌آموزان روبه‌رو شد. در این طرح دانش‌آموزان کتاب‌های انتخاب شده را مطالعه و براساس ادراک مفاهیم از کتاب موردنظر نقش‌آفرینی می‌کنند. هدف از این طرح درک مفهومی و تقویت ادراک دانش‌آموزان است. یکی از بهترین روش‌ها برای درک مفاهیم کتاب توضیح دوباره آن برای دیگران است. بنابراین نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در طرح با کتاب بازی کنیم به درک مفاهیم و تمرکز دانش‌آموزان کمک زیادی می‌کند.
رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه نیز در ادامه جلسه از اعضای شورای اجتماعی و افراد صاحب نفوذ محله خواست تا در اجرای بهتر 2طرح «نذر کتاب» و با «کتاب بازی کنیم» با اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه همکاری داشته باشند.
محمد سلطانی با بیان این نکته که می‌توان از کتاب‌های انباشته شده در خانه‌ها شروع کرد، گفت: برای انجام طرح نذر کتاب باید به سراغ ساکنان محلات برویم و کتاب‌هایی که در خانه دارند و دیگر آن را مطالعه نمی‌کنند جمع‌آوری و طبقه بندی کنیم و با توجه به نیاز کتابخانه‌ها و مدارس منطقه به چرخه مطالعه برگردانیم.
رئیس شورای اجتماعی محله نیزه در ادامه جلسه گفت: در تلاش هستیم تا با کمک خیران به مناسبت هفته کتاب‌خوانی، کتاب‌های مدارس محله را تجهیز کنیم و بنا به درخواست و فهرست تهیه شده از سوی مدارس برای آن‌ها در حد مقدور کتاب تهیه و اهدا کنیم. افزون بر این می‌توانیم با ضایعات چوب و با ایده‌ای خلاقانه قفسه‌هایی را برای هر کلاس یا راهرو هر طبقه تهیه کنیم تا دانش‌آموزان دسترسی راحت‌تری به کتاب‌های مورد نیاز داشته باشند.
حجت‌الاسلام اصغری، رابط ائمه جماعت، درباره تجهیز کتابخانه مدارس گفت: می‌توان از وزارت ارشاد و کانون مساجد برای تجهیز کتابخانه‌ها کمک گرفت. مساجد می‌توانند از طریق کانون‌های فرهنگی خود از اداره ارشاد کتاب تهیه کنند و در اختیار کتابخانه مدارس بگذارند.
زهرا رضایی، رابط بانوان نیز پیشنهاد اجرای جشن کتاب را در کتابخانه شهدای مدافع حرم داد و گفت: با برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، نقاشی و قصه‌گویی در گروه‌های سنی مختلف و برگزاری یک جشن در هفته کتاب‌خوانی در کتابخانه شهدای مدافع حرم، ساکنان محله ترغیب به خواندن کتاب می شوند.
وی افزود: دیدار از کتابخانه از سوی شهردار منطقه، مسئولان سازمان‌ها و اعضای شورای اجتماعی محله و اهدای هدیه به کتابداران به رشد فرهنگی منطقه کمک می‌کند.
فاطمه خدامی، مشاور دبیرستان نورعلم نیز با اشاره به نیاز بانوان و دختران محله به فضاهای ورزشی گفت: نبود سالن‌های ورزشی در محله یا بالا بودن هزینه‌های کلاس‌های ورزشی باعث شده تا بیشتر بانوان محله ورزش نکنند و این در روند آموزشی و زندگی دختران و بانوان محله تأثیر منفی گذاشته است.
مجید دادخواه، رئیس ناحیه2 شهرداری منطقه هم با اشاره به برپایی یک بازارچه محله در انتهای گلبو، همچنین احداث زمین ورزشی در آوینی43 گفت: این پروژه‌ها برای محله نیزه در نظر گرفته شده و کارهای آن در حال انجام است.
در پایان از سوی رئیس ناحیه2 از خانم ظریف، مدیر دبیرستان نورعلم، برای همکاری با شهرداری منطقه و اجرای طرح کافه کتاب تقدیر و تشکر شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->