هزینه سفر به باکو در سال 1404 چقدر است؟ مراکز آموزشی و مدارس در آذربایجان غربی به مدت یک هفته غیرحضوری شد فایده طرح کاشت یک میلیارد درخت چیست؟ آخرین جزئیات از نحوه برگزاری امتحانات ترم بهمن و تابستان دانشگاه‌های آزاد اسلامی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) وقوع آتش‌سوزی در جنگل ابر | عملیات مهار آتش در جریان است (۳۰ تیر ۱۴۰۴) هیچ محدودیتی برای حمل و نقل زائران عتبات عالیات وجود ندارد فعالیت ۱۷ هزار کارگاه زیر پوشش تامین‌اجتماعی در غرب خراسان رضوی واریز حقوق بازنشستگان لشکری آغاز شد (۳۰ تیرماه ۱۴۰۴) سهم ۴۷ درصدی موتورسواران در تصادفات منجر به فوت بزرگ‌راه‌های پایتخت کارت ورود به جلسه سی‌امین المپیاد دانشجویی کشور منتشر شد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) پایان جعل مأموریت | باند کلاهبرداران دولتی‌نما دستگیر شدند آغاز فرآیند مرمت یکی از گنبد‌های مسجد جامع اصفهان (۳۰ تیر ۱۴۰۴) دریاچه ارومیه تا آخر تابستان کاملاً خشک می‌شود (۳۰ تیر ۱۴۰۴) اجرای طرح ملی سنجش سلامت پایه ششمی‌ها احیای صنعت گردشگری کشور در دوران پساجنگ با محوریت صلح، فرهنگ و زیارت افشای سوالات سمپاد، عدالت آموزشی را زیر سوال برد | برخورد جدی مجلس با متخلفان ضروری است بازگشت دوباره کرونا به صدر بیماری‌های تنفسی کشور جنگ ۱۲ روزه چه آسیبی به صنایع دستی کشور زد؟ تبلیغ دارو در فضای مجازی ممنوع است مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان: تولید آب در خراسان رضوی ۳.۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است بدهی سربه‌فلک‌کشیده‌ دولت به تأمین‌اجتماعی | ۶۰ درصد بازنشستگان، نصف سبد معیشت درآمد دارند اهدای عضو دختر جوان مرگ مغزی در مشهد به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۳۰ تیر ۱۴۰۴) نمون‌برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان قبولی در خرداد صادر شد + جزئیات بر پروژه مهر و ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس نظارت می‌شود | نظرسنجی از والدین درمورد فرآیند ثبت‌نام‌ها پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۳۰ تیر ۱۴۰۴) | ماندگاری هوای گرم تا ابتدای هفته آینده پرداخت معوقات فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی مطالبه جدی بازنشستگان است آیا معوقات حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در مردادماه ۱۴۰۴ پرداخت می‌شود؟ دستیابی به استاندارد‌های تراز در مدارس غیردولتی تا ۳ سال آینده (۳۰ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

به بازآفرینی جشن‌ها و شادی‌ها نیازمندیم

  • کد خبر: ۷۰۳۵۵
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
به بازآفرینی جشن‌ها و شادی‌ها نیازمندیم
محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی

این روز‌ها فضای اجتماعی پیرامون ما بیش از گذشته از خبر‌های تلخ و ناخوشایند آکنده است و مشکلات و سختی‌های روزگار از هر سو بر ما و جامعه ما فرومی‌بارد. از یک‌سو تهدید‌ها و توطئه‌های دشمنان و خراب‌کاری و فتنه آنان و از سوی دیگر مصیبت‌ها و درد‌هایی که نوبه‌نو در محیط اجتماعی و اخبار حوادث پراکنده‌اند، حال‌وهوایی غم‌بار و دردآلود برای ما رقم می‌زند.


نه‌تن‌ها در گفته‌ها و شنیده‌ها، بلکه در لابه‌لای خوانده‌ها و دیده‌های فضای‌مجازی و شبکه‌های اجتماعی، چیز‌هایی به چشم و گوش شهروندان می‌رسد که دل‌وجان هرکسی را می‌آزارد و رنج می‌دهد. روزی ماجرای سلاخی فرزند به‌دست والدین و پیداشدن جنازه‌اش در زباله‌های خیابان و روزی دیگر خبر انفجار ناو خارک یا پالایشگاه تهران مخاطبان را برمی‌آشوبد و در همین حال هر لحظه خبری از درگذشت یک نفر بر اثر کرونا یا افزایش قیمت یک کالا بر اثر تورم، بیش از گذشته به روح و روان آنان زخم می‌زند. آیا راهی برای ترمیم این آسیب‌ها به‌جز شادشدن و شادماندن داریم؟ آیا وسیله‌ای برای درمان این درد‌ها به‌جز شادی می‌توان جست؟

 

قدر وقت را دانستن و غصه را دورریختن و با اندک بهانه‌ای شادمان‌بودن دارویی است که در فرهنگ کهن ایرانی و باور‌های دینی اسلامی بوده و هست. عرفان اسلامی و ایرانی که از مهم‌ترین عناصر فرهنگ و تمدن ماست، می‌تواند بیش از هر بستر فکری دیگری زمینه‌ساز و راهگشای این شادی‌جستن باشد و اگر انسان ایرانی در طول قرن‌ها توانسته است در برابر سخت‌ترین حوادث و تندترین باد‌ها و توفان‌ها، از حمله اسکندر تا هجوم مغولان بایستد و بماند، به‌دلیل برخورداری از همین پشتوانه است.

 

برخی دانشوران و اهل اندیشه همچون دکتر محمدعلی اسلامی‌ندوشن در کتاب «ایران چه حرفی برای گفتن دارد؟» بر این باورند که آیین‌های باستانی نیاکان ما یکی از عوامل حفظ فرهنگ ایرانی و زبان فارسی است. در روزگاری که کشوری مانند مصر همه پیشینه خود حتى نام و زبانش را در عصر اسلامی از دست داد، ایران بزرگ پارسی ماند و در عین عرضه بهترین و درخشان‌ترین نمونه سازگاری با اسلام، نه‌تن‌ها توانست فرهنگ و زبان و نام خود را حفظ کند، بلکه برجسته‌ترین دانشمندان و کارگزاران و نویسندگان را در محیط و جامعه گسترده اسلامی برآورد. یکی از عوامل و اسباب این ماندگاری، در کنار اصالت فرهنگی و ریشه‌های دینی، حفظ روحیه شاد بیرونی و خوش‌دلی درونی در فرهنگ ایرانی بوده است.

 

ایرانیان باستان به‌بهانه‌های مختلف مراسم جشن و سرور داشته و فرصت‌های گوناگون را برای شادمانی قدر می‌دانسته‌اند. از آیین‌های سراسری نوروز در آغاز سال تا جشن اردیبهشتگان و خردادگان و تیرگان تا پایان سال، هر یک را مجالی می‌دیده‌اند تا خاک بر سر غم ایام بریزند و به مژده‌های پیش‌رو شادباش بگویند. شاید فاصله‌گرفتن ما از این آیین‌ها و دورشدنمان از فرصت‌ها و بهانه‌های شادی و شادمانی، راه را بر هجوم اندوه‌ها و غصه‌ها گشوده است. چرا اینک راه را بر شادی‌ها و شادمانی‌ها بازنگشاییم و هریک به سهم خود برای بازآفرینی آیین‌های باستانی جشن و سرور قدمی برنداریم؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->