محمد ناصر حق خواه | شهرآرانیوز؛ برای خیلی از ما به تصویر آشنایی تبدیل شده است. میوههایی پلاسیده و له شده در جعبهای چوبی روی زمین یا بیرون میوه فروشیها که گاهی عدهای دور آن جمع میشوند تا شاید چیزی نصیبشان شود. بسته به انصاف فروشندهها و شکل و نوع میوههایی که در این جعبهها قرار میگیرد، یا قیمتی خیلی پایینتر از قیمت بازار برای آنها در نظر میگیرند یا به کلی قید دریافت پول را بابت آن میزنند. افرادی هم که امکان مالی خرید میوه ندارند، در خلوت مغازه و با کمی تردید و کم رویی از آن خوشه چینی میکنند و برای خود و خانواده شان، ویتامین میبرند!
حالا به تازگی چنین تصویری در فضای مجازی منتشر شده با عنوان تصویری خبرساز از بازار میوه و تره بار قیطریه که برخی رسانهها هم آن را بازنشر کرده اند. در این مطلب علاوه بر پرداختن به این تصویر و اتفاقات مشابه چند وقت اخیر در فضای مجازی، به گرانی عجیب و غریب یکی دو قلم میوه در روزهای گذشته و واکنش مردم در شبکههای اجتماعی به آن میپردازیم.
همان طور که در ابتدای این نوشته اشاره شد؛ تصویر افرادی که دور میوههای رو به فاسد شدن نشسته و مشغول انتخاب هستند؛ مدت هاست تصویر عجیبی نیست، اما عکسی که در فضای مجازی دست به دست میشود یک پله بالاتر این حرف هاست. عکسی که ظاهرا افرادی را در بازار میوه قیطریه تهران نشان میدهد در حالی که گرداگرد جعبههای میوههای دورریخته فروشندگان جمع شده اند و در آن به دنبال انتخاب چند میوه مناسبتر هستند.
همین عکس با همین تیتر باعث شد تا مردم در شبکههای اجتماعی به آن واکنشهای متفاوتی نشان بدهند. کاربری نوشته: «واقعا اینه ارزش یه ایرانی؟ حق ملت ایران اینه؟ میوه رو که دیگه وارد نمیکنیم. دلال از کشاورز هم به قیمت ناچیز میخره چند برابر میده بازار، هم کشاورز بدبخت هم ملت فقط نبود مدیریت باعث این مشکلاته.» کاربر دیگری با توجه به محلی که این عکس گرفته شده نوشته است: «تازه اینجا قیطریه است. شوش و مولوی و حاشیه تهران رو برید ببینید که چه خبره!»
کاربر دیگری هم سعی کرده بود کمی محافظه کارانهتر به این عکس نگاه کند و کوتاه نوشت: «شاید یه عکس الکیه دیگه ست که باز هم داره تو شلوغی فضای مجازی دست به دست میشه.» که کاربر دیگری در پاسخ به او نوشت: «مگه فرقی هم میکنه؟ مگه کم دیدیم از این تصویرها؟» مشکل میوه در چند ماه گذشته، اما چیز جدیدی نیست و هر چند ماه یک بار، یک چیز کمیاب نایاب یا گران میشود. گاهی موز، گاهی گوجه فرنگی و گاهی مثل این روزها هویج!
اصل خبر شاید به گوش شما هم خورده باشد: تجارت نیوز نوشته «قیمت هر کیلوگرم هویج به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.»، اما خبر عجیبتر که در رسانههای اجتماعی در ادامه این خبر آمده است؛ این است: «بذر هویج نانتس الیت آمریکایی در فروشگاههای اینترنتی ایران باب شده که قیمت این بذر فیبری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است!» البته که در فروشگاههای آنلاین این هویجها از ۷۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته میشود و نباید خیلی هم سیاه نمایی کرد و قیمت را ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بیان کرد! در همین راستا یک فروشنده بذر هویج آمریکایی، درباره ورود این بذر و البته دلیل گرانی آن گفته است که: «این هویج قاچاقی از آمریکا وارد میشود. مزه این هویج آمریکایی و کیفیت آن نسبت به ایرانی بهتر است.»
اوایل شیوع کرونا بود که سیر هم کمیاب و هم گران شده بود؛ زیرا عدهای آن را در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مفید میدانستند. این یادآوری از آن جهت لازم است که دلیل گرانی هویج هم بی ربط به کرونا نیست. اتفاقی که پیش از این برای سیر هم افتاد. حالا ظاهرا قیمت هویج از میانگین ۳ هزار تومان تا ۱۴ هزار تومان در بعضی نقاط بالا رفته است، اما همه چیز هم مربوط به کرونا و پیشگیری و درمان آن نیست. سال ۹۶ و پیش از شیوع کرونا بود که فروش هویج آمریکایی در فروشگاه زنجیرهای شهروند خبرساز شده بود و در زمان خودش کلی سروصدا به پا کرده بود.
در همین روزهای کرونایی هم میوههایی که ربط مستقیمی به پیشگیری و درمان کرونا نداشتند، ناگهان و به دلایل نامعلوم با قیمتهای نجومی به بازار عرضه میشدند. شاید روزهایی که مردم توییتهای طنزآمیزی از بازگشت به دهه شصت و کمیاب شدن موز میزدند، به یاد داشته باشید. سالها پس از روزهایی که موز دیگر میوه لاکچری نبود و قیمت نسبتا مناسبی پیدا کرده بود؛ برای چند ماه در سال ۹۹ قیمت موز آن قدر بالا رفته بود که دوباره خرید آن برای همه مردم سخت شده بود.
معلوم نیست این نابسامانیها کی تمام میشود و پایانی بر این اوضاع و نظارتی بر این بازار هست یا نه.